Agar Agar bottengödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Nästa batch kommer jag göra 50-100 ggr starkare än rekommenderade vattengödningsnivåer och jag kommer förmodligen även strö i lite torv, som Tom Barr rekommenderar.

    Torven underlättar när man håller på med gelen i akvariet, eftersom dom är luriga att se.

    Jag kommer nog även använda mer Agar-Agar-pulver så att gelen blir ännu fastare. Det var i svårt att trycka ner klumparna i gruset utan att dom gick sönder - därför la jag ner dom och sedan strödde grus över.

    Det vore bra om man på något sätt kunde lösa problemet med att få ner geleklumparna i gruset. När jag var fjortis använde vi avklippta sprutor för att enklare dosera snuset under läppen, så jag funderar om man inte kan göra samma sak med gelen: Man låter den stelna i en bigpackburk och sedan trycker ner den avklippta sprutan och "stansar ut" ett perfekt gelerör som sedan är enkelt att föra ner i gruset.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #17
      Nu har jag gjort en 3dl agar-lösning. Hur mycket av varje näring borde jag hälla i? Jag ska använda lite torv också, det lär ju va bra pga humusämnena med. Jag tänkte kyla ner lösningen i "iskubslådor" får att direkt få lagom kuber. Jag använde 3 matskedar agar-flakes i 3dl vatten vilket är ca 50% mer än vad som står på förpackningen.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Bra fråga. Nu när jag stod och pillade räkor så kanske 50-100 ggr starkare näringslösning är för mycket, trots att dom inte smälter speciellt fort.

        Nästa batch gör jag nog bara 25 ggr starkare.

        Du har alltså 3 dl som du vill få 25x0.01 ppm Fe, 25x0.5 ppm PO4 och 25x5 ppm NO3 i:

        0.75 ml TMG på 3 dl borde det bli? Typ ett kryddmått TMG.

        1 krm KNO3 i 200 ml vatten ger dig 11.44 ppm nitrat per ml i 3 dl, dvs ca 12 ml av denna stamlösning.

        1 krm KH2PO4 i 200 ml vatten ger dig 11.17 ppm fosfat per ml i 3 dl, dvs ca 1 ml av denna stamlösning.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #19
          Ok, nu har jag gjort en lösning med 3ggr fulldos pmdd till mitt 540. Det blev 7-8dl färdig lösning, jag har hällt i ytterligare 3 matskedar agar flakes. Det kanske blev en näringsbomb nu då?

          Jag får nog göra om det.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ok, nu har jag gjort en lösning med 3ggr fulldos pmdd till mitt 540.
            Oj, ja det blev så energirika rackare 8) Jag skulle dock inte banga att testa en i min burk 8)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #21
              Det här verkar ju jätteintressant. Jag har 1 dm tjocka sandbankar i mitt stora kar, undrar om man kunde få gelén att stanna där utan att tynga ner med grus??? Måste nog till en spruta kanske, verkar som en smart lösning...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #22
                Jag ska gå ner till Apoteket o kolla vad de har för sprutor att sälja.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #23
                  Nu tänkte även jag testa att göra Agar kuber jag måste ju givetvis härma en bra ide ;-)

                  Något nytt som kommit upp att tänka på ??

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Jag använde dubbel dos Agar-Agar i mitt andra försök och då blev gelen så hård att rötterna inte orkade borra sig in i dom.

                    Det är jäkligt häftigt att om man lägger en Agar-Agar-näringsklump bredvid en växt så börjar rötterna söka sig mot den 8)

                    Det jag skulle vilja få undersökt är hur mycket en AA-klump läcker till omgivningen förutsatt t ex dosering av Agar-Agar enligt paketet och givna gödningsparametrar i klumpen.

                    Har ni förslag på hur man skulle göra det experimentet? En klump i en liter vatten med cirkulation (luftpump tex) och sedan mäta dag för dag Fe, PO4 och NO3? Det kanske inte säger så mycket iofs. Idéer mottages tacksamt.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #25
                      Då får du ju ganska stor cirkulation med det testet fast det blir nog intressant bara man har det i åtanke. Jag trippeldoserade AA och inga "gamla" växter borrade in sig i kuberna men de fick ändå fart så antagligen läcker det lite. En utlöpare av valisineria växte dock upp mitt i en AA-kub utan att skicka ut rötter utanför kuben.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • micke eklund
                        • November 2002
                        • 680

                        #26
                        Nu har jag gjort agar agar kuber helt suveränt aldrig mer sliskiga lerkulor.

                        En liten fundering bara är det någon som vet om näringsämnena försämras vid upphettning respektive nedfrysning

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #27
                          Det jag främst kan tänka mig är att järnet oxideras snabbare när det är varmare.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...