Någon bra hemsida för växtnybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #16
    Du bör inte ha ett KH under 3 och tillsätta CO2. Om du inte har tungan rätt i mun eller använder en automatisk controller som elektroniskt mäter pH hela tiden och pytsar i CO2 efter behov. KH höjer du enkelt med bikarbonat. Förmodligen har du något kalkhaltigt i akvariet som engelsk sjösten eller snäckskal.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #17
      Det här med bikarbonat och KH har man ju setts disskuteras förut, vi har mjukt vatten som bara den och det skulle inte vara fel att höja det lite.. men bikarbonaten... är det inte risk för en svägning i PH precis som med kalk?
      mina firrar gillar PH:t som är nu men som sagt.. stabilare vatten skulle man ju inte ha nått emot!
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #18
        Skulle nog inte säga att kalk skapar svängningar i ph, inte heller bikarbonat. När du lägger i det så ökar ph ganska snabbt sedan stabiliserar det sig. Problemet med lågt kh är däremot ph svängningar. Då pratar vi om svängningar varje dag i stället för enbart när du stjälper i bikarbonat. Det bästa är väl att docera i bikarbonat i rätt förhållande till det vattnet du byter med. Då vänjer du in karet sakta.
        MVH
        magnus
        min zoon

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #19
          Vad för bikarbonat använder man sig av? Har inte så mycket humm om vad man använder det till i hemmet. Har nog använt det mer i kemin. :P

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #20
            Ok, låter som att det kan vara värt att ge sig in på...nån som har en bra sida med lite doseringsförslag? KH är 3 eller under här nu så ska man använda sig av CO2 så är det nog bra att få upp det lite...
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag har KH 2.5 och kör på för fullt med CO2. Min CO2-anläggning får kämpa hårt för att sänka till pH 6.5 där jag bör ligga. Jag skulle aldrig börja pyssla med att modifiera bufferten för att få stabilare pH. Fjärilsciklder och Chokladgurami är inte dom enklaste firrarna, och dom stormtrivs hos mig trots, kanske tack vare, långsamma dygnsvariationer i pH.

              Ska man köra växtakvarie med CO2 så lär man se till att ha fiskar som i naturen är i lite surare vatten.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #22
                Ptja... då lär vi ju ligga på samma KH defac... 6.5 är väl kanse acceptabelt för firrarna.. måste kolla upp lite nogrannare! men du tycker alltså inte att man ska försöka höja KH?
                Eller ska man satsa på att dra i lite kalksten och sen dra på med CO2... blir bara förvirrad! ha ha men nu är iaf TMG inhandlat och en ritning på att få in ett rör till i karet på g! blir lite bättre iaf.. alldeles för lite ljus nu så...
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  men du tycker alltså inte att man ska försöka höja KH?
                  Inte för att få stabilare pH eftersom det dels inte gör firrarna något när pH:t varierar så sakta som det gör över ett dygn. Det är bara krångligt.

                  Däremot verkar vi i Linköping ha jäkligt dåligt med Calcium i vattnet, vilket man kan fixa med CaCO3 - vilket i sin tur påverkar bufferten. Jag skulle vilja få reda på vårt Ca:Mg förhållande i vattnet. Kan man få reda på det genom KH/GH *rudis på buffertsystemet*?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BULL
                    • January 2002
                    • 298

                    #24
                    ett citat från http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm

                    hoppas det hjälper.
                    För att beräkna hårdhet räknar man om summan av de ingående salterna till motsvarande mängd kalciumkarbonat (CaCO3) i milligram per liter. En tysk hårdhetsgrad (1 odH) motsvarar 20 mg CaCO3. En hårdhetsskala kan se ut så här:

                    mg/l CaCO3

                    0 – 50, mjukt

                    50 – 100, medelmjukt

                    100 – 150, något hårt

                    150 – 200, medelhårt

                    över 200, hårt

                    över 300, mycket hårt

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #25
                      jag passade på att höra av mig till en polare som jobbar på "vattenverket" på "in" loppet med... han skulle ta ut alla de värden de mäter och skicka över till mig... kan vara kul att veta
                      i vilken form skulle CaCO3 säljas?
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #26
                        i vilken form skulle CaCO3 säljas?
                        Undrar jag med, själv har jag kört med kokta äggskal som Azur beskrev här funkar klockrent.
                        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14074&SearchTerms=kokta,ägg
                        Kh 3 och ingen märkbar skillnad efter dosering men mina sniglar som såg ut som skit förut har börjar repa sig nu och valisnerian har skjutit fart rejält, jag öser i en halv till en tsk efter varje vatten byte på 200 liter.

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #27
                          Hmmm det var en nyhet! får la ta och göra pannkakor idag då
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Lysande gugges! Du får hemskt gärna dela med dig (i privat mail eller här på forumet) när du får resultaten!
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • gugges
                              • May 2003
                              • 893

                              #29
                              Ska bli
                              Guardians Of Catfish - www.goc.se

                              Kommentar

                              • harbard
                                • July 2002
                                • 1085

                                #30
                                För att inte avskräcka växtintresserade med allt keminördande :-) påminner jag som motvikt om denna webbplats http://snurl.com/idiotsguide
                                (detta är en kopia,enstaka foton kan saknas)
                                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...