€ Lemna minor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Igelkott
    • June 2003
    • 214

    € Lemna minor...

    Hejsan hoppsan och godkväll.
    Nu har jag en fråga om mina växter. Jag har nästan blivit av med mina trådalgsproblem efter att jag tog ur javamossorna, men nu har dessa till synes oskyldiga Lemna minor tagit över. Inga andra växter i akvariet trivs och jag göder med pmdd vid varje vattenbyte... Dagen efter är ytan täckt med dessa små flytklöver. Och sedan blir lagret tjockare och tjockare. Jag försöker håva ur en del, inte allt, jag vill gärna ha dom kvar.. i måttlig mängd. Men dom stjäl all näring ändå känns det som.

    Kan det räcka att jag drar ner på järnet? Eller kan jag låta Lemna minor bli ett så tjockt lager att dom inte kan föröka sig mer, verkar inte så snällt mot labyrintfiskarna..??

    Är det någon som har något annat tips på vad jag kan göra åt mina andra växter? Dom tappar bladen och själkarna ruttnar, och gör dom inte det så är ändå alla bladen halvbruna.. Jag har bra ljus, inte så bra CO2tillförsel och ingen bottennärning.

    Magnus
    Är inte detta en japan?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    men nu har dessa till synes oskyldiga Lemna minor tagit över. Inga andra växter i akvariet trivs och jag göder med pmdd vid varje vattenbyte... Dagen efter är ytan täckt med dessa små flytklöver. Och sedan blir lagret tjockare och tjockare. Jag försöker håva ur en del, inte allt, jag vill gärna ha dom kvar.. i måttlig mängd. Men dom stjäl all näring ändå känns det som.
    Flytväxter kan ta kol och kväve från luften utöver även från vattnet. Jag gissar att din L. minor har strippat vattnet totalt från framförallt nitrat/kväve.

    Kan det räcka att jag drar ner på järnet?
    Njae. Tillväxten blir nog markant mindre om du slutar göda men vid varje vattenbyte så gissar jag att du får i lite spårämnen som L. minor kan överleva på - för att inte tala om fiskmat etc.

    Är det någon som har något annat tips på vad jag kan göra åt mina andra växter? Dom tappar bladen och själkarna ruttnar, och gör dom inte det så är ändå alla bladen halvbruna.. Jag har bra ljus, inte så bra CO2tillförsel och ingen bottennärning.
    L. minor konkurrerar ut dom, främst vad gäller ljusmängd men även vad gäller kväve/nitrat kanske även fosfor/fosfat.

    Snabbväxande flytväxter och vanliga vattenväxter är en omöjlig ekvation om man inte är löjligt nogrann med att hålla efter flytväxterna.

    Hur mycket KNO3 och K2SO4 kör du med? Använder du KH2PO4?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Igelkott
      • June 2003
      • 214

      #3
      Tack så mycket för svaret. Jag ville ha flytväxter men hjortgatan hade inga hemma den gången men roligt nog fick jag med ett tiotal Lemna minor som hade fastnat i de andra växterna, så då utnyttjade jag dom. Men det låter som att jag får utrota dem...

      Jag experimenterar fortfarande på hur mycket näring jag ska tillsätta (går inge bra som du förstår).. Men i alla fall; näring jag tillför är.. måste räkna..
      100 liter vatten i akvariet och ca var 50% vattenbyte
      Järn: 5 ml micro+ = 0,1 g
      KH2PO4: 0,075 ml
      KNO3: Inget
      K2SO4: 3 ml
      MgSO4: -''-

      Är inte detta en japan?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Järn: 5 ml micro+ = 0,1 g
        Oh damn! Har du gjort en stamlösning som du tar 5 ml av eller kör du 5 ml *ren* Mikro+??

        KH2PO4: 0,075 ml
        KNO3: Inget
        K2SO4: 3 ml
        MgSO4: -''-
        När jag gör kör 50 liter i Chuck Gadds kalkylator så får jag följade nivåer:
        2 krm K2SO4
        2 krm MgSO4
        0,5 krm KNO3 (egentligen lite mindre)
        1 ml KH2PO4 stamlösning (1 tsk KH2PO4 i 200 ml vatten)

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Igelkott
          • June 2003
          • 214

          #5
          Oh damn! Har du gjort en stamlösning som du tar 5 ml av eller kör du 5 ml *ren* Mikro+??
          Hm. Det blir enligt mina kalkyleringar 0,1 g järn / 100 l vatten. .. Tror jag.

