Bladen ruttnar & ramlar av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Bladen ruttnar & ramlar av

    Hej!
    Mina växter i akvariet har på senaste tiden börjat ruttna bort blad för blad. Jag får plocka bort flytande blad ur akvariet flera gånger i veckan. När dom dör så har dom nån slags päls på sig, jag antar att detta är en slags alg. Jag har ett 58 liters akvarium & tyvärr bara en liten ancistrus, så är det kanske därför det blir såhär? För att det inte blir tillräckligt rent? Jag har grönalger på bakrutan också men det brukar jag skrapa bort med en algskrapa.
    Kan det bara så enkelt att jag bara ska köpa fler malar eller måste jag ta till nån annan åtgärd?
    Tack på förhand! Hälsningar Nova
    Denise
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    #2
    Hej

    Jag har haft precis samma problev när jag startade mitt första akvarium. Det vissade sig vara sniglar som åt upp växterna. Det är inta alls äkligt att ta bort dom! Jag tycker du ska rengöra växterna grundligt och kolla efter sniglar.

    Lycka till
    "Allways look at the brhigt side of life.."

    Kommentar

    • sune
      • May 2003
      • 137

      #3
      Att köpa praktbotier är ett bra tips om man har sniglar. Jag fick sniglar när jag startade mitt akvarium som jag snabbt fick bort med praktbotier.

      Sedan är jag lite nyfiken på hur fungerar det med dina yngel och slöjstjärtar? Blir dom inte uppätna?
      MVH

      Susanne

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Nja, praktbotior i ett 58-liters kar är väl inte att rekommendera precis. Plocka snäckorna för hand några gånger i veckan istället.

        Fler malar får inte plats i karet. Hur ofta byter du vatten? Göder du växterna? Vad har du för belysning?
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • sune
          • May 2003
          • 137

          #5
          Varför skulle det inte vara bra med praktbotia i det akvariet. Jag har 2 st i mitt 54l och det funkar jätte bra. Hade 3 men en avled ganska snabbt fast dom andra 2 mår bra. Och mitt akvarium har jag haft sedan tidigt i våras.
          MVH

          Susanne

          Kommentar

          • Zuma
            • June 2003
            • 117

            #6
            Praktbotian blir alldeles för stor för så små akvareier. Dessutom trivs den i stim! Ang algen på växterna så låter det som tofsalger. Sätt i två siamesiska algätare, snabbväxande växter (vattenpest) och byt mycket vatten. Med en portion tålamod försvinner algerna!
            530
            Altumscalarer
            Tuppkammsciklider
            Flaggciklider
            C Adolfi

            250
            Discus
            Kardinarltetror
            A cacatoides
            C Panda

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              att först säga nej till praktbotior men sen rekomendera siameser i princip samma mening de känns inte allt för genomtänkt va?? =) .. Isåfall blir ju dom också för stora och vill gå i stim?
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Under alla omständigheter så är det knappast sniglarna som är orsaken till växtdöden.
                Tala istället om vilka växter du har i akvariet, belysningsförhållanden, hur ofta du byter vatten etc. så är det nog större chans att reda ut vad som är orsaken till att växterna inte funkar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nova
                  • April 2003
                  • 512

                  #9
                  Jag göder inte växterna på något sätt & jag har inga sniglar alls. Jag hittade en liten snigel för ett tag sen men den kröp ut ur akvariet & hittades sedan torkad utanför. Så sniglar är inte problemet

                  Jag vet inte vad växten heter. Men såhär ser den ut:
                  C:Mina dokumentMina bilderGuldfisk.jpg
                  C:Mina dokumentMina bilderGuldfiskarna.jpg
                  C:Mina dokumentMina bilderSlöjstjärtar1.jpg
                  (Jag har samma slags växt i hela akvariet)

                  Lysröret är på 18 W. Jag har haft det i ca ett halvår utan några problem.
                  Det går lätt ner en mal till, jag hade två st förut. & det var inte förlite plats med tanke på att dom var ca tre cm stora. Jag ska köpa ett 150 liters om en & en halv månad också så det lär inte gå nån nöd på dom...
                  jag byter ca 40% av vattnet en gång i veckan.
                  Rötterna i akvariet har nån slags päls på sig, jag tänkte skrubba rent dom. Hur är det att koka rötter, funkar det?
                  Hälsningar Nova
                  Denise

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    opps jag gjorde fel, här kiommer växterna:
                    file:///C:/Mina%20dokument/Mina%20bilder/Guldfisk.jpg
                    file:///C:/Mina%20dokument/Mina%20bilder/Guldfiskarna.jpg
                    file:///C:/Mina%20dokument/Mina%20bilder/Sl%F6jstj%E4rtar1.jpg
                    Denise

                    Kommentar

                    • gosatta
                      • December 2002
                      • 2669

                      #11
                      nej dom kom inte du kan inte länka till bilder på din lokala hårddisk om du inte har en web server installerad.
                      /Mats Åhrman
                      http://www.gosatta.org
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com
                      http://www.ciklid.se

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=244
                        Dom ser ut som dom här i formen & färgen, fast mina är mindre gropga.
                        Denise

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ljuset är okej för svärdsplantor (vilket jag antar att du har). Du bor i Stockholm och gör 40% vattenbyte varje vecka. Det betyder att växterna i princip inte får några näringsämnen alls, möjlightvis lite kväve och fosfor från firrarna, vilket vattenbytena effektivt sveper bort.

                          Slutar man mata fiskar dör dom. Slutar man mata växter dör dom.

                          När växter stannar av i tillväxten så kommer det alger på dom.

                          Mat till växterna tror jag är lösningen på ditt problem. Testa en helhetsgödning typ Tropica Mastergrow.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Nova
                            • April 2003
                            • 512

                            #14
                            Okey tack så mycket är sånt dyrt?
                            Denise

                            Kommentar

                            • AndreasN
                              • July 2003
                              • 2732

                              #15
                              Inte särskilt. På www.pwss.nu kan du köpa Tropica Master Grow (TMG). Man doserar 5ml per 50 liter vatten. 100ml kostar 57kr, 250ml för 85kr och 500ml för 115kr.
                              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...