Kväve och fosfor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Kväve och fosfor

    Alla dom stora spelarna som gör växtakvariegödning (Seachem, Kent) har nyligen insett behovet av kväve och fosfor i högljusakvarier. PMDD-receptet som uppfanns 1996 innehåller nitrat. Fosfat började användas i samma veva som Tom Barr började förespråka det på Aquatic Plant Digest/SFBAAPS runt år 2000 om jag inte googlat helt fel.

    Tropica håller på och testar några nya produkter med samma ändamål, och nu verkar även ADA ha insett vikten av dessa ämnen:
    http://www.aquagoods.com/see.php3?Code=103-011

    Det ska bli skönt att slippa PMDD när dessa gödningar börjar dyka upp mer frekvent på den svenska marknaden.
    http://www.defblog.se
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Nu blir jag förvånad. Varför tycker Defdac att det skall bli skönt att slippa PMDD? Inte kan det väl vara för de minuter (sekunder) extra det tar att skopa i ingredienserna var för sig i stället för färdigblandat?
    Undrar bara hur man utan PMDD skall lyckas med att anpassa kväve och fosforgödningen efter fisklasten (och matningen). Kommer det att bli en hel serie färdigblandade gödningar - lite fisk - mellanmycket fisk - mycket fisk? Faktum är ju att alla akvarier inte har samma behov av tillsats av kväve och fosfor.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Allt du säger är helt korrekt. Jag är överlag nöjd med kontrollen, men det känns ändå lite gammalmodigt att jiddra med pulver/kemilåda.

      Fördelarna som jag ser med Seachems-linje sammanfaller med att kunna dosera kväve, fosfor, mikro och spårämnen separat så det går man inte miste om.

      Utöver det så slipper jag ora mig för att jag räknat rätt, använder rätt skopa, att baslösningen fortfarande är intakt osv.

      Dessutom innehåller Seachems gödningar en massa annat gottigt som vi hemmapysslare inte kan få tag på. Vad sägs om följande lilla knarklista:

      Total Nitrogen (N): 0.04%; Available Phosphate (as P2O5): < 0.0100%; Soluble Potash (K2O): <0.0600%; Ca (Calcium): 0.1736%; Mg (Magnesium): 0.1154%; S (Sulfur): 0.2773%; B (Boron): 0.0096%; Br (Bromine(as bromide): 0.0001; Cl (Chlorine(as chloride): 1.15%; Co (Cobalt): 0.0004%; Cu (Copper): 0.0001%; I (Iodine (as iodide)): 0.0001%; Fe (Iron/Ferrous gluconate): 0.3886%; Mn (Manganese): 0.0125%; Mo (Molybdenum): 0.0015%; Ni (Nickel): 0.00036%; Rb (Rubidium): 0.0001%; Na (Sodium): 0.0743%; Sn (Tin): 0.000030%; V (Vanadium): 0.000030%; Zn (Zinc): 0.0004%; Arginine: 0.016%; Glutamate: 0.09%; Lysine: 0.03%; Tyrosine: 0.019%; Choline: 0.0004%; Inositol: 0.0011%; Biotin: 0.0004%; Niacin: 0.025%; Pantothenate: 0.0070%; Ribo?avin: 0.0020%;Thiamine: 0.0020%; Vitamin B12: 0.00009%; Vitamin C: 1.0%

      Det växer extremt bra redan nu med enbart Micro+, K2SO4, MgSO4 och KNO3, och jag har inte testat de produkter jag nämt ovan så jag vet inte alls om själva akvariet skulle börja se ännu finare ut.

      Däremot skulle det kännas ganska bra att faktiskt kunna gå till sin zooaffär och kunna köpa rätt gödningar även till våra specialväxtakvarier. Speciellt i forumsammanhang känns det lite knasigt att börja jiddra kemiska formler och mystiska ppm-värden hit och dit till nybörjare som bara vill få ett vackert högljusväxtakvarium. För att inte tala om alla pikar om "kemakvarier"
      För dessa nybörjare tror jag det skulle växtakvariehobbyn mer lättillgänglig och enklare om dom kunde gå till affären och köpa 3 flaskor direkt från hyllan, istället för att lära sig göra konstiga baslösningar med konstiga pulver.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...