Växtnäring och alger ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Växtnäring och alger ?

    Jag börjar ha ganska mycket pälsalger på mina växter i akvariet, jag har försökt sätta ned flytande växtnäring minst en gång i månaden. Det jag nu funderar på är om algtillväxten skulle minska om jag slutade sätta ned växtnäring överhuvudtaget i några månader eller är det tvärtom så att växterna då kommer att dö ut och algerna ta över helt och hållet.

    Den flytande växtnäring jag brukar sätt i är av typen Sera Florena.
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Förmodligen så är ditt problem för lite näring inte för mycket. Skaffa ett fe test med låga mätområden så kan du kolla tillgången på näringsämnen själv. Om din gödning innehåller "rätt" proportioner av de olika ämnena så kan du utgå ifrån att alla de andra ämnena förbrukas lika snabbt som järnet.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Bild från farsans akvarium:
      http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1151

      Han matade för mycket (4 ggr per dag) och hade inte dragit upp CO2-mängden allteftersom det blev mer och mer växter. pH:t låg på 7.0 men borde legat på 6.5. Järnhalten var omätbar, och fosfat- samt nitrat-halten var nära nog perfekta.

      Sedan han drog upp bubbeltakten på CO2-tuben och ökade Tropica Mastergrowdoseringen och hejdade sig med matningen har dom börjat ge upp. Senast jag var där (i helgen) hade pälsalgerna försvunnit fläckvis på växterna. Såg ut som pälsen var skabbig 8) Hans tidigare lurviga Cryptocoryne var nu glansig och fin.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Angående näringen jag använder så står följande på flaskan:
        - ferric chloride: 0.89000 %
        - ethylene diamine tetraaccetate: 0.83100 %
        - manganous chloride: 0.00400 %
        - magnesium chloride 0.00020 %
        - boric acid: 0.00020 %
        - sulphuric acid: 0.00016 %
        - aqua purificata 98.27444 %

        Akvariet är ett 240liters Juwel, jag har ingen CO2 anläggning.

        Nedan finns också en bild på akvariet om någon vill se ungefärligt hur mycket växter det finns i det om det nu spelar någon roll.


        Fisk beståndet är just nu:
        - 6st skalarer (ca 5-8cm höga)
        - 3st palettciklider (ca 5-6 cm)
        - 2st sajicaciklider (ca 5cm)
        - 5st pansarmalar (ca 2 cm)
        - 2st gibiceps (ca 7cm)
        - 3st siamesiska algätare (ca 4-5 cm)

        Krävs det att man har CO2 om man börjar ha lite mer växter i akvariumet för att inte algerna skall ta över ?
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Krävs det att man har CO2 om man börjar ha lite mer växter i akvariumet för att inte algerna skall ta över ?
          Absolut inte.

          Det går att ha fullsmockat med växter utan CO2, men då växer det väldigt sakta.

          Växer det fort kan man trimma bort angripna blad och algerna brukar inte hinna med att sätta sig på ny växtlighet (så att det syns med blotta ögat) innan den trimmas bort.

          Växter består till största delen av kol, så har växterna problem med att skaffa det så växer det naturligtvis sämre. Vissa växter, liksom alger, är mycket bra på att ta kol ur karbonater i vattnet. Resten av växterna är dåliga på att konkurrera med algerna om inte CO2 tillförs.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Aquarina
            • July 2002
            • 108

            #6
            Vissa växter, liksom alger, är mycket bra på att ta kol ur karbonater i vattnet. Resten av växterna är dåliga på att konkurrera med algerna om inte CO2 tillförs.
            Detta låter som att det finns vissa väster som vore att rekommendera till oss som inte har någon CO2 anläggning. Vore jättebra om någon kunning människa kunde ge tips på vilka väster som klara sig bäst utan CO2.

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Valisneria gör det och jag gissar sagarita arter gör det med.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                En liten ledning kan du få genom att söka växter som klarar ph över 7 i artregistret. Ju högre ph dom sägs klara desto bättre är dom anpassade till karbonat som kolkälla. Det dom flesta har gemensamt är att de anses lättare att hålla, se svårighetsgrad.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...