mikrogödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #76
    Läste att folk i Stockholms trakten fått tag på gödning. Vilka, hur mycket, och framför allt vart?
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • BULL
      • January 2002
      • 298

      #77
      Weibulls micro+ är desamma som mikronit titta på sid 133 & 134. http://www.mohavegold.net/Sid_132-135%20.pdf
      Yaras Mikromix är nog dessamma som weibulls Mikromix.

      Kommentar

      • micke eklund
        • November 2002
        • 680

        #78
        Läste att folk i Stockholms trakten fått tag på gödning. Vilka, hur mycket, och framför allt vart?
        Jag har köpt K2so4 samt Mgso4 från granngården i Sorunda,
        Kno3 har jag köpt från granngården i frihamnen.
        Jag köpte även en påse med kalkstensmjöl men har gått tillbaka till vanlig skolkrita igen.

        Mgso4=102,50 kr
        K2so4=157,50 kr
        Kno3=Ca 240 kr
        Kalkstensmjöl 26 kr

        Allting är i 25 kilos säckar så nu klarar jag mig ett tag,
        nu gäller det som sagt att komma över en vettig micro samt lite Kh2po4.

        Man kan nog köpa alla ämnen från frihamnen bara man får tag på rätt person som orkar leta efter produkterna i deras artikelregister.
        När jag köpte Kno3 så sa jag namnet som Yara har på dvs Krista-k plus.

        Kommentar

        • skr
          • December 2002
          • 267

          #79
          Som jag fattar det innehåller Yaras mikromix för mycket koppar i förhållande till annat (typ fyra gånger så mycket som hjortgatans mikro+). Vet inte hur känsliga fiskar/räkor är för sånt, men det verkar ju inte så lattjo att börja experimentera. Micronit/mikro+ såg betydligt bättre ut, återstår att ta reda på återförsäljare. Ingen som vill starta firma på stubben?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #80
            Som jag fattar det innehåller Yaras mikromix för mycket koppar i förhållande till annat (typ fyra gånger så mycket som hjortgatans mikro+).
            Bra påpekande.

            Mikro+ innehåller egentligen också lite för höga halter av alla mikroämnen jämfört med järnhalten om man ska dosera för rekommenderad järnhalt på 0.1 ppm. Med Yaras mikromix blir det inte bara likt Mikro+ rekommenderat att kombinera med lite järn utan det blir förmodligen ett måste att kombinera den med extra järn så att alla andra mikrämnesnivåer blir lägre vid dosering för 0.1 ppm Fe.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #81

              micke_eklund:

              Säljer du lite till mig för att finansiera dina utlägg ???

              Skulle vara evigt tacksam !

              /Ove
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • skr
                • December 2002
                • 267

                #82
                det blir förmodligen ett måste att kombinera den med extra järn
                Ja, men om man tillsätter extra järn och doserar så järn och koppar blir lika mycket som med micro+ blir det ändå (mycket) mindre B, Mo, Zn och Mn. Men hjortgatans micro var väl iofs inte heller framtagen för att vara optimal akvariegödning, så det kanske inte gör så mycket? Nu är vi inne på ett finlir som jag definitivt inte behärskar, men finns det egentligen några rekommenderade nivåer för dessa små "struntämnen"?

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #83
                  Micke Eklund: tack. Nu skall jag också ta bilen dit och investera lite pengar.

                  När någon hittar Kh2po4 så skulle jag vara tacksam om de informerade de övriga (i alla fall mig =))
                  Har nämligen slut på det.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #84
                    Men hjortgatans micro var väl iofs inte heller framtagen för att vara optimal akvariegödning, så det kanske inte gör så mycket? Nu är vi inne på ett finlir som jag definitivt inte behärskar, men finns det egentligen några rekommenderade nivåer för dessa små "struntämnen"?
                    Precis. Mikroämnen är ju just mikroämnen och de halter vi har i våra burkar tror jag inte blir märkbart för firrarna - utom (kanske) just om man skulle dosera Yaras micromix så att man får 0.1 ppm Fe. Dom behövs och vad jag vet finns det väl i princip inga direkt rätt förhållanden.

                    Jag läste något om Zn och Cu och att något av dessa kunde blockera det andra i vanliga växter, liksom jag har hört att det helst inte ska vara varken för mycket eller för lite Bor. Men detta är verkligen finlir. Jag tror inte vi vanliga dödliga märker någon större skillnad hur mikroämnena är skruvade, utom möjligtvis för järn.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • skr
                      • December 2002
                      • 267

                      #85
                      Kunde inte släppa ämnet, så jag har räknat lite:
                      Om man doserar respektive gödning för 0,1 ppm Fe, så får man:

                      <div align="left">Hjortgatans mikro+ <div align="right">Yaras mikromix </div id="right">
                      Mn 0,05 ppm <div align="right">0,047 ppm</div id="right">
                      Cu 0,0026 ppm <div align="right">0,0067 ppm</div id="right">
                      Zn 0,0145 ppm <div align="right">0,017 ppm</div id="right">
                      B 0,020 ppm <div align="right">0,017 ppm</div id="right">
                      Mo 0,004 ppm <div align="right">0,003 ppm</div id="right"></div id="left">

