Växter dör? Please help!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bboyjohn
    • September 2003
    • 113

    Växter dör? Please help!

    hej

    jag har haft mitt akvarium igång i ca 3 veckor..
    har inte haft några problem med det förutom att alla växter verkar ha näringsbrist för det ligger nästan varje dag något/några bruna blad o flyter vid ytan...
    jag har köpt rotnäring i form av kulor (märke: JBL och pantrit K) + att jag har JBL ferropol, flytande växtnäring... men det verkar inte hjälpa..

    nu lästa jag i en tråd att det va någon som skrev att blästersand inte är bra för växter.. jag har nämligen blästersand (0,2 - 1 mm)...

    kan det vara orsaken?

    nu tänkte jag att jag skulle köpa tropica master grow för jag har goda erfarenheter av det sen jag var yngre... tror ni det hjälper eller är det något annat fel?

    "95x40x40.. 1st sylvania gro-lux 30W lysrör med reflector"
    ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Det anses att finkornig sand inte är bra för växterna för att det är för kompakt. Jag kan inte hålla med om det, jag har väldigt finkorning sand (0,01mm och uppåt) och har inga problem med varken växter som tar upp näring genom bladen eller växter som tar upp näring genom rötterna.

    Har du någon möjlighet att mäta NO3 och PO4?
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • bboyjohn
      • September 2003
      • 113

      #3
      helo

      jag har inga tester hemma om det va det du syftade på?
      är det bara att köpa någon test i affären för dom ämnena?

      vad är det för ämnen? vad heter dom?

      tack för hjälpen :-)
      ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        inte haft några problem med det förutom att alla växter verkar ha näringsbrist för det ligger nästan varje dag något/några bruna blad o flyter vid ytan...
        "95x40x40.. 1st sylvania gro-lux 30W lysrör med reflector"
        Växer växterna något? Är det dom gamla eller nya bladen som släpper?

        Med 30 watt på 150-liter är det stor risk för att vissa lite mer ljuskrävande växterna gärna släpper iväg dom understa bladen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bboyjohn
          • September 2003
          • 113

          #5
          nej dom växer ingenting.. dom gamla som släpper.
          gubben i akvarieaffären sa att de "inte alls behövs 2st lysrör".
          men det kanske är för klent iaf.

          jag satte in reflektorn för ca 3 dagar sen, tror du/ni de kan hjälpa och kanske bli lite bättre nu?
          jag har också ställt om ljustiden till ca 11,5 h /dag istället för ca 10/dag som jag hade fram tills för 3 dagar sen..
          ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Reflektorn kan nog hjälpa. Vad har du för växter?
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              jag satte in reflektorn för ca 3 dagar sen, tror du/ni de kan hjälpa och kanske bli lite bättre nu?
              Ja det kommer nog hjälpa lite. Förmodligen kommer bladen sluta släppa lite längre ner på stammen, men 0,2 watt/liter är ändå fruktansvärt lite om du vill ge dig på fler växter än de absolut minst ljuskrävande.

              jag har också ställt om ljustiden till ca 11,5 h /dag istället för ca 10/dag som jag hade fram tills för 3 dagar sen..
              Man kan inte kompensera intensitet med längre belysningstid eftersom växterna bara klarar att ta upp ljus i ca 10-12 timmar - du ligger ju dock fortfarande inom den gränsen så det är lugnt för din del. Jag själv kör 11 timmar per dag.

              Växterna slutar utnyttja ljuset efter typ 12 timmar, och det som händer då är att algerna fritt kan dansa på näringsbordet eftersom dom klarar av att utnyttja 24 timmars belysning.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Alger är en växt så det borde även finnas andra växter som klarar ljus dygnet runt. Men det är nog en väldigt liten del. De kan kanske klassas som ogräs?
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • bboyjohn
                  • September 2003
                  • 113

                  #9
                  jag har valisiner, skruv valisinera, vit dracena och en gräsliknande sort.. vet ej namnet...

                  måste jag köpa en ny ljusramp med dubbla rör?
                  fan, la ju ut 500 på den ja köpte nyss, för ca 3 veckor sen.. :-(
                  ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

                  Kommentar

                  • izac
                    • April 2003
                    • 756

                    #10
                    Den gräsliknande sorten förekommer väl på botten? Är det den som "dör"? Isåfall är det nog mest pga ljuset.
                    Jag vet inte, men ja tror mig ha hört att valisnerian inte är så ljuskrävande utan växer snabbt ändå.

                    Kommentar

                    • bboyjohn
                      • September 2003
                      • 113

                      #11
                      alla dör.. även gräsgrejjen...
                      nu har jag varit på akv butiken och beställt dubbelramp :-) fick byta in den andra.. :-) tur det iaf..

                      nu har jag ett aquarelle lysrör.. det är ju ganska blått ljus, vad tycker ni jag ska ha för annat lysrör att kompletera med?? tycker att det ser lite väl blått ut nu.. några tips? (ej för dyra)

                      han trodde att de kunde bero på sanden också.. blästersand 0,2 - 1 mm.. är det för finkornigt?

                      tack
                      ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        En del blandar aquarelle med sunglo, jag hade det själv innan jag skaffade MH. Kan kanske bli lite väl gult, men bra för växterna.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Härligt att det löste sig med rampen bboyjohn! =)

                          Aquarelle kan du köra rakt igenom. Vill du mjuka upp ljuset går det bra med ett GroLux. Vid Aquarelle-ljuset kommer växterna vilja sprida sig på bredden (bra för gräs) och vid GroLux:en kommer dom vilja sträcka sig uppåt så snabbt som möjligt.

                          han trodde att de kunde bero på sanden också.. blästersand 0,2 - 1 mm.. är det för finkornigt?
                          Äsch. Bottnen spelar ingen större roll för tillväxten. Det har mest planteringsteknisk betydelse.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • izac
                            • April 2003
                            • 756

                            #14
                            Hur är powerglo då defdac, angående det här med spridning i höjd/bredd.
                            Hade tänkt ha sunglo + powerglo..
                            Nog bäst att ha sunglo bak och powerglo fram. + en 1 rörs ramp längstfram med nåt.
                            Sunglo lär väl påverka växterna att växa uppåt, och det vill man ju emd bakgrundsväxterna. Medan man vill ha glostigman, gräs och riccia att växa på bredden. därför powerglo/aquarelle?
                            Jag fann inte aquarelle på http://www.aqua-web.org/users/saurama/index.htm.. Hur ser spektrumskurvan ut?

                            Kommentar

                            • rytter
                              • October 2002
                              • 48

                              #15
                              Denhär menar du ???

                              http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/06_sp_PhilipsAquarelle.htm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...