Hjälp! Alger på mina växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    Hjälp! Alger på mina växter!

    Hejsan,

    Såg för ett tag sedan att det börjar bli alger på mina växter, det var inte så farligt då, men nu börjar algerna täcka mer o mer av bladen
    Det är mörkgröna "prickar" på bland annat svärdplantan... Dock ej på alla växter(?) Vissa växter ser även litelite "håriga ut"...

    Har Ancistrus o Otocinclus i karet i hopp om att de skulle ta hand om alger, men det verkar som om jag kanske själv får ingripa...

    Vad ska jag göra?
    Tacksam för svar snarast!

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    #2
    Ska kanske tillägga en del saker förresten... Vet inte om det spelar nån roll, men ändå:

    * Jag har ljuset tänt mellan 10 o 22, dvs 12 timmar.
    * Matar sparsamt varannan dag.
    * Växterna är av "snabbväxande art".
    * Då inte växterna verkade trivas så tryckte jag ner en näringskula i gruset. "7 kulor från JBL", då tog växterna sig o verkade trivas mycket bättre...

    Mvh. Sara
    Man lär så länge man lever

    Kommentar

    • Corydoras mad
      • April 2003
      • 1686

      #3
      <font color="red">Vad har du för ljusrör? Hur många? Reflektorer?
      Är det brunalger?</font id="red">
      /Mathias
      The Corydoras freak

      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är förmodligen vanliga prick- och grönalger. Grönalger borde dina firrar fixa, men prickalger är lite jobbigare på saktaväxande växter som din svärdsplanta.

        Om algerna även täcker äkta snabbväxare såsom Hygrophilor, Limnophilor, Vattenpest etc som till största delen tar sin näring från vattnet så har du någon näringsbegränsning som gör att dom inte växer så snabbt, trots kulor, vilket i sin tur gör att algerna kan sätta sig på dom.

        Svärdsplantor mår rätt bra av lerkulor, men det tar inte speciellt lång tid innan dom dragit ur näringen ur en pytteliten lerkula.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Corona
          • September 2003
          • 241

          #5
          Hur ska jag göra för att bli av med algerna?

          Jag funderade på det här med ljuset... Jag har ju som sagt tänt i 12 timmar, mellan 10 o 22...

          Jag undrar, kan det andra ljuset i rummet ha nån betydelse? Inte för att det lyser direkt in i akvariet, men det är ju inte helt mörkt där inne heller...
          Just nu har jag lagt ett badlakan över akvariet när jag har tänt i rummet, för att det ska bli så mörkt som möjligt där inne, har det nån betydelse eller kan jag ta bort det igen??

          Och förresten, angående mina plantor... Jag har 7 växter i karet än så länge, varav 5 av dem ska vara "snabbväxande", så snabbväxande plantor har jag ju...

          Hade planer på att inskaffa ytterligare några nu i veckan, men ska kanske avvakta???

          Tacksam för svar =)

          Mvh. Sara
          Man lär så länge man lever

          Kommentar

          • Corona
            • September 2003
            • 241

            #6
            Någon... Hjälp?!?
            Hur blir jag av med algerna???
            Någon som har nåt tips???

            Tacksam för svar SNARAST!!

            Mvh. Sara
            Man lär så länge man lever

            Kommentar

            • kia
              • August 2003
              • 366

              #7
              När jag precis startat upp mitt akvarium fick jag en invation av alger. Jag fick tips av ägarinnan på Globefish att bara ha tänt i 8 timmar. Det har jag följt. Algtillväxten bromsades men nu har jag tofsalger (tror jag) på ganska många växter, men inga alger av det slag du beskriver. Jag har också gott om snabbväxande växter och förutom näringskulor får växterna extra näring vid vattenbyte. Fast inte vet jag om det är bra råd, jag har ju inget algfritt akvarium....
              Nybörjare, Nivå II .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Vad för belysning? Göder du endast med kulorna?
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag har också gott om snabbväxande växter och förutom näringskulor får växterna extra näring vid vattenbyte. Fast inte vet jag om det är bra råd, jag har ju inget algfritt akvarium....
                  För att växterna ska trivas behöver dom mycket mer gödning än vad alger behöver. Så för att tränga undan alger med växter måste man paradoxalt nog vara ganska noga med gödningen.

                  Trivs växterna skapar dom höga syrenivåer vilket signalerar till algerna att det inte är läge för blommning. Bakterier trivs, mikrober trivs osv i höga syrenivåer.

                  För att skapa så höga syrenivåer krävs väldigt mycket kol från CO2 så att växternas fotosyntes kan jobba för fullt. Alger kan normalt sett koncentrera CO2 runt RUBISCO lätt genom att dom har så bra CCM (Carbon Concentrating Mechanism som använder karbonater). När det kommer mer lättillgänglig CO2 så slutar CCM:en eftersom det är mer energikrävande att använda karbonater än CO2. Algen tror att den har allt kol den behöver - den är inte begränsad längre.

                  I detta läget börjar algen respirera. När den (och alla andra växter) respirerar så läcker den en fotosynteshämmare. Fotosyntesen avstannar. Algen förlorar det viktigaste: Kolet. Alla algätande organismer blir jättepigga av allt syre.

                  CO2+O2=kärlek.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...