Ruttnande anubias

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BULL
    • January 2002
    • 298

    #16
    Problemet verkar påminna om det som många har med cryptocoryne.
    Ja det påminner om cryptocorynesjukan men jag har aldrig hörttalas om att anubias drabbas av det.

    Hur har du fästat växterna på sten,rötter är der med fiskelina så kanske du har dragit åt lite hårt om rotstocken.
    skumt e det i allafall

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Men cryptocoryne sjukan beror ju troligen på förändringar i näringsnivåer och uppkommer oftas efter flytt eller då man slarvat med karet ett tag. En sak är alldeles säkert och det är att växter inte växer utan näring, lika lite som fiskar inte växer utan mat. Till slut så dör fiskarna utan mat och det gäller växter också.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #18
        Min anubias som sitter i högra delen av mitt nya kar har också börjat ruttna. Men inte på rotstocken utan bara på bladen, ett blad ser nu ut som en gallerplanta och ett till blad är på väg. Den är inte i skugga för jag har inte så mycket växter ännu (väntar också på leverans från Hjortgatan, 3 veckor nu). Bladen är algangripna från det förra karet de satt i. Jag göder med TMG, har 0 nitrit, pH 7, KH 4, nitrat omätbart, Fe 0,1 ppm. Den sitter klämd mellan två lavastenar och jag har svärdbärare och pictus i karet. Jag har just nu ett underdimentionerat filter men har byggt en filterkammare på 9 liter som jag ska starta med ett pumphuvud imorn.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #19
          Detta har också hänt på några få dagar och de två andra anubiaserna som sitter i vänstra halvan av karet har inte denna åkomma.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #20
            Ursprungligen skickat av AndreasN
            Min anubias som sitter i högra delen av mitt nya kar har också börjat ruttna. Men inte på rotstocken utan bara på bladen, ett blad ser nu ut som en gallerplanta och ett till blad är på väg. Den är inte i skugga för jag har inte så mycket växter ännu (väntar också på leverans från Hjortgatan, 3 veckor nu). Bladen är algangripna från det förra karet de satt i. Jag göder med TMG, har 0 nitrit, pH 7, KH 4, nitrat omätbart, Fe 0,1 ppm. Den sitter klämd mellan två lavastenar och jag har svärdbärare och pictus i karet. Jag har just nu ett underdimentionerat filter men har byggt en filterkammare på 9 liter som jag ska starta med ett pumphuvud imorn.
            Vad jag vet så behöver ju växter kväve för att växa som jag fattat det så får de detta från NO3, som är nitrat väl.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Ursprungligen skickat av AndreasN
              Min anubias som sitter i högra delen av mitt nya kar har också börjat ruttna. Men inte på rotstocken utan bara på bladen, ett blad ser nu ut som en gallerplanta och ett till blad är på väg. Den är inte i skugga för jag har inte så mycket växter ännu (väntar också på leverans från Hjortgatan, 3 veckor nu). Bladen är algangripna från det förra karet de satt i. Jag göder med TMG, har 0 nitrit, pH 7, KH 4, nitrat omätbart, Fe 0,1 ppm. Den sitter klämd mellan två lavastenar och jag har svärdbärare och pictus i karet. Jag har just nu ett underdimentionerat filter men har byggt en filterkammare på 9 liter som jag ska starta med ett pumphuvud imorn.
              0 i nitrat, där har du ditt problem. Nitrat är ett mycket viktigt näringsämne som inte finns i komerciella gödningar. Det är väldigt ovanligt att folk saknar det i sina kar. Men har man mycket växter och lite fisk så kan det vara ett problem. Mina misstankar går lite åt det hållet i det andra fallet också. Anubiasen klarar sig väldigt bra med brister i de olika microämnena. Men nitrat och fosfat är mycket viktigt för dom. Det är förmodligen därför folk som misslyckas med allt annat lyckas med anubias. Misskötta akvarier har oftast stora mängder nitrat.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • muppins
                • September 2002
                • 1629

                #22
                Tja, så värst mycket nitrat har jag väl antagligen inte (nope, jag har ingen koll på det ) eftersom fiskarna bara har varit i sedan i torsdags och jag har matat dem ytterst lite.
                Växterna är fastsatta med en lite starkare typ av sytråd...
                Vad jag mest är förvånad över är att det har gått så fort!
                Men vi får se vad som händer när det kommer i lite näring och så småningom lite fler fiskar.
                /muppins


                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #23
                  Vart kan man få tag på nitrat och fosfat förutom hjortgatan? Det är ju omöjligt att beställa nått därifrån nu, det går tom snabbare från de tyska siterna.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #24
                    jag har anubias barteri var. barteri (stavning?) om det har någon betydelse
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • Mattias Andersson
                      • March 2003
                      • 826

                      #25
                      Dags o börja mata lite mera med andra ord Muppins.. : )

                      (Nja hitta väl inget speciellt, men lite mat o ett uselt Fluval filter blev de.)

                      Förresten du vet ingen som vill köpa discus väldigt billigt??

                      Kommentar

                      • izac
                        • April 2003
                        • 756

                        #26
                        Kan det inte vara så att anubiasen inte är van vid vattnet, och ser ut att må kasst ett tag, men blir senare bättre. Det gäller bara att ha is i magen. har för mig att ja läste det nån stanns.

                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #27
                          Näe, nu blir jag jätteledsen....
                          Idag var jag tvungen att slänga tre av mina fyra ( dyra! ) anubias...
                          På flera ställen hade rotstocken fått en vit, tjock och äckligt slemmig hinna över sig. Detta slem luktade skit, boktavligt talat!
                          Det luktade som ett utedass ungefär...
                          Där rotstocken hade fått detta vita äckel på sig så hade den liksom mjuknat inifrån och alla bladen bara släppte när jag tog upp den.
                          Vad är det som händer?
                          Det är bara mina anubias som får detta på sig ( har även några javaormbunkar och en svärdsplanta för tillfället... ) och det var de som satt på rötterna som hade drabbats värst.
                          Någon som vet?
                          /muppins


                          Kommentar

                          • Corydoras mad
                            • April 2003
                            • 1686

                            #28
                            <font color="red">Hur mycket matar du dina fiskar?</font id="red">
                            /Mathias
                            The Corydoras freak

                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                            Kommentar

                            • muppins
                              • September 2002
                              • 1629

                              #29
                              Eftersom akvariet är nystartat så matar jag ytterst lite ( jag har ju inte så jättemånga fiskar heller ).
                              Från det att jag släppte i fiskarna har de fått väldigt lite artemia varannan dag. Så lite att de hinner äta upp det innan det sjunker till botten.
                              /muppins


                              Kommentar

                              • klara
                                • September 2002
                                • 1112

                                #30
                                Hm, har du kollat rötterna så det inte är där allt börjat. Ibland har man otur och rötterna får vitmögel som blir slemmigt efter ett tag...
                                Känner med dig, fy en sån trist start!
                                /Klara
                                ------------------------
                                Min hemsida
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...