¤¤¤¤-jobbigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    ¤¤¤¤-jobbigt

    Har ett nytt akvarium på 200l sedan 2 veckor. Nu har det olyckligtvis blivit alger på rutorna (tror att det är trådalger) samt några bruna fläckar på skiffret. Jag har inga växter i karet, eftersom jag inte tycker att det är snyggt i ett malawi-kar. Sorgligt nog så matade jag lite för mycket nu i början, vilket har gjort att både nitrit och nitrat-halten har ökat, vilket resulterade i ovannämnda. Vad ska jag göra? Jag har en siames i ett annat kar, men den är bara 4-6 cm. Kan jag flytta över den, utan att det är någon risk för att den blir attackerad? Ska mata mindre, men behöver flera tips av kunniga personer...

    (alger är sååååå trist)

    Björn Forsberg
  • Piglet
    • September 2003
    • 27

    #2
    Jag tror att jag har ungefär samma problem, fast jag har växter också som även de har fått en brunaktig beläggning.
    Just beeing me - Piglet
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=106791

    Kommentar

    • Smike
      • October 2002
      • 238

      #3
      Tålamod - 2 veckor är inte gammalt och bara början på en lång process. Bered dig på lite allt möjligt som inte är önskvärt innan det har blivit balans i karet.

      Hur mycket och vad för malawisar har du i nu? Fiskens avföring och överbliven mat ökar ju med antalet och med den belastningen på vattenmiljön. Till en viss gräns är det här ett nödvändigt ont i början för att uppnå balans med tiden. För att nedbrytningsprocessen ska kunna komma igång behövs ju en viss nivå av föroreningar, annars får ju nedbrytningsbakterierna ingen näring. Så i början är det fullt normalt att nitriten är hög - bakterieverksamheten har inte kommit igång än. Du kan få god hjälp på traven att skynda på det här genom att använda Nitrivec tex. Eller så kramar du ur slam från ett etablerat filter i karet(från ett kar utan nitrit). Jo det skitar ner för stunden, men det är positiv skit . Alternativt eller i kombination kan du ta filterbitar från ett sådant filter och ympa in bakterier den vägen i det nya filtret. Eventuellt toppar man den önskvärda effekten med en nitrivec kur också. Du kan även ta grus från ett etablerat kar och lägga i det nya karet, för det finns en hel del nyttiga bakterier där med. Förvänta dig dock inga underverk i början. Sänkt nitrithalt i början är inget klartecken utan mer ett tillfälligt tillstånd som kommer att gå lite upp och ner. För mig tog det ungefär två månader innan nitriten långsamt sjönk ner mot ett konstant nolläge.

      Alger är en naturlig effekt efter några veckor, och i malawikar verkar just kiselalger trivas speciellt bra i början(låter som det du beskriver på ditt skiffer och brukar gilla rutorna också). Dessa alger kan explodera i mängd ganska så snabbt under uppstarten. Men de brukar dra sig tillbaka allt efter som karet börjar komma i balans. Du kommer antagligen att märka att det här med stabila vattenvärden och alger verkar följas åt. Algernas och speciellt kiselalgerna framfart dämpades avsevärt när vattnvärdena började stabilisera sig i mitt kar.
      Belysning har en stor inverkan på det hela också - för lite och för mycket skämmer allt, liksom fel sorts ljus. Infallande ljus utifrån spelar sin roll. Men kanske mest inverkan har ljustiden. Hur länge har du tänt? Hur du har det med pump och filterkapacitet är också intressant att veta eftersom det här är hjärtat i systemet.

      De flesta fiskar ratar dessa alger, eller äter endast sparsamt av det. Men jag märkte att många av mina mbunas skrapade i sig dessa, dock inte som effektiva bekämpare för att reducera mängder. I början växer dessa gärna snabbare än fisken hinner få i sig dessutom - och även alger blir till avföring som måste ta vägen nånstans. Jag vet inte hur siamensis funkar i de vattenvärdena malawisar föredrar, så därom kan jag inte säga något. Däremot är Ancistrus väldigt vanlig i malawikar (dom trivs utmärkt i malawivatten) och gör ett garanterat bra jobb, speciellt unga exemplar. När jag fick problenm med plötslig algblommning i början (runt månaden gammalt) slängde jag i två stycken i mitt 240 liers kar. Två veckor senare var det i stort sett soprent från alger. Du kommer dock ALDRIG att bli helt förskonad från alger och periodvis så kan dom växa till sig mer än normalt. Så länge det inte går över styr så är det helt i sin ordning med lite alger. Och enligt mig ett dekorativt inslag i lagom mängd - det ser mer äkta och levande ut och för många malawisar är ju alger ett naturligt födoinslag (och för algätande malar likaså).

      Du kan slutligen utan dåligt samvete hålla upp med matning ett par dagar lite då och då. Det avlastar det känsliga läget en del.
      Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

      Kommentar

      Arbetssätt...