Svärdplantors förökning!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Svärdplantors förökning!?

    Har lite svärdplantor (tror det är vanliga Echinodorus bleheri).
    En av dom har en "blomstängel" som det växter ut småplantor på. Denna är dock så lång att den flyter vid ytan.
    Min fråga är hur man skall göra med denna. Skall man låta småplantorna hänga fast vid stängeln tills dom är ganska stora, och sen kapa den och plantera den nya plantan?
    Eller ska man gräva ner hela stängeln och låta plantorna växa upp ut gruset?

    Nånstans har jag läst att man skall förankra stängeln i botten å låta plantorna växa upp där dom dyker upp. Någon annan stans har jag läst att moderplandat kan dö om man inte kapar stängeln...

    Vad är rätt och vad är fel, någon som vet?
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • aquafirren
    • May 2003
    • 130

    #2
    Jag vet inte om detta är det rätta sättet, men det har iallafall fungerat för mig i 2 år nu.

    Jag har låtit mina småplantor växa till sig på "blomstängeln" tills rötterna är lagom långa, sedan ta jag försiktigt bort plantorna och plantera ut dem.

    mvh
    Mi

    Kommentar

    • morbid
      • July 2003
      • 126

      #3
      Jag viker ner "blomstängeln" under grusen och sen låter jag de små liven få rötter sen klipper jag bort dem och planterar dem i gruset.. har funkat för mig i x antal år..
      375 Liter: Bakgrund klar
      390 Liter: TOMT
      275 Liter: Lite fina ciklider
      2 x 270 Liter: Scalarer i ett och växter i ett annat
      60 Liter helglas:Kampfisk odling
      25 Liter: TOMT
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97678

      Kommentar

      • gurkan
        • March 2003
        • 632

        #4
        jag lät mina hänga på stängeln tills dom hade lagom långa rötter sen lade jag i dom i min fd växtakvarie
        corydoras.

        Kommentar

        • Mariaa
          • January 2002
          • 591

          #5
          Hej!
          Jag brukar plantera hela stängeln direkt det börjat komma blad på den. Har fått för mig att de lättare kan utveckla rötter då. Det är ju så de ska sitta sen så varför inte sätta dem i sanden på en gång.
          Mvh Maria

          Kommentar

          Arbetssätt...