                      Det är alltså koppar som skiljer sig kraftigt åt; övriga ämnen är ganska lika. Om man nu fyller på med järn och drar ned doseringen av Yaras gödning till samma mängd koppar som med mikro+ kommer man att få ungefär en tredjedels dosering av alla ämnen utom Fe och Cu. Frågan är om det är så smart. Fiskarna kan (har jag just läst i Walstadts bok) börja må dåligt av Cu vid 0,01-0,02 ppm så det är å andra sidan lite obehagligt små marginaler om man dyngar på fullt med Yaras gödning. Ryggradslösa djur (som snäckor och räkor) skall ju vara betydligt känsligare; hur känsliga vet jag inte.
                      Är nu det här bara larvigt finlir? Känns ju inte så finlirigt om man pratar om att dra ned eller öka på vissa ämnen flera gånger om, men vad vet jag.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #86
                        Cu 0,0026 ppm 0,0067 ppm
                        Det är alltså koppar som skiljer sig kraftigt åt; övriga ämnen är ganska lika.
                        Japp, men bara ca dubbelt så mycket - dvs du skulle lika gärna kunna skapa samma Cu-halt med Mikro+ enbart genom att fördubbla dosen, vilket inte alls är ovanligt i växtakvarier som käkar stora mängder.

                        Hade den varit 10 ggr högre så skulle man nog dra åt sig öronen.

                        Om man nu fyller på med järn och drar ned doseringen av Yaras gödning till samma mängd koppar som med mikro+ kommer man att få ungefär en tredjedels dosering av alla ämnen utom Fe och Cu. Frågan är om det är så smart.
                        Återigen är det *mikro*ämnen vi snackar om. Spårämnen som det måste finnas spår av. Det är inga stora mängder vi pratar om och dom går inte åt i stora mängder hos växterna. Växterna är inte skapta för ett visst exakt förhållande.

                        Bara man ligger i ungefär rätt storleksordning.

                        Fiskarna kan (har jag just läst i Walstadts bok) börja må dåligt av Cu vid 0,01-0,02 ppm
                        Har du mätt vilken kopparhalt t ex Algenkiller ger (som ska vara "ofarligt")? Jag tippar på storleksordningen 10 ggr mer, dvs 0,1 ppm - men jag är osäker.

                        Är nu det här bara larvigt finlir? Känns ju inte så finlirigt om man pratar om att dra ned eller öka på vissa ämnen flera gånger om, men vad vet jag.
                        Iom att det handlar om spårämnen så tror jag det mest är finlir.

                        Jag står gärna till förfogande för att kolla in hur mina räkor, sniglar och Chokladgurami reagerar på Yaras mikromix.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • BULL
                          • January 2002
                          • 298

                          #87
                          jämför man mikromix med plantex CSM(plant-prod Chelated Micronutrient Mix ) så är det mycket koppar i mikromixen.

                          mikromix
                          1,25 B
                          0,5 Cu
                          7,5 Fe
                          3,5 Mn
                          0,2 Mo
                          1,25 Zn

                          CSM(plant-prod Chelated Micronutrient Mix (Guaranteed Analysis)):

                          EDTA Chelated Micronutrients: Actual
                          Iron (Fe)
                          5%
                          Manganese (Mn)
                          2%
                          Zinc (Zn)
                          0.4%
                          Copper (Cu)
                          0.1%

                          DTPA Chelated Micronutrients: Actual
                          Iron (Fe)
                          2%
                          Boron (B)
                          1.3%
                          Molybdenum (Mo)
                          0.06%
                          EDTA (minimum)
                          42%
                          DTPA (minimum)
                          13%

                          http://www.plantprod.com/commercial/index.html

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #88
                            Varför jämförde du inte CSM med Mikro+

                            Isåfall borde Mikro+ vara likvärdigt jättefarligt som mikromixen.

                            Jag testar *GÄRNA* Yaras mikromix.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BULL
                              • January 2002
                              • 298

                              #89
                              jag hade lite att göra så jag gjorde en tabell och omvandlade mikro+ så att man lättare ser vilka förhållanden det rörsig om mellan ämnena.
                              Jag utgick i fråm mängden järn i preparaten.
                              Koda:
                              	mikro mix	         mikro +	                mikro + *3,75/10          CSN
                              	viktprocent	         g/liter	                =viktprocent
                              B	1,25	                        4	                         1,5                       1,3%
                              Cu	0,5	                        0,52	                         0,195                   0,1%
                              Fe	7,5	                        20	                         7,5                       7%
                              Mn	3,5	                        10	                         3,75                     2%
                              Mo	0,2	                        0,75	                         0,28125                0,06%
                              Zn	1,25	                        2,9	                         1,0875                  0,4%
                              	Torrvikt
                              PS. Jag sa inte att det var jätte farligt ;-) Ds.

                              Kommentar

                              • skr
                                • December 2002
                                • 267

                                #90
                                Om jag nu har räknat rätt så är TMG det jättefarligaste av allt - dosering för 0,1 ppm Fe (ungefär 1,4 x rekommenderad dos) ger 0,0086 ppm Cu. Slutsatsen (om jag räknat rätt, kolla gärna) blir nog att Defdac har rätt i att vi bara larvar oss ;-).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...