Vad är det för gräs jag har?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    #16
    ok, jag skulle inte ha skrivit så. men den drogkunskap vi har fått, har varit ungefär de samma som sex undervisningen var för 100 år sen.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      OKI, jag ger mig: Gosatta vet mer om droger än jag.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Mariaa
        • January 2002
        • 591

        #18
        Hej!
        Ja, jag upptäckte lite sent att rubriken lät lite konstig. Men nu kanske jag åtminstone fick fler personer att läsa den. Fast å andra sidan kom det kanske inte så många kloka svar. Förrutom från Defdac och petnym så klart då. Tack så jätte mycket för hjälpen. Är nu ganska säker på att det är nålgräs. Ser ut precis så. Men jag undrar varför det första svaret är borttaget? Var det inte du zingo boy som hade skrivit det eller var det någon annan? Du behöver ju inte ta bort det bara för att det kanske inte var rätt. Skulle också väldigt gärna vilja få lite tips och fakta om detta gräs. Vet inte så mycket om det. I akvarieaffären där jag köpte det trodde det att det var en akvarieväxt som höll på att dö. De tyckte förmodligen att jag var knäpp som ville köpa det ändå. Men jag fick dem till halva priset så jag låtsades bara vara väldigt knäpp och att jag gillade halvdöda växter.

        Mvh Maria

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Jag håller precis på att för fullt bilda en förgrundsmatta av den:
          http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1316
          (ser mycket tätare ut än vad den egentligen är för att jag tagit bilden lite underifrån)

          Tipsen jag går efter kommer från Aqua Journal/Takashi Amano. När jag köpte två Tropica-krukor så pillade jag bort all ull och separerade försiktigt alla klungor från varandra. Det blev ett 40-tal från 2 krukor.

          Dessa tog typ en halvtimme att plantera på ganska sedvanligt sätt: Tryckte ner dom ordentligt i gruset och drog upp lite så att inte för mycket kom under gruset.

          Nästa tips var att klippa ner dom direkt efter plantering så att det bara var ca 2-3 cm "stubb" kvar men jag tog det lite varligare och klippte så att dom var typ 4-5 cm höga.

          Dom började skicka utlöpare ganska omgående. Jag försöker hålla mig inom det gröna området i CO2-tabellen så gott jag kan utan pH-controller (fasen vad svårt det är även med tub =/)

          Mina egna erfarenheter är att den här växten verkligen gillar att trimmas. Jag gissar att det är pga att nya små strån får mycket mer ljus vid varje gallring. Jag klipper inte bara av det rakt av som en gräsklippare utan klipper med saxen snett vinklad typ 45 grader så att det blir lite "etapper" som frisörskor/frisörer så fint kallar det.

          Speciellt väldigt tätbevuxna klungor brukar jag trycka ner saxen väldigt hårt i och gallra ur rejält - uttunning. Att klippa av utlöpare verkar bara vara bra - då kommer det ännu fler utlöpare (och det var samma sak med Marsilea/Glossistigma när jag gallrade).

          Jag har haft den mellan 25-29 grader och det fungerar lika bra.

          En märklig egenskap som du kan se på bilden ovan är att under högkelvinljus (jag har Aquarelle längst fram) så böjer sig stråna. Ser lite oordnat ut. Längre bak där jag har Osram Biolux och lägre intensitet växer dom mer rakt uppåt. Inte direkt snyggt, men när det blir riktigt tätt så skuggas det intensiva högkelvinljuset så att det blir mer rak tillväxt (se längst till höger).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Mariaa
            • January 2002
            • 591

            #20
            Hej!
            Jag har dessa i ett 73 liters akvarium (hemmabygge 44*44*38 cm) och tänkte att de skulle bilda en fin liten matta. Har ingen koldioxid gödning, tror du att man måste ha det? Men jag göder med TMG och Ferrogan. Akvariet har 2 st lysrör (Aquastar) på 18W. Är det lagom tror du? Tar det lång tid innan det börjar bildas en "matta". Har haft dem i ca 2 veckor och jag har planterat dem i 5 st grupper. Vågade inte dela på dem så mycket. Rötterna var så små och sköra. Det har börjat sticka upp lite små nya strån runt dessa grupper men det tar kanske ett tag för växten att anpassa sig och trivas.

            Mvh Maria

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Roligt! Du får berätta hur det går. Att den skickar ut utlöpare låter ju väldigt lovande!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Du behöver inte använda ferrogan, allt järn du behöver finns i tmg.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Mariaa
                  • January 2002
                  • 591

                  #23
                  Hej!
                  Det Ferrogan jag använder är inte flytande utan de små kristaller som man stoppar ner i gruset. Det har jag till de växter (svärdplantor bl.a.) som tar upp näring med rötterna och inte med bladen. Så det fungerar inte lika bra med bara TMG.
                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Nej, mariaa det har du fått lite om bakfoten. Dina svärdsplantor kommer inte att ta upp enbart järn ur bottnen för att sedan ta resten från vattnet. OM man skall ha något i bottnen så måste det vara välbalanserat och framförallt inehålla kalium. Järn är ett litet spårämne som inte gör någon skillnad om inte kalium och de andra ämnena är närvarande. Risken med järn i bottensubstratet är att det fäller ut fritt järn som kan vara skadligt för växterna. Sluta lägga i ferrogan och spara pengar, få friskare och gladera fiskar och du kommer inte att se någon skillnad på dina svärdsplantor. Det vågar jag nästan garantera.
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Mariaa
                      • January 2002
                      • 591

                      #25
                      Hej!
                      Topfrog: Innan jag använde Ferrogan så dog mina Svärdplantor. Nu har jag svärdplantor i överflöd. De förökar sig ju väggä än Guppys. Så jag kan nog säga att det gör stor skillnat. Så jag tänker fortsätta med det.
                      Mvh Maria

                      Kommentar

                      Arbetssätt...