HLÄLP! Trådalgsexplossion!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    HLÄLP! Trådalgsexplossion!

    Har fått en trådalgsexplossion i mitt sedan 3 veckor nyinredda akvarium. Algerna verkar dock bara sitta ca 10-15 cm ner i akvariet från ytan (35 vattendjup totalt).

    Vad skall jag göra. Snälla hjälp.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Lera och/eller extra järngödning i bottnen?

    Om det är ett växtakvarium försök få ordning på CO2-nivån och få fjutt på några snabbväxare som snabbt kan dra ut eventuellt överskott.

    Ett gäng svältfödda Siamesiska algätare brukar fungera bra i förebyggande syfte.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Hur många siameser är "lagom"?
      Jag har 2 st nyinskaffade. Jobbar på bra.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hur många siameser är "lagom"?
        Det beror på akvariestorlek och tillväxten hos trådalgerna, dessverre har jag ingen matematisk formel.
        Man får prova sig fram.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • marcus_swe
          • July 2003
          • 483

          #5
          Har ingen lera eller liknande... inga fiskar heller så det borde vara näringsfattigt... förutom dom 5 cl ( tror det var det) tmg jag hälde i... och det var ett bra tag innan jag bytte ca 50% av vattnet. Akvariet är på 90l och det är 4x20watt sunglo. Förmodligen är det rören som är problemet då jag tycker att skiten börjat sedan jag satte i dom... tempen ligger på ca 30 grader men skall ner till 26 när jag fått in fläkt i rampen. Ph är påväg ner till under sju mha. "Ph Minus". Har ganska mycket växter (enl. vad jag tycker).

          Hur får jag bort dom? Mekanisk visst.. men sen? Kemikalie?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            tmg jag hälde i... och det var ett bra tag innan jag bytte ca 50% av vattnet. Akvariet är på 90l och det är 4x20watt sunglo.
            Mycket ljus, TMG, mycket växter och ingen CO2 => All näring till algerna.

            Förmodligen är det rören som är problemet då jag tycker att skiten börjat sedan jag satte i dom...
            Mycket ljus och näring som inte växterna kan ta upp. Jupp.

            Ph är påväg ner till under sju mha. "Ph Minus". Har ganska mycket växter (enl. vad jag tycker).
            Lite fosfat ovanpå det så blir det cirkus 8) Ph-minus-produkter brukar vara fosfatbaserade.

            Hur får jag bort dom? Mekanisk visst.. men sen? Kemikalie?
            Se till att växterna tar upp näringen genom att fixa deras begränsning så kommer allt ljus växterna tillgodo det blir finare syrenivåer och algerna slås ut.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #7
              Ursprungligen skickat av defdac
              Hur många siameser är "lagom"?
              Det beror på akvariestorlek och tillväxten hos trådalgerna, dessverre har jag ingen matematisk formel.
              Man får prova sig fram.
              haha..
              Hatar svar som är säger att det är "relativt". :P
              Ska starta eget som "formel-guru". Ha program som kan räkna ut hur många/mycket av nåt i valda förhållanden. lol

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Ah! Tackar... Mer förslag!

                Klippa bort dom blad som har mycket trådalger, Byta två av rören till kassa "clasohlson fullfärgsrör" (ett tag), byta 50% av vattnet, bygga jäst-CO2 och sänka tempen till 26 grader... Låter detta som ett vettigt sätt för att få bukt med problemet?

                Stoppa i fiskar skulle också hjälpa då dom producerar CO2 va?
                2 dvärgbotior och 10 kardinaltetror borde väll fixa ganska mycket CO2 va?

                izac: Vv. starta en egen tråd...

                Kommentar

                • Niizze
                  • February 2003
                  • 206

                  #9
                  Ursprungligen skickat av marcus_swe
                  förutom dom 5 cl ( tror det var det) tmg jag hälde i...
                  TMG doseras väl ungefär 5ml på 50 liter vatten.
                  Du menar väl ml och inte cl?
                  /Niizze

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ursprungligen skickat av marcus_swe

                    Stoppa i fiskar skulle också hjälpa då dom producerar CO2 va?
                    2 dvärgbotior och 10 kardinaltetror borde väll fixa ganska mycket CO2 va?
                    Hjälper gör det, men minimalt. Att fiskar skulle producera "ganska så mycket co2" är ingen möjlighet. Oavsett hur mycket fiskar du har i karet så behöver du co2 tillsats i högljusakvarium.
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Klippa bort dom blad som har mycket trådalger,
                      Bra!

                      Byta två av rören till kassa "clasohlson fullfärgsrör" (ett tag),
                      Alger är inte kinkiga med ljuset. Stäng av alla utom ett är ett bättre isåfall.

                      byta 50% av vattnet, bygga jäst-CO2 och sänka tempen till 26 grader... Låter detta som ett vettigt sätt för att få bukt med problemet?
                      Jupp!

                      Stoppa i fiskar skulle också hjälpa då dom producerar CO2 va?
                      2 dvärgbotior och 10 kardinaltetror borde väll fixa ganska mycket CO2 va?
                      Nej. Dom ger knappt något alls. Fiskar/organismer ger maximalt 2-3 mg/L CO2 vilket knappt märks på tillväxt hos växter (dvs alla icke CO2-matade växtakvarier har ca 10 ggr lägre tillväxthastighet).
                      Som George Booth säger:
                      CO2 has a natural equilibrium in water of about 0.5 mg/l. In an aquarium with a moderate fish load, the fish may raise the concentration to 2 to 3 mg/l. This is far below what plants need to really grow well. <b>You would not get beneficial levels of CO2 for the plants unless you had the fish packed in gill to gill. </b>
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Om du använder Sera pH-minus så är den saltsyrabaserad. Men det är möjligt att den även innehåller fosfat. Det låter som att du inte får ner någon nitrat till växterna heller. Utan det kommer inte växterna ta fart hur mycket CO2 du än pumpar ner i akvariet. Där kan fiskar hjälpa eller rättare sagt fiskmat.

                        Ni får gärna rätta mig, jag är nybörjare på det här.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • marcus_swe
                          • July 2003
                          • 483

                          #13
                          Menade självklart ml och inte cl... Ja det är sera Ph-minus jag kör med...

                          Skall rensa lite nu och byta ut två lysrör samt byta 50% av vattnet. På onsdag blir det två dvärgbotior och 10 kardinaltetror och för hoppningsvis en hemmabyggs jäst-co2...

                          Btw. käkar botiorna grönt (alger!) också? Om så; kommer dom äta alger före sniglar?

                          Kommentar

                          • marcus_swe
                            • July 2003
                            • 483

                            #14
                            Nu såhär dagen efter att jag gjort ovanstående saker så ser det visserligen bättre ut. Men det sitter en massa trådar här och var på växter och rötter. Vad skall jag göra åt dom? Hur fort kommer dom att dö? Och omdominter gör det, kommer det då att bli fler på de ställen där det bara är en nu?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...