mörkläggning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Ett nitrat test tror jag är en bra investering för att lära sig hur karet funkar. I mitt kar lider jag av att nitraten tar slut hela tiden men att fosfaten stiger kontinuerligt mellan vattenbytena. Jag tillsätter en massa nitrat, men byter vatten för att begränsa fosfat. Därför så behöver jag inte mäta fosfat. 1 jag vet att jag alltid har fosfat till växterna 2 jag vet att vattenbyte med gödningstillsats sänker fosfaten på två sätt. DVS genom det som försvinner genom vattenbytet och genom det som växterna tar upp i ökat upptag när dom får tillgång på övriga näringsämnen.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Filtret konkurrerar alltså med växterna om näring?
      Nej inte märkbart. Eventuellt är bakteriekolonin kanske lite mindre i tättplanterade växtakvarier.

      Om jag börjar med att skära ner på vattenbytandet från varje vecka till varannan/vartredje samt att jag vid vattenbyte låter lite "slam" ligga kvar..? (vilket påminner mig om att jag läst ngn stans att man inte ska städa för noga vid vattenbytet)
      Problemet med att skära ner med vattenbytena är att du inte kommer få mer av de spårämnen som också behövs - du kommer bara få mer nitrat och fosfat.
      Slam ska bara finnas där det är superbra cirkulation eftersom nitrifikationen tar syre från vattnet (hög BOD). Ett filter tar alltså syre från vattnet vilket är ganska enkelt att mäta med ett enkelt syretest.
      Därför vill man så fort som möjligt exponera det filtrerade vattnet för luften/atmosfären eftersom det då återfår samma syrehalt som luften.
      En annan poäng med bra cirkulation i ett växtakvarium är att näringsämnena hela tiden susar förbi varje blad. Skulle det vara helt "vindstilla" skulle det bli helt näringsfattigt vatten runt varje blad och därför hämma näringsupptaget.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • kung_royne
        • May 2003
        • 78

        #18
        Hmm, fattar bara mindre o mindre (nästan iaf).. Bäst att repetera.

        *Fiskar spottar ur sig ammonium (NH4) Detta tycker växter om.

        *I akvariet finns även bakterier som också kalasar på ammonium och via NITRIT (NO2), som även i "små" mängder är giftigt, bryter ner detta till NITRAT (NO3)

        *NITRATET kan tas upp av växter men dessa föredrar ammonium varpå NITRAT anrikas i akvariet

        *FOSFATER spottas också ut av fiskarna. dessa tas endast upp av växterna och överskottet kan endast avlägsnas genom vattenbyte

        Man vill mao när det gäller fosfat att det finns i akvariet men i så pass små mängder att det gynnar växterna men inte blir så mkt över till algerna.
        I det här fallet, då det saknas nitrat (vilket alltså är ett tecken på ammoniumbrist, eller?) så hjälper det alltså inte med mindre vattenbyten då det bara skulle samlas mer nitrat (som alger gillar) utan det behövs mer ammonium.. Så om man istället ökar foderdosen en aning och ser till att mata när akvariet är tänt?
        (just nu är jag bankrutt så jag har inte råd att beställa tidigare nämnda pulver, det är därför jag envisas fast.. dom kanske inte är så dyra?)
        Om nu det skulle funka att öka foderdosen en aning så skulle ju som bekannt det bli brist på spårämnen. Tropica Master Grow har nämnst tidigare, är det ngt särskilt med det preparatet eller funkar tetras flytande (flora pride)lika bra?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Allt rätt utom:

          *NITRATET kan tas upp av växter men dessa föredrar ammonium varpå NITRAT anrikas i akvariet
          Finns inget Ammonium så kan det inte heller bli något nitrat (kvävecykeln: Protein->Ammonium->Nitrit->Nitrat).

          Det har visat sig att det oftast är för höga halter av Ammonium/aurea som fixar algblommningar, så man gör klokast i att se till att hålla denna kväveform så långt ifrån akvariet man kan.

          Man vill mao när det gäller fosfat att det finns i akvariet men i så pass små mängder att det gynnar växterna men inte blir så mkt över till algerna.
          Nej det handlar aldrig om att begränsa algerna - för det går inte. Dom överlever t om i kranvatten, men det gör inte växter.

          Det handlar om att ge växterna gynsamma förhållanden så att dom sprutar ut syre vilket får alger att hålla sig på mattan. Hög syrenivå signalerar "dåligt läge att föröka sig". Man ser t ex aldrig två olika sorters algblomningar samtidigt på samma ställe. Den första algsort som snabbast tar över näringsmarknaden behåller greppet tills kolonin kollapsar. När kolonin är som störst är det skyhöga syrenivåer.

          Ett enkelt sätt att få igång en härlig algodling är att sänka syrehalten (genom att man tex bökar runt i gruset eller det blir en massa överbliven rutten mat eller död fisk) och höja Ammoniumhalten.

          I det här fallet, då det saknas nitrat (vilket alltså är ett tecken på ammoniumbrist, eller?)
          Kan vara fler orsaker. Det viktigaste är här att det inte finns något kväve att tillgå för växterna varpå dom slutar växa/producera syre.

          så hjälper det alltså inte med mindre vattenbyten då det bara skulle samlas mer nitrat (som alger gillar) utan det behövs mer ammonium..
          Vattenbyten tar bort alla former av kväveföreningar vilket gör växterna ledsna. Cyanobakterier däremot kan använda kväve i gasform som kommer ner via luften på samma sätt som syre i gasform kommer ner i vattnet.

          Så om man istället ökar foderdosen en aning och ser till att mata när akvariet är tänt?
          Japp foderdosen kommer öka både fosfat och nitratmängden. Dessverre ökas ofta fosfatmängden i större proportion än vad dom dom behöver. Växter tar in kväve:fosfat i 5:1 förhållande ungefär.

          fast.. dom kanske inte är så dyra?)
          Nej dom kostar inte många kronor.

          Om nu det skulle funka att öka foderdosen en aning så skulle ju som bekannt det bli brist på spårämnen. Tropica Master Grow har nämnst tidigare, är det ngt särskilt med det preparatet eller funkar tetras flytande (flora pride)lika bra?
          Det är speciellt för att man kan se på dess innehållsförteckning att man får det man vill ha i exakt rätt proportioner. Jag vet inte hur det är med Florapride, men oftast är innehållsförteckningarna ett skämt vilket är extremt olycksamt då man vill veta exakt vad det är man stoppar ner i sitt akvarium. Därför tycker jag man ska bojkotta alla märken som inte har en mycket nogrann och exakt innehållsförteckning.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • kung_royne
            • May 2003
            • 78

            #20
            ojdå! hade inte många rätt där..

            Kommentar

            • kung_royne
              • May 2003
              • 78

              #21
              nåja, nu har jag iaf beställt TMG, KNO3, KH2PO4 samt fosfattest. Det nämndes ngt om Chuck Gadds eller Thomas Elfströms PMDD-kalkylator i texten om skattning.. var hittar man den?

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Thomas Elfströms PMDD-kalkylator hittar du på wwww.hjortgatanszoo.se
                Läsvärt -> Växtakvarie -Teknik -> PMDD-Kalkylator
                Kalkylatorbladet fungerar i OpenOffice, om man inte vill köpa MS Excell.

                Det finns gott om dokumentation om växter och växtnäring där.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Har du nitrat test redan?
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • kung_royne
                    • May 2003
                    • 78

                    #24
                    jupp! både nitrit och nitrat..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...