Kampen mot cyano, vad ska jag kolla ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Kampen mot cyano, vad ska jag kolla ?

    Jag har ett akvarium som sedan rätt länge är drabbat av cyanoinvasion. Jag försker att läsa så mycket jag kan om orsaker och vad man kan göra åt det. Men det är inte helt lätt att hitta tråden i.

    Jag har läst om olika snabbkurer som får bukt med dem men jag vill ju hitta en balans i akvariet som gör att det håller i längden. Just nu verkar cyanon vara det enda som trivs, snabbväxande växter tynar bort, inte ens andmaten visar på någon större tillväxt.

    Så det är väl så att något fattas (kväve?) och det finns för mycket av något annat (fosfat?). Har börjat med TMG som jag försöker hitta en lämplig dosering av men inga synbara resultat ännu.

    Vilka värden bör jag mäta för att bergipa vad som är fel? Några tips om vad jag ska ta mig till med akvariet just nu?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Järn (Fe), nitrat (NO3) och fosfat (PO4) ger en bra inblick över de viktigaste vattenparametrarna vad gäller växter.

    Om Cyanoinvasionen har hållt på länge och du göder med TMG har du förmodligen tillräckligt med järn (från TMG) och lite för mycket fosfat, men inget nitrat. Detta kan du även ibland se på växter då dom blir väldigt röda nära ljuset - som normalt sett inte ska vara röda.

    Balansen du behöver hitta är således att få ner fosfathalten och upp nitrathalten. Att få ner fosfathalten är enkelt om man sköter vattenbyten och matar försiktigt. Att få upp nitrathalten blir däremot lurigare. Enda sättet jag vet är att dosera extra KNO3. Detta gör man först när vattentesterna verkligen visar att du inte har något nitrat.

    Att mata mer i syfte att få mer nitrat ger ungefär lika mycket fosfat. Har man växter som käkar 10 ggr mer kväve än fosfor så infinner sig "oblansen" förr eller senare (inget kväve, mycket fosfor).

    Lurigt.

    TetraMedica FungiStop fungerade bra för mig mot slemmet, men man får inte underdosera (vilket blir svindyrt i stora akvarier):
    http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&threa d=471

    Det fungerade även bra för mig att genom avancerad PMPDD-gödning få fram en fosfatbegränsning. Då slutade dom föröka sig och då räckte det med en fjärdedels dosering FungiStop för att få bort dom helt och hållet.

    Att få bort dom är normalt sett enkelt genom en blackout i 3-5 dagar, men att hitta rätt balans i växtakvarier är svårt om man enbart använder vanlig växtgödning och flingfoder.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...