mer om kaliumsulfat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    mer om kaliumsulfat

    Hej
    Eftersom jag har förmånen att arbeta på en saltsyra/kaliumsulfatfabrik på sommrarna så har jag lärt mig lite om processen och om hur man mäter kvalité. Nu har jag gjort en liten ovetenskaplig test på 3 olika sulfater. De tre jag kollat är 1 från hjortgatanszoo 2 och 3 är kemiras (sommarfabrikens) egna produkter nr 2 heter wsop och 3 sop. Om man löser dom i vatten så kan man kolla hur mycket av salpetersyran som används vid tillverkningen som finns kvar (restsyra). Jag valde att spä 3 msk i 10 liter vatten. resultatet var: 1 ph 3, 2 ph 4,5, 3 ph 10,5. Detta innebär att spridningen i kvalité är enorm. Bör tilläggas att i 3an tillsätter man kalk för att uppnå ett högre ph, men i grunden så har den samma ph som 2an. Sen var det lösligheten som i 1an var ganska så bra, det låg kvar en del på bottnen i ca en timme, 2 an var väldigt lättupplöst (ca 5 minuter) och 3 an var mycket svår att lösa och dimmade rejält. Tror bestämmt att det beror på kalken.

    Vad kan man då lära sig av detta amatör test då?
    Jo, vi som tillsätter pmdd även utanför vattenbyten kommer förmodligen att få en effekt på både ph och kh med tiden om vi använder 1 an och 2 an. Detta experimentet gjorde jag efter att jag konstaterat att mitt kh sjunker från 3 i kranen till 2 i karet. Jag tror att jag kommit på varför .
    Det tredje alternativet torde grummla till vattnet rejält, men kanske lösa sig snabbt i ett kar med höga co2 nivåer. Men då kommer ju kh att stiga också. Så vilken låter bäst i ett kar där man konstaterat calciumbrist?

    Nu är det inte så att de flesta kan få tag på 3 olika sorters sulfat, så detta testet gäller ju mest mig. Men ni som handlar på hjortgatan borde be dom att leta efter sulfat av bättre kvalité. Ph 3 på denna stammlösningen är väldigt lågt och kommer att påverka kh om än lite, Ph över 5 vore att föredra. Sen vet jag inte om det finns andra problem med fosforsyra. Tycker mig minnas att jag läst något om att det tillför någon annan gödning till vattnet (fosfat???). I vilket fall så tycker jag att man skall försöka fokusera lite mer på kvalitén av sulfatet efterssom vi faktiskt slänger i en del i våra kar. Om det är någon som har tmg hemma så vore det interessant att spä ut den så att kaliumet får sdamma proportioner som i mitt försök och mäta ph, någonting säger mig att tmg är en neutral lösning.
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag mätte just pH och KH när jag löst upp 3 msk K2SO4 från Granngården i 10 liter vatten.

    Ingen skillnad i vare sig pH eller KH.
    pH-jämförelsebild:
    http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1337
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Och du har inga fällningar av kalk heller?
      Ditt mätresultat kan bero på att syran helt äter upp dina karbonater (jag vill minnas att du hade lågt kh). Vid kh 0 får man aldrig rätt mätresultat. Prova samma experiment med 1 msk och se om du får annat resultat. Hur är det med lösligheten?
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        KH:t är oförändrat (JBL:s KH-test slår om färg när 3:e droppen kommer ner i mätkyvetten). Det är väldigt svårt att lösa upp pulvret men det går med lite våld (10 upprepade kratiga skakningar i en 400 ml Puckoflaska där man häller ut/häller i nytt hinkvatten mellan varje skakning).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Då tror jag att du har en bra kalciumkälla i sulfaten också. Jag har i allafall aldrig sett en sulfat utan restsyra i.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Påverkas K2SO4 om man värmer vattnet för att lättare lösa den? Granngårdens K2SO4 är ju helt klart betydligt billigare än Hjortgatans. Hur är pH på deras MgSO4?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • masse_86
              • January 2003
              • 301

              #7
              Har inte riktigt med saken men...

              Hur kan man mäta K+ och Mg2+ koncentrationen i akvarievattnet???

              Jag har ett akvarium där jag misstänker att det fattas kalium eller magnesium...misstänkte innan att det var järn som fattades men gödde med järn och det blev inte bättre...
              Det mesta går att fixa själv!!!
              //Masse

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Man doserar nästan helt på känn och studerar växterna. Jag vet inget sätt att mäta K och Mg direkt men du kan ju mäta GH och Ca och sen räkna ut Mg. K blir nog svårare.

                Vad är det för bristsymptom du har?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hur kan man mäta K+ och Mg2+ koncentrationen i akvarievattnet???
                  Det gör man inte. Man utgår ifrån en gödning som har allt och sedan använder man ett lättmätt ämne som proxy/ombud för alla näringsämnen.

                  Använder man t ex Tropica Mastergrow så har den de flesta ämnen i rätt proportioner: Kalium, Magnesium, Järn, Zink etc.

                  I TMG-fallet använder man järn som proxy. När järnet blir omätbart så kan man (lite halvt felaktigt) sluta sig till att det även råder brist på övriga ämnen.

                  Kväve och fosfor är enkla att mäta med nitrat respektive fosfattest.

                  Men eftersom test oftast är missvisande och svåravlästa så är det enklare att alltid dosera alla för växterna behövliga näringsämnen efter varje vattenbyte så att akvariet har kända minimumnivåer av alla näringsämnen.

                  Detta kan göras med ganska stor precision om man gör 50% vattenbyte varje vecka och göder en känd mängd näringsämnen. Hela akvariet blir då en slags stor stamlösning.

                  Allt eftersom veckan går kollar man hur mycket växterna bubblar syre och växer. Slutar det växa eller om syreproduktionen minskar efter ett par dagar så kör man ner en ny fulldos.

                  På det sättet får man en såpass god tillväxt att man ser skillnad från dag till dag på tillväxt hos de flesta växter, t om "långsamväxare" som Cryptocoryner.

                  Förutsatt att man ligger perfekt i CO2-tabellen förstås.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • masse_86
                    • January 2003
                    • 301

                    #10
                    Först blir det stora gula fläckar sedan får bladen hål ifrån mitten och de sprider sig utåt tills hela bladet är borta...

                    Nya blad blir förvridna och missbildade!!!
                    Det mesta går att fixa själv!!!
                    //Masse

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Låter som en hel radda näringsämnen det är brist på där

                      Ledningsvatten innehåller inte mycket som växterna kan leva av, så det blir nog till att börja göda med en helhetsgödning i ditt fall.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Ursprungligen skickat av masse_86
                        Först blir det stora gula fläckar sedan får bladen hål ifrån mitten och de sprider sig utåt tills hela bladet är borta...

                        Nya blad blir förvridna och missbildade!!!
                        Kalium och magnesium är en ganska bra gissning. Båda finns i TMG (Tropica Master Grow). Du kan också ha kalciumbrist och det tillsätter du enklast genom att lägga kritor/kalksten/snäckskal/sepia-skelett i filtret, framför insuget till filtret eller i CO2-reaktorn. Kolla hur mycket Kalcium och/eller Magnesium du har i ditt kranvatten med ditt vattenverk. Båda dessa ämnen fastnar i rören på vägen till dig så det är lite lägre än de har på utgående vatten från vattenverket.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • masse_86
                          • January 2003
                          • 301

                          #13
                          Jag tror jag har lite magnesium och calcium i vattnet eftersom det är mycket mjukt här!
                          Det mesta går att fixa själv!!!
                          //Masse

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Då behöver du tillsätta både magnesium och kalcium.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...