Anubias Nana har fått "hårtofsar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oeekje
    • July 2003
    • 14

    Anubias Nana har fått "hårtofsar"

    Hej på er alla
    Någon som kan hjälpa och berätta för mig varför bladen plötslig börjar att få "tofsar" - fler och fler blad får det??
    Vad är det?
    Vad kan jag göra??
    Oeekje
    3 x
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Toffsalger. Tyder på ganska rejäla nivåer av gödningsämnen i vattnet som växterna inte kan ta upp pga någon form av begränsning, förmodligen CO2.

    Dom är sega som sjutton när dom väl blommat ut, så det gäller att sköta veckovattenbytena och i övrigt försöka få bort alla toffsar såfort man ser dom.

    Är det ett växtakvarium så försök få ordning på CO2-halten så att nybildningen av växtblad blir så pass stor att du utan vidare kan knipsa av alla drabbade blad. I samma veva så kommer det bli svårare för algerna att sätta sig på fräscha växter som trivs bra.

    En bunt svältfödda Siamesiska algätare fungerar också i förebyggande syfte, men dom kommer förmodligen inte angripa riktigt stora välutvecklade toffsar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Oeekje
      • July 2003
      • 14

      #3
      Tack defdac - hade hoppats på att du visste och det gjorde du ju...
      Går igång med vattenbyte direkt och får tag i ett test-set till CO2....
      Har en siamesisk men den är inte alls intresserad av att "städa" på "nana'en" - den jobbar på javaormbunken - dessutom är det ordentliga tofsar... - och jag som var så stolt över mitt lilla akvarium.....
      Samtidigt kan jag säga att dem helt klart uppstod när jag miste en av mina 3 växter som jag hade i akvariet - den försvann bara - det har väl stått 4 veckor med bara nana'en och javaormbunken + en mosskula - kan det vara orsak till att dessa tofsar uppstår??
      Det är ett "sällskapsakvarium" ..........drömmen är att det nån gång skall bli ett yngel akvarium för alla de andra akvarierna vi kommer att få när vi en gång får hus.....drömma får man väl....
      Jag skall helt klart börja göra växtakvarier - min far var trädgårdsmästare så jag får följa honom, men under vatten...
      Väntar på 3 nya växter från "Hjortgatan" - det blir grönt - det är säkert!!
      Oeekje
      3 x

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Dina växter tål inte så mycket ljus så du kanske har lite för starkt ljus? Annars kan du försöka sätta dem i skuggan av javaormbunken för de tål lite mer. Men du behöver även få ner gödningsnivåerna.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Oeekje
          • July 2003
          • 14

          #5
          Tack Andreas
          Skall försöka att planta så att dem får skugga, när jag får växterna från Hjortgatan.... Har annars "timern" sat på 10 timar men gick igår ner till 9 timar....
          Fodrer 1 gg pr dag.
          2 dvärggurami - 2 koralplaty (+ 4 yngel)- 5 fembandsbarb - 1 betta imbellis (hona) - 1 dvärgbarb - 1 siamensis - 1 stor ancistrus
          Har inte set några problem när jag kör mitt test-set 1 gång i veckan (5 test-set).....
          /Oeekje (Lene)
          Oeekje
          3 x

          Kommentar

          Arbetssätt...