Omstart med växter.tips på nya?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    Omstart med växter.tips på nya?

    Tjo!

    Har bittert fått erfara att kombinationen av Ancistrus och Svärdsplanta ger mycket fula växter... Efter att ha lyft ut den lilla rackaren(Ancistrusen) och låtit svärsplantorna återhämta sig ett tag började det se riktigt skapligt ut igen, så fort Ancistrusen kom tillbaks in i karet så satte den rak kurs mot svärdsplanterna, mao är det dags att fundera på något annat som bakrundsväxter...

    Jag söker helt enkelt förslag! som förgrundväxt har jag anubias och vill som bakrundväxt ha något som blir ganska högt(akvariet är 60 cm högt) men som inte sprider sig "frammåt" (mao någolunda kontrollerbar hur den växer) jag har tittat på Ceratopteris cornuta eller Vanlig vattenormbunke t ex... har dock inte sett den i stan(Linköping- allt går att beställa men som perfektionist är det ibland hädelse att köpa nått som man inte kan se men men det var bara ett av alternativen!

    Detta för en in på ett annat aktuell sak när det gäller mitt stora kar och det är belysningen! Jag har 2 st 36w rör i det idag, som jag nämt tidigare så är karet 60 cm högt... reflektorer är ju en sak som ska införskaffas(sitter idag folie bakom det ena), helst skulle jag vilja ha i ytterligare ett rör men vet inte om deta får plats.. hur pass nära kan man sätta ett rör till ett annat? det blir ju ingen våldsam värmeutveckling men...
    Toppen till akvariet är en heltäckande ramp och akvariet är välvt, har någon kompletterat med rör i ett sånt här som kanske hade någon fiffig lösning på det?

    Tacksam för tips!

    /Niklas

    P.S Håller i det fullaste på att bygga en ny ramp till mitt nyinförskaffade 64 Liters, 3 X 15W, är det för mycket eller lagom? ville nämligen ha möjligheten att blanda färgtemperaturer på rören i det!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    jag har tittat på Ceratopteris cornuta eller Vanlig vattenormbunke t ex...
    Javaormbunken smakar förmodligen illa för gnagaren. Jag har för mig att dom bildar något ämne som firrar inte gillar. Ceratopteris cornuta verkar vara ett trevligt alternativ, men risken finns väl även för den att bli uppäten antar jag.

    hur pass nära kan man sätta ett rör till ett annat? det blir ju ingen våldsam värmeutveckling men...
    Så nära så reflektorerna får plats. Mina Arcadiareflektorer är 7,5 cm breda.

    P.S Håller i det fullaste på att bygga en ny ramp till mitt nyinförskaffade 64 Liters, 3 X 15W, är det för mycket eller lagom? ville nämligen ha möjligheten att blanda färgtemperaturer på rören i det!
    Jag har för mig att Amano brukar köra 4x15watt i 60-litersakvarier, men då gäller det verkligen att ha tungan i rätt mun vad gäller gödning och CO2. Håller man inte CO2 inom det gröna området så är det kört.
    En negativ aspekt med att blanda olika lysrör är att det är svårt att ställa in vitbalansen när man fotograferar. Jag har 3 olika rör och jag tycker aldrig vitbalansen blir bra. Jag kommer förmodligen fasa in enbart Aquarelle vad det lider.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Vallisneria då? Skulle det vara nåt?
      Jag söker själv nån fin bakgrundsväxt. Har just nu lite Vallisnerior, fast det måste till nåt mer.

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Tjo!

        Tack för råden och förslaget! Rampen är nu klar till den mån att den sitter ihop, för tillfället är det "bara" 2st 15W lysrör i den.. ska inhandla reflektorer till de 2 rören med(var skeptsk till att det skulle gör så fantastiskt mycket nytta tills jag köpte en till det stora akvariet - hur klarar man sig utan när man bara har 2 rör i ett 450liters??), en 3:e ramp är klar att sättas i men det är skapligt trångt nu i rampen och inte bara platsbristen påverkar att jag inte ännu satt i den sista... värmeutveckling "där under" kan väl bli ett bekymmer när reatorer sitter tillsammans med lysrören under locket... jag har visserligen satt en ventil på ovansidan och borrat 5st 4 cm hål i bakkant på den men är fortfarande skeptiskt till att värmen skule hålla sig i schack..... någon fläkt vill man ju inte vara beroende av att dra runt luften där under.. speciellt inte nu på vinterhalvåret(skulle väl ha tok problem på sommaren då!) ska lägga upp bilder sen på zoonen på det häliga bygget som glad amatörsnickare så måste jag känna mig lite stolt över hur man fick en kakellist att bli en hyggligt snygg ramp med inbyggd timer dessutom synd att det itne fick plats 2 st bara... allt måste ju dock fuktsäkras och det tar sin lilla plats!! tänkte stoppa i 2 st sun glo rör?(har mao gett upp lite att blanda rör..) eller har ni bättre förslag?


