Växt frågor (anubis)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurami
    • March 2003
    • 414

    Växt frågor (anubis)

    Hej!

    Jag har lite allmänna växt frågor.

    1. Min anubis har fått en blomma. Är detta vanligt? ett tecken på att den trivs?

    2. Mina brun alger försvann under sommaren? men nu när det har svalnat har den kommit tillbask.. hela akvariet är fullt. Plus att jag har fått gröna prickar på bladen som inte går bort. Går det att köpa anti algmedel för att få bort dom.?

    3. När man använder salt, skadar det växterna?
    MVH Daniel
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Samma sak för mig, det har kommit en massa brun alger, på rutan, rötterna, stenarna och på... växterna !!! Blir galen, vad skall man gjöra åt saken...</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • Gurami
      • March 2003
      • 414

      #3
      Men klart anubias.. förlåt..
      MVH Daniel

      Kommentar

      • Morpheus
        • February 2003
        • 673

        #4
        Att Anubias får blomma är ett tecken på att den trivs och frodas.

        Det går att köpa algmedel men det för med sig att man får göra en massa delvattenbyten. Hur varmt är det nu och hur varmt var det i sommras? pröva och höj till den värmen som var i somras om den inte var för hög för fiskarna.

        Om man använder salt i för hög dos kan det skada växterna vad jag har läst. Tänker du på att medicinera eller ska du ha bräckvatten?
        Mvh Anders

        Kommentar

        • B-Lunn
          • January 2003
          • 182

          #5
          Vissa algmedel kan också skada en del växter!
          Konstigt att ni har fått mer alger nu efter sommaren, det brukar väl vara vanligare att man får mycket alger i början av sommaren när det kan bli ovanligt mycket ljus i akvariet...

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Kanske lysrören börjar bli gamla? Jag väntade lite för länge med lysrörsbytet (15 månader) vilket resulterade i alger. Nu när det sitter nya fräscha rör i rampen har algerna börjat försvinna. Borde ju vara en koppling mellan de två sakerna.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            Arbetssätt...