växtkar + filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    växtkar + filter?

    jag ska snart starta upp ett 100L växtkar, för måste jag skaffa bl.a en pump. hur viktigt är det m filter i ett växtakvarie? alla innerfiler är så starka jag vill ju bara ha en svag ström så att växterna inte lutar. en tanke jag har är att bara ha en luftpump.
    jag kommer att ha både snbba o långsamma växter. 3 malar som blir ca 5cm o 8-10 kilfläckrasboror el liknade.
    gödning TMG + CO2, vattenbyten 50%/vecka
    kommer detta funka utan filter?
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • Jessa
    • September 2003
    • 454

    #2
    Skaffa en ytterpump och sätt på ett strilrör så blir det inte så mycket tryck på vattnet men ändå cirkulation till fiskarna.
    Här kan du kolla vilken pump som passar till din burk

    http://www.eheim.de/eheim/inhalte/english/produktdetails/kategorielist.jsp?key=kategorielist_19515_ehde&vol umen=bis_150

    Lycka till!

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      nej.. skulla jag inte tro. Och syrepump är inte att rekommendera, eftersom den "fläktar" bort allt CO2. Det krävs nåt som får vattnet i rörelse så att näringsämnen, bakterier och värmen finns överallt. Alltid bra att ha en filtrering oxå. Så att inte all smuts stannar kvar i karet. Tänk hur lång tid det kommer ta för vattnet att klarna när du precis inrätt det.
      Så en pump/filter är nog att rek.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det krävs nåt som får vattnet i rörelse så att näringsämnen, bakterier och värmen finns överallt.
        Exakt!

        Alltid bra att ha en filtrering oxå. Så att inte all smuts stannar kvar i karet.
        .. man vill dessutom ha ett fett biologiskt filter även i växtakvarier eftersom man då har både växter och ett filter som brandvägg mot Ammoniumspikar (som går hand i hand med god algtillväxt).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...