Problem med alger på bladen (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blope
    • March 2003
    • 80

    Problem med alger på bladen (bilder)

    ...
    Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:02.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Kommer solljuset in i karet, matar du för mycket kanske?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • blope
      • March 2003
      • 80

      #3
      ...
      Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:02.

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #4
        Jag har åsså ett liknande problem, fast kanske inte lika "akut"... Mina växter har fått små mörkgröna prickar på bladen, dock inte så mycket ÄN... Antar att det är alger?

        Å jag har inget solljus som når in i akvariet, matar sparsamt...
        Har tryckt ner ett par gödningskulor i gruset...

        Hjälp?

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det som slår mig direkt är att nya friska blad (naturligtvis) är fria från algerna, och att näringskulorna inte innehåller kalium vilket är mycket förvånande och inte heller järn vilket nästan är mer förvånande eftersom de flesta gödningarna brukar åtminstone innehålla järn. Glömde du Fe i din beskrivning av kulorna?

          De nya bladen på Hygrophilan är en aningens gulaktiga vilket jag gissar beror på kaliumbrist, men kanske även järnbrist. Järnbrist visar sig dock oftast som väldigt vita blad - inte gulaktiga. Kalium är trots allt ett av de ämnen som tas upp mest och även den brist man oftast ser först.

          Eftersom du uppenbarligen har en del nytillväxt som är algfri på Hygrophilan och Svärdsplantorna så skulle jag trimma bort angripna blad på dom. Då slipper plantorna spendera värdefull energi på att underhålla blad dom ändå inte kan använda till något vettigt.

          Vallisnerian är den som ser mest sorglig ut även om man kan skymta ett och annat nytt blad även där. Att trimma bort alla angripna blad där skulle förmodligen få plantorna att kollapsa.

          Mitt tips blir därför att under ett par veckor köra med TMG och se om inte bladen blir grönare och förhoppningsvis får du betydligt mer nytillväxt så att du utan vidare kan trimma bort alla algangripna blad.

          Sålänge växterna är vid god hälsa innebär det alltsomoftast enbart ny sprudlande tillväxt även om man går hårt åt med trimsaxen. Jag råkade klippa av en rot på en Cryptocoryne häromveckan och av ren nyfikenhet lät jag rotstumpen ligga kvar i akvariet - och den har nu skjutit ut ett flertal pyttesmå blad.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Corona
            • September 2003
            • 241

            #6
            Ursprungligen skickat av blope
            Ja det kommer in solljus. Eller akvariumet står i mitt rum som blir ljust av solen varje dag. Har ej rullgardinen nere.
            Matar 1-2ggr/dag inte överdrivet mycket tycker jag.
            Akvariumet kanske är överbefolkat? Kolla min profil för info om fiskar.
            Nog för att jag är relativt ny inom området akvaristik, men solljus är INTE bra för akvariet... Jag har hört att algerna trivs mycket bra i solljuset, så du ska kanske ha rullgardinen nere istället?

            Själv så matar jag varannan dag o ytterst lite, eftersom jag fick nitrit i karet förmodligen pga bland annat övermatning...

            Har du mätt nitrithalten o så i akvariet?

            Mvh. Sara
            Man lär så länge man lever

            Kommentar

            • blope
              • March 2003
              • 80

              #7
              ...
              Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:03.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Nog för att jag är relativt ny inom området akvaristik, men solljus är INTE bra för akvariet...
                Problemet är inte mycket ljus under de 10-12 timmar som ljuset ändå ska vara tänt i akvariet. Ju mer ljus under denna period desto bättre trivs både alger och växter. Kan växterna utnyttja allt ljus tränger dom undan alger.

                Problemet ligger främst i att akvariet utsätts för ljus under de timmar som lyset ska vara släckt. Alger klarar nämligen i motsats till växter att ta in ljus 24 timmar om dygnet, och dom är dessutom inte så kinkiga med ljusstyrkan så ljus från TV, sol, lampor i rummet räcker gott för att dom ska växa.

                En filt över akvariet då lysrampen är släckt brukar dom flesta upptäcka är mycket fördelaktigt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det pinsamma är att även min Vattenpest mår dåligt *skäms*
                  Jag tror du kommer märka rejäl förbättring med TMG sålänge du inte överdoserar. Börja försiktigt med halv dos efter varje vattenbyte. Märker du ingen förbättring hos växterna men bättre algtillväxt så är växterna begränsade av något annat som inte finns i TMG. Men det blir ett senare problem.

                  Jag tror helt klart du är på rätt väg =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • blope
                    • March 2003
                    • 80

                    #10
                    ...
                    Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:03.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Hmm.. Jag var lite för snabb där uppe såg jag ang. kaliumbrist diagnosen. Eftersom den visas i nya blad är det förmodligen större risk att det är järn.

                      (Kalium, Kväve och Fosfor kan växter transportera mellan olika delar av växten för att utnyttja dessa ämnen där dom behövs mest (dvs i nytillväxt), därför uppvisas dessa brister främst i äldre blad - däremot ser jag lite kaliumbristknapphål på vissa av Hygrophilabladen, så det är förmodligen en kombination av dom båda)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • kung_royne
                        • May 2003
                        • 78

                        #12
                        Det är PRECIS sådär mina växter ser ut efter ett tag. Som beskrivits ovan så är dom nya bladen gröna, för att sedan "belamras" med dessa "parasiter"!! Hade faktiskt just idag lånat hem en digitalkamera för att lägga upp bilder på mina arma växter i tråden "mörkläggning", verkar som jag slipper det nu dock. Inväntar fosfattesterna från hjortgatans för se om ngt mer fattas.

                        Kommentar

                        • blope
                          • March 2003
                          • 80

                          #13
                          ...
                          Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:05.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            defdac, som jag tolkar det behöver jag både Fe och K. Kan du då berätta för mig vad det är från hjortgatans jag ska köpa.
                            Det absolut enklaste är Tropica Mastergrow den innehåller alla ämnen i bra balans.

                            Vill du börja skruva ihop egen gödning ala PMDD så behöver du Mikro+ och K2SO4. Mikro+ ger dig järn (+ alla andra mikroämnen) och K2SO4 ger dig kalium.

                            Även om du har fel så är det väl 50 spänn som det handlar om typ.. så skit samma. Sen när jag fått hem dessa hur mycket ska jag ta. ml/l vatten?
                            Obs. Följande beräkningar har jag gjort speciellt för blopes 80-litersakvarium där jag förutsätter att vattnet är helt näringsfritt varannan vecka då vattenbytet sker.

                            Efter varje vattenbyte kan du dosera 3 krm K2SO4. Lägg 3 krm i en flaska med lite vatten och skaka så att det löser upp sig och häll sedan ut det i akvariet.

                            Mikro+ bör du göra en stamlösning av i t ex en liten 200 ml Puckoflaska Ta en tesked (5 ml) Mikro+ i flaskan och fyll på med vatten. Denna lösning doserar du en matsked (15 ml) av varje vattenbyte.

                            (Precis som med TMG skulle jag råda dig att börja med halva dosen, dvs 1,5 krm K2SO4 och en halv matsked av din Mikro+ stamlösning)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • blope
                              • March 2003
                              • 80

                              #15
                              ...
                              Senast redigerad av blope; 05 June 2006, 21:04.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...