vattenpalm och vattenkaktus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cocos
    • August 2003
    • 14

    vattenpalm och vattenkaktus?

    Hej

    Ngn som vet om vattenkaktus är en vattenväxt eller inte? Den har röda blad och vad jag kommer ihåg kallas den röd vattenkaktus? Ngn som vet mer?

    Vattenpalm gissar jag att inte är en vattenväxt eftersom den är högst lik den man har i fönstret? Eller är de av två olika slag?

    Ngn som har erfarenhet av dessa växter eller så?

    /M
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ananasväxten Cryptanthus brukade förr säljas som "vattenkaktus". Det är naturligtvis varken en kaktus eller en vattenväxt. Det finns massor av olika sorter, men en vanlig sort har rödaktiga blad. Här är lite bilder:
    http://images.google.com/images?svnum=10&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=cryptanthus&spell=1

    Vad gäller palmen finns ingen som lever under vatten. Däremot finns det gott om palmer som lever i träskområden. Gissningsvis är dock "vattenpalm" vanlig hederlig bergspalm, http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=chamaedorea+elegans+&sa=N&tab=wi . Unga exemplar av bergspalm brukade förr säljas som akvarieväxter.

    Jag har personligen varken sett Cryptanthus eller Chamaedorea i zooaffärer på flera år, men man kan säkert fortfarande stöta på dem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Jag kom i kontakt med både vattenpalm och kaktusen igår när jag var i zooäffaren för att köpa lite växter.
      Frågade lite om dom, eftersom dom såg rätt häftiga ut. Och jag tänkte - en kaktus i vatten? det måste bara vara så fel det kan bli. :P hehe
      Jag frågade om vattenpalmen, och hon som jobbade där sa att den inte var så svårt sköt men växte i stort sätt ingenting.

      Kaktusen var som du sa lite rödgrön.
      Om du bor i sthlm så har ja en zooaffär att tipsa

      Kommentar

      Arbetssätt...