Echinodorus tenellus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stonehouse
    • April 2003
    • 138

    Echinodorus tenellus

    I ett av mina akvarier blir Echinodorus tenellus rödaktig. Det är väl okey kanske om den håller sig där den ska vara. Men den skjuter ut utlöpare på min gröna bottentäckare och det ser inte riktigt klokt ut. Varför blir den röd? Är det någon som vet?
    Mvh
    //Laura
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Kvävebrist. Mycket vanligt om det växer som sjutton. Dosera kaliumnitrat KNO3 (finns på Hjortgatanszoo).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • stonehouse
      • April 2003
      • 138

      #3
      Jag har i 60 ml KNO3 vid varje vattenbyte, men det kanske inte räcker. Akvariet är på 240 liter.
      Mvh
      //Laura

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hur har du blandat den?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • stonehouse
          • April 2003
          • 138

          #5
          Om jag har tolkat din fråga rätt, så har jag 2 tsk KNo3 i 0,50 liter vatten som jag doserar 60 ml av varje vecka, då jag byter 50% av vattnet. Jag har även 1 tsk KH2PO4 i 0,25 liter vatten, som jag doserar 20 ml varje vecka. Dessutom så har jag i drygt 5 ml TMG varje dag.

          Mvh
          //Laura

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Oj coolt. Ännu en PMDD:are 8-)

            Då tror jag helt enkelt att det är normalt för E. tenellus att få rödaktiga juvenila blad. Min Echinodorus subalatus fick initialt röda blad när den växte som bäst.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • stonehouse
              • April 2003
              • 138

              #7
              Så du menar att bladen så småningom blir mörkgröna?

              Jag tycker i alla fall inte att det är snyggt. Då flyttar jag dem nog hellre till ett annat 25 liters och sprider ut nålgräset mer istället i det här akvariet. Det gräset är mycket vackrare enligt mitt tycke för det är konstant grönt och stör alltså inte designen.
              Mvh
              //Laura

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Usch nu blev jag *riktigt* nyfiken. Har du några bilder på burken?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • stonehouse
                  • April 2003
                  • 138

                  #9
                  Nej, jag har ingen kamera hemma. Jag kan ta hem den på måndag och fixa några bilder nästa vecka. Men egentligen är det inte färdigt än jag håller på och gör om allt sedan jag fick riva ned hela akvariet för några veckor sedan, när jag skulle fånga två killis som åt upp mina växter.
                  Mvh
                  //Laura

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag bläddrade lite i Aquarium Plants av Christel Kasselmann och skummade igenom några olika Echinodorusarter.

                    Den enda arten jag såg hon nämnde något om röda blad (som inte normalt sett har det!) var E. grandiflorus, som får rödaktiga vener och/eller blad under väldigt starkt solljus. Den påminner lite som E. subalatus.

                    Hon skriver inte något om detta fenomenet på E. tenellus eller E. subulatus, men det känns inte otippat att även dessa kan få röda blad under starkt ljus. Om inte annat har vi ju bevisat det =) Hur mycket ljus har du?

                    Hon nämner dock att E. tenellus ofta säljs i en "falsk" variant som får brunaktiga och en aningens längre blad - denna "falska" variant är inte en Echinodorus utan Lilaeopsis brasiliensis(!).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • stonehouse
                      • April 2003
                      • 138

                      #11
                      Jag har fem 36w lysrör, 2 st Triton och 3 Aquastar, alla med reflexer. Jag har inte Lilaeopsis, den har ett helt annorlunda växtsätt än tenellus och jag har förresten köpt den från Hjortgatan. I två andra akvarier där jag har den är den mörkgrön, men där har jag inte lika mycket ljus heller.

                      Jag visste inte att Lilaeopsis brasilianis kunde bli röd/brunaktig?
                      Mvh
                      //Laura

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nu när du säger så kan man faktiskt inte veta vilken hon menar. Titta hur hon skriver:

                        Two kinds of Echinodorus tenellus are cultivated in aquariums. They differ in coloring, leaf length, and growth height. Whereas one form displays light green, short blades, as well as low growth in the aquarium, the other form develops medium to dark green, often borwnish, considerably longer leaf blades, and a growth height of up to 5 cm.
                        The "False Tenellus," occasionally commercially available, is in fact Lilaeopsis brasiliensis.

                        Men när jag sedan läste beskrivningen av E. tenellus så skriver hon:

                        Submersed leaves narrow linear, 5-10 cm long, 1-3 mm wide, light to dark green, also colored brownish.


                        Så det var ett misstag av mig. Jag läste lite väl slarvigt. Det är alltså så att E. tenellus kan bli brunaktig - eller rödaktig som du beskriver det.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • stonehouse
                          • April 2003
                          • 138

                          #13
                          Tack för hjälpen. Nu åker de ut fortare än kvickt för de passar inte in.
                          Mvh
                          //Laura

                          Kommentar

                          Arbetssätt...