Vitgrå beläggning på växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pyri
    • December 2002
    • 133

    Vitgrå beläggning på växterna?

    Hej!

    Jag har en vitgrå beläggning på mina växter.. jag undrar vad det kan vara för någonting.. jag funderar på om det kan vara kalk? jag har pH 7.5 och ett dH på 4...(innan CO2 och torv hade jag ph 8)....När man tar på beläggningen känns det som våtslippapper.. nån som vet?

    MVH Rebecca
    540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.
  • pyri
    • December 2002
    • 133

    #2
    Nån?
    540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är konstigt om det är kalk eftersom det tyder på biogenisk dekalkifikation som växterna börjar med när det är för lite CO2 i vattnet. Men du kör ju med CO2, så då tror jag aldrig växterna skulle pyssla med så pass energikrävande kol-jagande.

      Jag fick vita sandpappersutfällningar på glasrutan en gång i ett litet experiementakvarium när jag övergödde extremt mycket med PMDD. Vissa sniglar blev guldskimmrande. Funderar på om jag fick någon slags mysko pyritutfällning, FeSO4.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • pyri
        • December 2002
        • 133

        #4
        Hej defdac!

        Jag tror att det är biogenisk dekalkifikation som har hänt faktiskt! (Började köra CO2 för en vecka sen... hoppas att det kommer att hjälpa, idag var pH 7.)
        Jag har så lite fiskar i mitt akvarium. En paletthona, två platy, en otocinclus och två räkor. Det är inte mkt CO2 att tala om. Och jag har rätt så mkt växter. Det är nästan alla växter som har den här beläggningen! Jag har haft den jättelänge och undrat vad det har varit. Jag har trott att det va någon konstig, mystisk alg eller att mina snäckor bidrog till detta när de dog. Detta antar jag bara försvinner genom att ta bort de drabbade bladen? Eller kommer det att försvinna av sig självt vid mitt nu lägre pH?
        Hmm tror du att det är denna process som har gjort att jag hade pH 8 vid en hårdhet på 4?

        Detta var jätteintressant att veta! Jag har läst lite cellbiologi och jag visste inte att växterna kunde göra såna saker! Du får gärna berätta hur växterna gör för att utvinna kol på detta sätt! Är det som när vi gör ketonkroppar till hjärnan?


        Väntar ivrigt på svar!

        MVH Rebecca
        540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Åh. Coolt 8-) Då har det säkert varit för lite CO2 i vattnet.

          att mina snäckor bidrog till detta när de dog.
          Aha. Ännu en ledtråd. Ytterligare ledtrådar vore om du märkt av ganska kraftiga pH-svängningar under varje dygn. Eftersom den biogeniska dekalkifikationen kommer påverka KH under dygnet allteftersom växterna "käkar" karbonater.

          Detta antar jag bara försvinner genom att ta bort de drabbade bladen? Eller kommer det att försvinna av sig självt vid mitt nu lägre pH?
          Jag tog in en växt (Ålnate) från Roxen som hade en vit matt beläggning. Den släppte ganska omgående när jag satte ner den i mitt CO2-akvarium. Stora tunna vita hinnor lossnade då Ålnaten började spruta ut syrebubblor:
          http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=galleryimage&imageid=281

          Hmm tror du att det är denna process som har gjort att jag hade pH 8 vid en hårdhet på 4?
          Exakt. pH:t och hårdheten beter sig extremt underligt. Den sista ledtråden 8-)

          Du får gärna berätta hur växterna gör för att utvinna kol på detta sätt! Är det som när vi gör ketonkroppar till hjärnan?
          Här är ganska ingående förklaringar av Roger S. Miller - åtminstone vad som händer rent kemiskt i vattnet (han nämner även sniglarna!):
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9804/msg00462.html
          Jag förstod dock mer av Elizabeths svar:
          http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9610/msg00029.html

          Jag är vrålkass på det här med karbonater och hårdhet, men vad jag kan se så borde Rogers svar vara väldigt utömmande.

          Ang. kroppens bildande av ketonkroppar för att få energi till hjärnan vid svält (jag gjorde en snabb googling för att överhuvudtaget få reda på vad det var) så kan det nog rent abstrakt jämföras med växternas dekalkifikation antar jag =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • pyri
            • December 2002
            • 133

            #6
            Hej!

            Läste Roger Millers svar! Det va ju jätteintressant!

            Försöker mig på en liten förkortning av hans verision...

            Växterna bryter ner Calciumbikarbonat för att bilda CO2:
            III CA(HCO3)2 ---> CaCO3 + H2O + CO2

            eller bryter ner bikarbonat för att bilda CO2:
            2(HCO3-) --> CO3-2 + CO2 + H2O.


            CO2 tas in av växten och CO3-2 (karbonatjon)stannar kvar i vattnet. Karbonatjonen reagerar med H+ for att bilda en bikarbonat jon, vilket höjer pH:

            III' CO3-2 + H+ <--> HCO3-

            Växtens produktion av karbonatjoner kan trycka upp pH till 9.

            The carbonate ion can also react with calcium ion to precipitate calcium carbonate:
            IV' CO3-2 + Ca+2 <--> CaCO3

            Equation IV' reacting to the right is probably what is usually called
            biogenic decalcification when we're talking about plants.

            Orkade inte översätta det sista..

            Hoppas du fattar lite mer!

            MVH Rebecca
            540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Åhman bugar och tackar! Mycket intressant!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • harbard
                • July 2002
                • 1085

                #8
                Har ditt akvarium fått extra tillskott av solljus under sommaren?Solljus (direkt eller indirekt) ökar fotosyntesen och därmed växternas hunger efter kol.
                Är inte 'biogen avkalkning' lättare att säga än 'biogenisk dekalkifikationen' :-)
                Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                Kommentar

                • hgus
                  • July 2003
                  • 221

                  #9
                  Mycket intressant!

                  Kommentar

                  • pyri
                    • December 2002
                    • 133

                    #10
                    Hej Harbard!

                    Nej.. jag har haft rullgardinen nerdragen nästan hela sommaren...och jag har jättedåligt ljus i akvariet..rören är två år gamla

                    MVH Rebecca
                    540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...