Vad hände med hornsärven???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Vad hände med hornsärven???

    Gjorde mitt sedvanliga vattenbyte i akvariet och rensade som vanligt ut en stor del av hornsärven. Hornsärven växer otroligt mycket så jag kapar den till hälften varje eller varannan vecka. Under vattenbytet låter jag hornsärven ligga i tempererat vanligt kranvatten innan jag lägger tillbaka den i akvariet. Har varit borta i två dagar efter vattenbytet och upptäcker att hornsärven har tappat i stort sett alla ”blad”. Bladen har bildat en geggig hinna på ytan och på botten, ser ut som alger och ser nästan förmultnade ut. Resten av växterna i akvariet är som vanligt, tog dock ej upp dessa ur akvairet.

    Vad kan ha hänt?
    Har någon upplevt något liknande?
    Kan det vara något vajsing på kranvattnet de låg i?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Låter som samma smält-fenomen som Cryptocoryner ofta råkar ut för när dom flyttas till vatten med markant annorlunda kväve-tillgång. I ditt akvarium finns nitrat som är växters källa till kväve. I din hink med kranvatten så finns det inget kväve alls. Växten blir väldigt ledsen och "smälter".
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Ja, det kan det nog vara. Det konstiga är att det hände just denna gången jag ansade växterna. Jag gör ju detta varje eller varannan vecka. Kanske det var extra stor kväveskillnad mellan kranvattnet och akvarievattnet just denna gång.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja eller så beror det på att du lät dom ligga där extra länge.

        Kanske även kan vara temperaturskillnad osv som gör att den råkade ut för acklimatiseringsproblem.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Ja, orsaken till att det hände var nog att akvarevattnet skiljde sig från kranvattnet.

          Kommentar

          Arbetssätt...