Jello?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thorlake
    • January 2002
    • 191

    Jello?

    Hej!

    Jag har fått nytt besök i akvariet på sistonde.
    En grön matta har börjat sprida sig i gruset. Ser ungefär ut som grön gelé. Och det går jevligt fort. Bytte lite vatten och då satte det ännu mera fart. Tänkte att det kanske var cyanobakterier?
    Finns det något bra sätt att bli av med det?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Har du växtkar? Som jag minns av äldre diskusioner så får man cyano när man har högt fosfatvärde och inget nitrat. Det skulle ju stämma ganska så bra med att det accelererar vid vattenbyten. Mät nitrat och fosfat i ditt kar. Har du mycket växter så kan du förmodligen docera lite kno3 försiktigt utan att mäta före. Defdac kommer förmodligen att rätta mig om det behövs.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Thorlake
      • January 2002
      • 191

      #3
      Nix inte en endaste planta. kör Malawi.
      Dessutom fresh out vad det gäller mätstickor men vid senaste kollen så såg allt ruggigt bra ut.
      Har inte haft denna typ av alger förut.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        lösningen ligger i vilket fall i fosfat, nitrat och ljusmängd.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Utan växter har Cyanobakterier fritt spelrum. CO2, fosfat och nitrat från fiskar. I sådana akvarier kan man aldrig fosfatbegränsa dom heller, så där får man göra totala blackouter.

          Drabbade akvarier utan växter brukar få "återfall" titt som tätt, vilket man ofta ser i Zoobutikerna.

          Blackout + Tetramedica Fungistop kanske fungerar ganska effektivt i ickeväxtakvarier? Någon som testat?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...