Det tog ett år...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    Det tog ett år...

    Här har man suttit och skrattat lite skadeglatt när man har läst om alla problem folk har haft med alger i sinna akvarier. Själv har jag inte haft några problem med varesig alger eller nitrit-toppar. Jag startade akvariet för ett år sedan och allt har som sagt varit hur bra som helst. Men klåfingrig som man är börjar man efter att ha läst för mång inlägg från växtgurus(läs Defdac) få för sig att mer ljus och där till mer gödning och varför inte lite co2 när man ändå håller på. Och ni kan ju gissa resten själva PANG... en JÄVLA massa alger och nu sitter man här med 0,9 watt per liter och grumlig alkohol i en petflaska och känner sig som en A-lagare i rampljuset tatalt inkletad i alger. Vad gör jag nu?
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    0,9 watt per lite kräver klockren co2, det kan du förmodligen inte få med jästmetoden. Minska ljuset och försök att öka co2 tillsatsen. Jag använder 1 watt metallhalogen per liter, men då anser jag att man måste ha co2 controller eller vara jäkligt haj på grejorna (jag har controller. Om du mäter fe,no3 och po4 så kan vi utesluta övergödning.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Fe vet jag att den är bra för det har jag testat, kommer inte ihåg värdet men det var det värdet som det skulle ligga på enligt testet. De andra värdena vet jag inte men jag kör med TGM, kör full dos på det vattnet jag byter varje vecka. Jag byter 50% i veckan. Det kanske är läge att minska ljuset med andra ord och sätta igång med co2 igen, jag fimpade co2 när algerna började dyka upp. Inte för att det hjälpe, kanske bara gjorde saken värre eller?
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        och varför inte lite co2 när man ändå håller på.
        Att dynga på för fullt med ljus utan att ha koll på näringen är som att sätta sig i en Formel1-bil utan broms och gladeligen trampa plattan i botten.

        0,9 watt/liter utan vettig CO2 = algodling.

        Ska du fortsatt ha 0,9 watt/liter lär du skaffa pH-controller och garantera att du har 30 ppm CO2 hela tiden. Eller börja på 0,5 watt/liter med ordentlig CO2-tillförsel och jobba dig upp.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          men då anser jag att man måste ha co2 controller eller vara jäkligt haj på grejorna (jag har controller.
          Word.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            "Att dynga på för fullt med ljus utan att ha koll på näringen är som att sätta sig i en Formel1-bil utan broms och gladeligen trampa plattan i botten."

            Jo, jag har fattat det vid det här laget. Men för att förtydliga måste jag bara tala om att mitt akvarie är 65 cm högt så jag trodde att man behövde en del ljus men jag kanske tog i för mycket.

            Så vad gör jag. Jag har två dubbel kopplingssattser från hjorgatan och jag antar att jag inte kan ta bort bara ett rör så alternativen är väl att sätta ner belysningstiden på det ena paret till några timmar om dagen och låta ett par lysa hela dagen. Eller ska jag korta ner tiden på alla rör. Eller bara köra med ett par?
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              sätta ner belysningstiden på det ena paret till några timmar om dagen och låta ett par lysa hela dagen. Eller ska jag korta ner tiden på alla rör. Eller bara köra med ett par?
              Ja det låter fiffigt! Då har växterna några få väldigt intensiva ljustimmar mitt på dagen, vilket torde vara liknande tropikerna.

              Framförallt vill du få fjutt på CO2 så snabbt som möjligt. När växtligheten kommit igång ordentligt så börjar du trimma bort alla algangripna blad. Får du alger även på nya blad är det något som inte stämmer, så då får vi börja felsöka vidare.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • mgrant
                • July 2003
                • 475

                #8
                Kom på en sak kan det bero på att två av rören är vanliga rör(väldigt gula) dvs inte akvarierör?
                Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                Kommentar

                • mgrant
                  • July 2003
                  • 475

                  #9
                  Tack för svaren, jag återkommer om några dagar när jag har testat, mer co2 och mindre ljus. :-)
                  Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                  Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                  Kommentar

                  • mgrant
                    • July 2003
                    • 475

                    #10
                    Nu har det gått 8 dagar och med mindre ljus och mer TGM + 3 vattenbyten så är man äntligen fri från algerna. Tack för hjälpen :-)

                    Undra när man vågar hissa på med mer ljus....
                    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Efter att du har CO2 under full kontroll.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Det var ju snabba ryck. Du skall vara glad att dun kunde rätta till det så snabbt. Mitt sista algproblem varade i 6 månader och slutade med att jag flyttade karet. Efter flytten har jag inte haft några problem.
                        MVH
                        magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          0,9 watt/liter utan vettig CO2 = algodling.
                          ...om man inte håller nere näringshalterna väldigt mycket. Det går att svälta även alger; jag fick inte problem med alger förrän jag började försöka rädda livet på mina Vallisnerior med näringstillsatser.

                          Nu låter det iofs som om det var svävalger, inte trådalger, han hade problem med.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...