Alger..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    • October 2003
    • 232

    Alger..

    I mitt fisk akvarium har det börjat komma lite alger, bara lite lagom på stenar och lite på rötterna så det ser ju fint ut, men i akvariet med mina sköldpaddor finns det inga alger alls, inte ens när jag tog över sköldpaddorna fanns det några alger än fast jag tror dom var ganska misskötta på slutet. varför blir det inga alger där??
    .
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    För lite ljus? Det har garanterat inte med djursort att göra, jag är ganska så säker på att vattensköldpadder inte äter alger . Eftersom du inte nämnt några andra faktorer än just djursort i karet så är det omöjligt att svara på.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • sundelin
      • October 2003
      • 232

      #3
      sköldpaddorna har tänt längre än fiskarna, skitar ju ner betydligt mer än fiskarna. kanske beror på lysröret??
      .

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Hur menar du?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • sundelin
          • October 2003
          • 232

          #5
          vet ju inte vad det sitter för lysrör där...
          .

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av sundelin
            sköldpaddorna har tänt längre än fiskarna, skitar ju ner betydligt mer än fiskarna. kanske beror på lysröret??
            OKI, det var för tidigt...... När jag läste det här så trodde jag att du menade att sköldpaddorna skitade ner pga lysröret. Och: nej, algerna begränsas inte av typ av lysrör (såvidare du inte har väldigt högt kelvin), de begränsas av näring och ljusmängd.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • sundelin
              • October 2003
              • 232

              #7
              då borde det ju vara alger där om inte sköldpaddornas avföring är näringsfattig förstås... och man byter ju nästan allt vatten hos sköldpaddorna ligger ju bara lite kvar i gruset typ...
              .

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Min flickväns föräldrar hade ett par sköldpaddor i en 160-litrare med bara en vanlig rumslampa som belysning. Inte en enda alg där heller.

                Undrar om dom utsöndrar något för att hålla sina sköldar rena från alger?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Så kan det vara, börjar tänka efter, när brorsan hade sköldisar. Trots att han misskötte dom som få, så kan jag inte minnas några alger i det karet.
                  MVH
                  magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • sundelin
                    • October 2003
                    • 232

                    #10
                    kanske man ska prova någon gång att stoppa ner paddorna i fisk akvariet, ska ju byta akvarie till fiskarna snart då kan man ju testa vad som händer med algerna där, intressant..
                    .

                    Kommentar

                    Arbetssätt...