mh och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    mh och växter

    Hej
    Jag har länge funderat på att byta upp mig ljusmässigt i mitt växtkar. Nu har jag ramlat över en riktigt billig armatur, men den är "bara" på 150W. Jag har sedan innan 4 st 36 w rör. Frågan är då: Kommer 150w mh ge mer än 4*36 watt ljusrör och i sådana fall hur mycket mer? Jag har 375 liters kar med ph controll och pmdd. Hittentills så har mina växters ända begränsning varit ljuset, jag vill inte råka ut för att jag inte tycker att det känns tillräckligt efterssom det blir svårt att komplettera eftersom det skall bli ett öppet kar av det. Då blir det inte helt snyggt att köpa lysrör till och hänga. Det blir inte heller helt billigt att köpa till en likadan mh till. Finns det några som har erfarenhet av mh här?
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1 watt metallhalid == 1 watt lysrör == 1 watt kompaktlysrör. De har väldigt likartad effektivitet (ljusmängd/watt).

    Däremot är metallhaliden mer koncentrerad, det är därför den anses 'nå djupare' - det är helt enkelt samma ljusmängd på en mindre yta - och eftersom det är en punktljuskälla ger den skuggor och glitterlinjer, vilket inte lysrör gör.
    Jag tippar du får ett snyggare akvarium med en 150W MH, men du får inte mer ljus och knappast bättre växt-tillväxt.

    Jag har f.ö. en ensam 150 wattare (10000K) på mitt 160 liters, du kan ju ta en titt:
    http://mikes-machine.mine.nu/En_face_30-8_DSCN5961.jpg

    Har funderat på att lägga på en lysrörsramp och ta ett foto för att visa skillnaden, men det har liksom aldrig blivit av...

    (hade fel länk först, har fixat det nu)


    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Att mh ger lika mycket som lysrör tror jag inte riktigt på. Det ser man ju för blotta ögat att de ger mer. Dessutom så är det ju anledningen till att man lägger ner så mycket pengar på dom. Någon annan med erfarenhet av mh?
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Tropfrog
        Att mh ger lika mycket som lysrör tror jag inte riktigt på. Det ser man ju för blotta ögat att de ger mer. Dessutom så är det ju anledningen till att man lägger ner så mycket pengar på dom. Någon annan med erfarenhet av mh?
        Du kan gå in på Osrams eller Philips hemsida och kolla: bägge har runt 75-90 lumen per watt.

        Enda skillnaden är att mh's ljus är en koncentrerad kägla, medan lysrörets är utspritt.

        Faktiskt så ger vissa av de nya T5 lysrören _mer_ ljus per watt än vad metallhalid ger.

        Tillägg: hittade det här. http://tristate.apogee.net/lite/lhimhef.asp

        De skönmålar situationen med metallhalid lite, och svartmålar lysrör en smula. Tittar man i Osrams etc kataloger ser man att för de effekter som blir aktuella i ett akvarium har lysrör & metallhalid med samma färgtemperatur mycket likartad effektivitet (eller 'efficacy' som termen heter för lumen/watt).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Oki, bäst att vänta ut en 250 wattsarmatur då. Jag har ju gratis el
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...