          Och KH2PO4an späder jag en tsk i 500 ml vatten och tar 5 ml, så det ser ganska lika ut.
          Är inte detta en japan?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hm. Det blir enligt mina kalkyleringar 0,1 g järn / 100 l vatten. .. Tror jag.
            0.1 mg/L är rekommenderad halt, så du ligger alltså 10 ggr högre vilket gör dina tidigare trådalgsproblem väldigt lättförklarade.

            Thomas Elfströms PMDD-kalkylator säger 0,3 ml Mikro+ per 50%-vattenbyte i en 100-litrare.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Igelkott
              • June 2003
              • 214

              #7
              Jädrar. Det blir krångligt värre när man 1. inte vet vad som är i burken man får. 2. man späder dit och man späder hit.
              Jag spädde ut min micro+ 50 ml med 1 l vatten, och 5 ml av den skulle ge 50 mg Fe, alltså 0,5 mg/l. Men skulle alltså räcka 800 / 52 = 15 år.. Men såklart att det för dom som har 500 l kar bara skulle räcka 3 år. Så långt tänkte jag väl aldrig. Det blir andra bullar från och med nu.
              Trådalgerna har för övrigt trivts väldigt bra även innan jag började med gödning.
              Är inte detta en japan?

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Ett tips på utrotning av andmat (för det är väl något liknande du har va?). Jag har utlovat en belöning här hemma på 100 kr till den som lyckas utrota andmaten, äldsta dottern nappade och kämpar... Än är den inte borta, men hon håller efter den i alla fall... Om hon ger upp så står det 3 barn på kö att försöka, så jag lär ju ha lite mindre ett tag i alla fall... Har satt in musselblommor och en annan större sorts ytväxt i stället, det är ju något lättare att hålla dessa i rimligt antal...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag spädde ut min micro+ 50 ml med 1 l vatten, och 5 ml av den skulle ge 50 mg Fe, alltså 0,5 mg/l.
                  Jaha. Jag trodde du hade ett hundralitersakvarium. Du har alltså spätt ut Mikro+ i hundra liter och använder den stamlösningen när du göder?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Igelkott
                    • June 2003
                    • 214

                    #10
                    Ja vi får väl se hur det går.. En del är inbakade i ett skumbo så jag väntar lite.
                    Jaha. Jag trodde du hade ett hundralitersakvarium. Du har alltså spätt ut Mikro+ i hundra liter och använder den stamlösningen när du göder?
                    Nej. Sa jag det?
                    Jag tar det från början.. Jag köpte 2 dl Micro+. Spädde ut 0,5 dl (innehållandes 1 g Fe) med 1 l vatten. Sedan tänkte jag att jag behövde 100 ml (0,1 g Fe = <b>1 mg Fe/l</b>) av lösningen istället för 5 ml (0,005 g Fe = <b>0,05 mg Fe/l</b>). Tar jag 5 ml varje vecka så kommer all min micro+ (2 dl) räcka i 15 år för mitt hundralitersakvarium.
                    Är inte detta en japan?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag köpte 2 dl Micro+. Spädde ut 0,5 dl (innehållandes 1 g Fe) med 1 l vatten. Sedan tänkte jag att jag behövde 100 ml (0,1 g Fe = <b>1 mg Fe/l</b>) av lösningen istället för 5 ml (0,005 g Fe = <b>0,05 mg Fe/l</b>).
                      Så din stamlösning är alltså 0,5 dl Mikro+ i 1 liter vatten. Denna lösning doserar du 5 ml av varje 50% vattenbyte i ditt 100-litersakvarium?

                      Stämmer perfekt med Thomas Elfströms PMDD-kalkylator. Denna stamlösning ger dig 0.1 ppm Fe i det tillsatta vattnet. Dvs om växterna käkat upp allt järn under veckan så får hela akvarievolymen 0.05 ppm Fe.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...