hjälp-alger, mer m co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    hjälp-alger, mer m co2?

    jag har algproblem i mitt 200L kar, alla växter (växter - anubias, roseafolia, javabunke, javamossa, vallisneria, svärdplanta? ej amazonas, samt en jag inte kan namnet på) har mkt bruna alger på bladen. javabunken (3st) har klarat sej. lite konstigt tycker jag(varit m från start i feb). har även lite tofsalger på 2 av 3 stenar.
    jag har försökta att gnugga bort algerna med tummen men bladen har bara gått sönder. Hur ska jag göra för att bli av m dem?
    jag vill tillsätta co2 (m PET-flaskor o mesk). blir problemet värre då?
    jag göder m näringskular fr Aqua interiör.
    vattenbyte 1/3 var 14:e dag
    PH: 7.6-7.7 KH: 3 temp: 28
    ljus: 1st growlux, 1st sunglo m dålig reflektor ca 11-12 timmar

    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    #2
    jag har 3st siamesiska algätare o två pakistan botior...
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nu har jag suttit och filosoferat över det här med att Javaormbunken är fri från alger men inte dom andra växterna ganska länge.

      Jag hittade inget om att Javaormbunkar skulle köra med kemisk krigsföring (Google keywords: Microsorum allelopathy), men även jag har märkt att just Javaormbunkar är extremt motståndskraftiga mot alger trots att dom inte växer speciellt snabbt och klarar både höga och låga ljusnivåer och framförallt höga och låga näringsnivåer.

      Blir det alger på Javaormbunkar så kommer dom oftast längs kanterna (faktum är att javaormbunken som ligger som bakgrundsbild i min blog har en fin luden kant på ena sidan) där den relativa ytförändringen pga tillväxt är liten.

      Vidare har jag fått för mig att Javaormbunkars blad har en ganska konstant tillväxt eller "bladförstoring"/"ytförändring" väldigt oberoende av näringsnivåer och fram tills att bladet gjort sitt då det snabbt blir svart och bryts ner illa kvickt - det vore därför inte långsökt att tro att Javaormbunken återanvänder sina gamla blad på ett mycket effektivt sätt, att den har en väldigt optimerad energi- och näringsreserv och mycket god förmåga till omallokering av näringsämnen.

      Detta skulle i sin tur innebära att Javaormbunkar faktiskt kan ha en ganska jämn tillväxt av sina blad och att bladen utnyttjas till fullo genom hela bladets livslängd. Fräscha och växande blad som används av växten har sällan/aldrig alger på sig.

      I motsats till Javaormbunken så verkar många akvatiska växter betydligt med oportunistiska - blir det gynsamma näringsnivåer så skjuter dom snabbt ut nya skott/blad och gamla blad får en ansenligt lägre energitillgång då all energi läggs på att komma upp till ytan och sprida ut så snabbt som möjligt. Detta medför att många akvatiska växers äldre blad ofta snabbt blir algbetäckta då dom mest hänger kvar som bihang istället för att snabbt återanvända dom som Javaormbunken verkar så bra på.

      Ang. brunalger så är det dom ett tecken på att inga andra alger klarar av att överleva - det är varken god näringstillgång eller god ljustillgång.

      Algproblemet blir inte större av extra CO2, men om växterna redan är väldigt näringsbegränsade kommer dom göra allt för att använda guldet (CO2) så effektivt som möjligt - vilket ofta innebär att dom bryter ner sina gamla blad till fördel för nya skott som snabbt försöker ta sig till ytan.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        (Eftersom jag är hobbyist och aldrig läst botanik/biologi så vill jag hemskt gärna ha feedback på mina spekulationer om Javaormbunken)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Addendum till mina teorier om Javaormbunken: De flesta akvatiska växter läcker näringsämnen. Kanske det även är så att Javaormbunken pga god/stor näringsreserv i högre grad klarar att lagra näringen istället för att läcka ut dom.
          Ang. näringsläckande växter och alger:
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200204/msg00174.html
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • sammo
            • February 2003
            • 204

            #6
            Tack för ett mkt intressand svar.
            Lite alger finns på kanten av vissa blad på javaormbunken, men knappt märkvärt.
            kom att tänka på när jag gör ca 2 av 3 vattenbyten så suger jag med slamsug i gruset inte speciellt noga, men ändå. kanske borde göra detta mer sällan, för näringens skull. (ideer om hur ofta?)
            jag planerar att bygga en heltäckande ljusramp(tidsbrist) men även detta bör då före bygga algproblemet?
            / sammo

            100L - växt m regnbåg & malar

            Min Zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              kom att tänka på när jag gör ca 2 av 3 vattenbyten så suger jag med slamsug i gruset inte speciellt noga, men ändå. kanske borde göra detta mer sällan, för näringens skull. (ideer om hur ofta?)
              Ja *i* gruset bör man aldrig rota, om man inte har specifika problem med läckning av näringsämnen upp i vattnet (vilket är svårt att avgöra och inte särskilt vanligt skulle jag tro). I bottnen bosätter sig nyttiga nitrifikationsbakterier som bryter ner proteiner genom kvävecykeln till slutprodukten nitrat (som växter kan ta upp).

              Däremot kan man sätta hävertmunstycket ett par cm ovanför gruset och suga bort all lös skit/ruttna växtdelar etc.

              jag planerar att bygga en heltäckande ljusramp(tidsbrist) men även detta bör då före bygga algproblemet?
              Om växterna i övrigt får bra näringsförhållanden så kan växterna konkurrera ut algerna. Om du enbart ökar ljusintensiteten utan att se till att växterna får det dom vill ha så kommer du förmodligen bara byta ut brunalgerna mot vanliga grönalger, eller värre sorter.

              Är det inte ett utpräglat växtakvarium tycker jag du kan försöka få rejäl fjutt på Javaormbunken och Anubiasen med hjälp av mesk-metoden och mycket försiktigt tillsätta en helhetsvattengödning typ "Tropica Mastergrow". Dom klarar svag ljusintensitet och kommer förmodligen kunna sprida sig och utvecklas mycket bra trots den begränsade ljusmängden.

              Är ljuset det enda som begränsar växter så brukar dom kunna utveckla fantastiska lövverk som så effektivt som möjligt tar tillvara på den begränsade ljusmängden. Men det förutsätter CO2 och lagom med gödning och inte alltför ljuskrävande växter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • sammo
                • February 2003
                • 204

                #8
                de e ganska mkt växter (tror jag har inte så mkt att jämföra med)men jag vill ha mer.
                har precis satt igång mesken har inte börjat bubbla än, men snart e det nog igång om det e tätt vid korkarna/slangarna.
                ang. ljuset är det då bra att vänta lite m bättre belysningen tills näringen i gruset återhämtatsej + lite extra näring om jag förstått det rätt.
                / sammo

                100L - växt m regnbåg & malar

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...