        Blir smått knäpp på valet av växter till bakrunden... kollar på en växt här på zoopet och tycker att den verkar kanon och sen när jag kollar runt på nätet på andra ställen så ser de inte alls ut som här.....
        kriterierna är att de ska bli runt/max 60 cm höga och inte ta mer plats på djupet än ca 20 cm gärna lite tjockare typ av blad, buskiga är helt ok men inte åt det yviga hållet izac har en bra växt men frågan är om den är tillräckligt "täckande" bakåt... ja det är inga lätta kriterier.. men å andra sidan så har jag inte alls bråttom synd bara att det inte finns så vansinnit mycket affärer med växter här i linköping... de som finns håller sig till standardutbudet.....

        till på köpet så ska man ju plantera upp 62 liters karet nu med när man kommer få tillgång till lite mer ljus i det!

        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag använder limnophilia sessifolia. Den blir tät, är lättansad, lättkontrollerad, mycket duktig nitratuppsugare och dessutom är den snygg. Jag har fyllt två hörn i mitt 375 kar med ca 100 stänglar. Döljer ful bakgrund och ful co2 diffusor myckert väl.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2003
            • 81

            #6
            Tittar på växter sidan, det är onödigt att skriva vilka växter ska jag ha osv. På växter sidan kan du direkt se vilka är fina osv.
            Heja fiskar, Hej fiskar.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Tittar på växter sidan, det är onödigt att skriva vilka växter ska jag ha osv. På växter sidan kan du direkt se vilka är fina osv.
              Jamen det förutsätter att man vet vad man letar efter och redan har bestämt sig. Vill man få tips och lite olika infallsvinklar är ju detta trots allt ett forum som är byggt just för att fråga och få hjälp.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Testarn
                • October 2003
                • 9

                #8
                Jag tyckte jag såg en del Ceratopteris cornuta på den nya Arken i IKANO-huset i Linköping igår. Du frågade efter den växten i ditt första inlägg. De hade inte så många sorters växter där, och de hade inte så mycket fiskar där heller men de var billiga. Vi köpte två unga kampfiskhonor för 17 kr/st och en Ancistrus för 35 kr.

                Det finns ju tre akvarieaffärer ute på Tornby-området i Linköping: Arken, Djurmagazinet och Fyra Tassar. Lätt gångavstånd mellan dem. Sammanlagt borde de ha stort utbud av växter.

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Hm jasså? var inne en sväng igår där men blir alltid lika deprimerad av att de har så mycket plats till växter och aldrig nått i dem det kan ju vara det här med "bild problemet" att jag inte kände igen dem..... bilden och verkligheten ser ofta ganska olika ut tycker jag..... därav tjatet på tips här

                  O sen du testarn... vill du ha fler kampfiskar(alldeles gratis) så hör av dig... har 3 st som jag vill bli av med...( en betta splendes hanne.. knall blå, en mörkröd hona och en fredlig kampfisk som jag varit säker på att det är en hona tills för ett par dar sen.. nu vet jag inte längre...hon,han/det kan visst spänna upp sig som bara den när jag stoppade i honan igen!) den här triologin bråkar för mycket och det e lite taskit för den ena honan att bo i 450 liters med de andra jättarna! men vad ska man göra... de andra 2 biter henne ju i fenorna annars...
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Varför inte beställa från hjortgatan? Dom har hela tropicas sortiment. Dom tar hem det som inte finns hemma till dig. Växterna är alltid mycket finare än i någon butik jag någonsin varit i.
                    MVH
                    magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      Jo det är tanken att jag ska göra det bara jag har bestämt mig för vad jag vill ha!
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        • September 2003
                        • 81

                        #12
                        om jag ska förklarade vad jag menade med det där är att om du kollar upp lite växter först och kanske ser nån man tycker om och sen frågar vilken man ska välja
                        Heja fiskar, Hej fiskar.

                        Kommentar

                        • gugges
                          • May 2003
                          • 893

                          #13
                          Tjo!

                          Har installerat den nya hembyggda rampen nu och det verkade bli bra resultat... 1 grads höjning i temperaturen under dagen av den väme som den generarar... kan inte vara värre än någon annan ramp...

                          Har för tillfället bara vatenpest i karet men den verkar trivas som fisken i vattnet! små bubblor på dem överallt förresten så blev det 2 st Phillips Aqarelle rör tror jag de hette!
                          Det kanske är rent vansinne att tillsätta CO2 nu när det "bubblar" så mycket om växterna ändå? kör för tillfället ett typ "billi" filter i det så det kanske bidrar till att det inte dras ner så mycket syre i det=växterna trivs ännu bättre??

                          Det lite mer tragiska är väl att min stora kampfiskhanne fick en svampinfektion efter att ha huggigt fel och skadat sig lite... behandligar hjälpte inte nämvärt och tillslut kunde han inte äta eller hålla kvar luften i munnen så det blev avlivning av den... för att honan skulle få lite lugn och ro flyttades den till det stora karet(som den bott i tidigare) och hon hittades död nu när jag kom hem.... alla andra fiskar i det mår prima! hon kanske inte klarade flytten mellan karen...
                          Guardians Of Catfish - www.goc.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...