Vitt slem på växter - snigelägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Vitt slem på växter - snigelägg?

    Mitt akvarium står nu och "står till sig" med en del ammoniak i vattnet för att simulera fiskar. Akvariet är inrett med växter, sten och grus; pump och ljus är på.

    Det har dykt upp en del sniglar, det är otroligt hur fort de växer upp! Antalet är än så länge helt okej, antagligen mindre än fem (under 5mm). Men min vattenpest har ett lager vitt slem runt sig, som jag först trodde var något läbbigt från den mat jag hade i för att den skulle förruttna, men igår gjorde jag allt klart och gjorde rent vattenpesten från slemmet, men idag är det tillbaka. Jag undrar alltså om detta kan vara snigelägg? Detta skulle förklara den explosiva förökningen (det är en vecka sedan jag hällde i vatten...).

    Om det nu är snigelägg, så äter väl de flesta gärna upp detta? Det är bara det att jag tror inte jag kan ha i fisk än (ska kolla vattenvärdena på måndag när min Marselia kommer). Kan det vara idé att låna en dvärgkulfisk ett tag när det är dags för fisk, om denna äter upp sniglarna? Eller kommer de Endlers jag som ska bo i akvariet att äta upp äggen så jag får en liten och kontrollerad snigelpopulation? De verkar vara effektiva renhållningsarbetare...
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    i mitt yngelkar har jag både guppy & ancistrus yngel..det blir ju en del mat man slänger i & där finns det miljoner sniglar.. så guppy hjälper inte alls till mot sniglar.
    det vita är förmodligen nån sorts alg, du har nog hällt i för mycket mat/ammoniak?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • hgus
      • July 2003
      • 221

      #3
      Ursprungligen skickat av JR
      i mitt yngelkar har jag både guppy & ancistrus yngel..det blir ju en del mat man slänger i & där finns det miljoner sniglar.. så guppy hjälper inte alls till mot sniglar.
      det vita är förmodligen nån sorts alg, du har nog hällt i för mycket mat/ammoniak?
      Det var ju min första tanke. Jag får väl se om de utvecklas...

      Kommentar

      • Carla
        • April 2003
        • 82

        #4
        "Snigeläggskolonier" ser ut som slemmiga klumpar med vita prickar i... Det lät väl trevligt... =0/ Men så ser det ut iaf.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag brukar se dessa blöta "snorkråkor" i ytterfilterkammaren när jag rengör filtret, men häromveckan såg jag en stor miffokråka sitta på en av rötterna när jag hade tömt akvariet. Rent instinktivt tog jag bort den för jag trodde det var ett snigelkluster.

          Av en händelse så har det även kommit många fler sniglar påsistone, vilket sammanföll väldigt exakt med att jag slutade dosera MgSO4. Samtidigt blev min H. polysperma rosanervig mindre "skrynklig" (vilket är ett Ca-bristsymptom). Samtidigt tycker jag mig även se betydligt mer "luft"-rots-bildning, dvs rötter ovanför substratet men det vet jag inte om det beror på att jag just nu låter växterna hänga mer vid vattenytan för att få färg.

          Jag är inte säker men jag tror vi i Linköping har en alkalinitet på ca 2 och en totalhårdhet på ca 8 (någon får gärna flika in och rätta/ge mer exakta värden).

          Nu är jag extremt nyfiken på varför Mg blockerar Ca-upptag både hos sniglar och växter?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • hgus
            • July 2003
            • 221

            #6
            Ursprungligen skickat av Carla
            "Snigeläggskolonier" ser ut som slemmiga klumpar med vita prickar i... Det lät väl trevligt... =0/ Men så ser det ut iaf.
            Precis så ser det ut! <svälj> Bara att jaga vita slemklumpar då... Tack!

            Kommentar

            Arbetssätt...