klassiker - inga co2-bubblor från jästsats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    • November 2002
    • 260

    klassiker - inga co2-bubblor från jästsats

    Medan jag sittar här och väntar på mitt paket från hjortgatan så passade jag på att testa att göra en enkel co2-reaktor. Jag gjorde satsen igår och blandade 1 l vatten, 4 dl socker och 1 tsk vintorrjäst som jag hade hemma. Jag kan ännu inte se någon reaktion över huvudtaget och det bubblas ingenting.

    Teorier? flaskan står i rumstemperatur, ca 22 grader, men något borde det väl jäsa även om det är lite kallt? Jag tror inte jag har något läckage för om jag kniper åt luftslangen och trycker allt vad jag kan på flaskan så håller den tätt.

    finns det något man kan göra för att få igång det lite mer? mer jäst/socker?
    ---
    Mikael

    Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tror inte jag har något läckage för om jag kniper åt luftslangen och trycker allt vad jag kan på flaskan så håller den tätt.
    Ah.. En klassiker.. Så gjorde jag med och trodde att det var tätt, men icke sa nicke. Jag lyckades aldrig få tätt med fetplastkapsylen på vanliga PET-flaskor. Om det inte läckte vid slanghålet så läckte det runt gängorna (enkelt att testa med lite diskmedel/såpa).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • mikro
      • November 2002
      • 260

      #3
      många klassiker på samma gång. ska testa och se direkt : )

      fast jag tycker att jag ändå borde se någon reaktion i flaskan även om det läcker eller?
      ---
      Mikael

      Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

      Kommentar

      • mikro
        • November 2002
        • 260

        #4
        nopp, ingenting med diskmedel. testade även att sänka hela flaskan under vatten och trycka allt jag kunde på den. inte minsta lilla bubbla kunde jag se runt korken eller slanghålet ... mystiskt.

        hur länge brukar torrjäst hålla ... kan ju vara den som är död helt enkelt.
        ---
        Mikael

        Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

        Kommentar

        • torb
          • June 2003
          • 117

          #5
          Det kan mycket väl vara torrjästen som är "död". Det händer mig ibland. Det är dock mycket mer irriterande med död jäst när man ska baka... Testa med ett nytt paket.

          Kommentar

          • izac
            • April 2003
            • 756

            #6
            vintorrjäst? Vad är det (okunnig?)?
            Jag använde ca 5ml krontorrjäst. Samt 2-3ml bikarbonat. Det blev sprutt nästan direkt.
            Titta i mäskflaskan. Ser du nån rörelse på ytan? Det borde vara som ett champangeglas eller läsk. (massa små bubblor som frigörs vid ytan).
            Om det inte är det så bör du nog göra om din blandning. Om det sedan avges gas och ändå inte funkar skulle jag titta närmare på tätningen. Jag har själv haft mycket problem med den. Borrade till mig en ny PET-kork igår för att den andra var så packad med lim men ändå läckte så jag blev galen.

            Som sagt, testa göra om mäsken.
            Jag använde:
            1 liter vatten
            4 deciliter socker
            ½ tesked bikarbonat eller bakpulver
            1 tesked torrjäst
            som recept.
            Funkade bra för mig.

            Om det inte bildas bubblor ska dålig tätning inte spela nån roll, eftersom det inte finns nån gas att täta för.

            Kommentar

            • Niizze
              • February 2003
              • 206

              #7
              Jag använder precis samma recept, men med vanlig krontorrjäst. tror det räcker att hälla i ett paket jästa så ska du se att d blir fart.
              /Niizze

              Kommentar

              • mikro
                • November 2002
                • 260

                #8
                japps, bytte ut jästen mot nu och då funkade allt. glömde hur länge jag haft den andra stående : ) tack för hjälpen i alla fall
                ---
                Mikael

                Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

                Kommentar

                • izac
                  • April 2003
                  • 756

                  #9
                  Vad bra att det funkar nu!
                  Hoppas du får en fin tillväxt.

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    MItt recept är bland annat med gelatin-pulver,bakpulver,torrjäst,socker,ljummet vatten. Funkar extremt bra, och ger ca 10 bubblor per sekund, ibland kommer det istället ett moln av bubblor, som håller i sig i några sekunder! Startade på en halvtimme!
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      ca 10 bubblor per sekund
                      Du skämtar?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        1 eller 0,5 bubblor per sekund låter mer rimligt från en mäskflaska.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        Arbetssätt...