alg och växtbekymmer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs_fs
    • June 2002
    • 73

    alg och växtbekymmer

    Några frågor, först lite bakgrund.

    Har ett akvarium på 100-120 liter med rätt mycket fisk i tror jag (har fått ärva/rädda fiskar som annars skulle döden dö), 23 stycken varav två är siamesiska algätare. Två lysrör med reflektorer på 18 W styck (Triton + Aquarelle). 10 timmar ljus om dagen. Täcker akvariet när det är släckt så ingen sol ska komma in. Original Juwel filter och pump. Engelsk sjösten, kanske runt nån 7 - 10 mm i grovlek. Byter 25-35 liter vatten varje vecka och rengör förfiltret. Har nu kört med 7 - 10 ml TMG varje vecka. Matar oftast 2 ggr per dag.

    Enda vattentest jag har är ett permanent CO2 test (sedan jag lekte med jäst/CO2 en gång vilket höll på att gå illa, överdos av CO2 en morgon). Det visar nu en OK nivå.

    Hade massa alger på alla växter (som en grön matta/små trådar kan man säga)och de växte inte längre vilket de gjorde bra ett tag i början. Jag ärvde även en del växter. Slängde ut de gamla, slamsög lite och fixade. Fick tre svärdsplantor, en crinumlök och några små jawaormbunkar och några andra små som jag inte vet vad det är. Köpte till 10 stänglar vattenpest (återkommer till dessa nedan). Detta var två veckor sedan. Bytte vatten tre gånger första veckan.

    1. Nu börjar det komma såna tunna, fina trådar på bladen igen, främst på kanterna. Hur ska jag förhindra det?

    2. Svärdsplantorna har börjat få lite hål i bladen, kanske en halvcentimeter stora samt att några ändar på bladen blivit fula/är borta. Vad kan vara fel?

    3. Vattenpesten nu då. Köpte 10 stänglar. På tre dagar var alla utom en fullständigt upplösta till intet, dom var som snor om man tog i dom. Nu är en kvar, de ser ok ut men växer INTE så det knakar. Varför löstes de upp? Varför växer det inte så det knakar?

    Det var det. Förmodligen hänger kanske allt ovan ihop på nåt sätt men hur?

    // Fredrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur ser ditt CO2-test ut? Vilken färg/sort?

    Knivigaste växtproblem jag sett på länge. 8-)

    Matning 2 ggr per dag och hyffsad fiskmängd borde ge dig nog med kväve och fosfor, om det inte är så att dina vattenbyten stoppar uppbyggnad. Så pass stor dos TMG borde ge dig alldeles tillräckligt med mikroämnen. Ljuset är okej.

    Jag känner för att sticka till Norrköping och mäta Fe, NO3, PO4 och pH med en gång 8-)

    Speciellt NO3/pH är jag nyfiken på. Jag gissade nämligt först på kvävebrist, vilket du skulle kunna avhjälpa med KNO3 - men när du säger att du matar så mycket och har så mycket fisk vettetusan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Så snabba smältningsförlopp som vattenpesten visade brukar bero på radikalt förändrade kväve(nitrat)-förhållanden. Har för mig att Cryptocoryne gärna gör så också.

      Bytte vatten tre gånger första veckan.
      Kan mycket väl innebära att du inducerat en kvävebrist. Trots fisklast/matning.

      Enklaste sättet att veta säkert är att skaffa en NO3-test.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • fs_fs
        • June 2002
        • 73

        #4
        Var och köpte lite vattentester idag.

        Vi börjar med CO2 testet. Det är ett långtidstest av märket SERA. Vid för mycket CO2 blir färgen gul/ljusgrön. Lagom mängd ger grön/mörkgrön och för lite CO2 ger blå färg. Min är mörkgrön nu.

        Köpte aquavital multistick (mäter 5 saker) och fick följande resultat (det är ju lite ungefärliga siffror, lite svårt att se ibland, speciellt om man är lite färgblind!):
        NO3: nånstans mellan 10-25 mg/l
        NO2: ingen NO2
        dGH: ca 7 grader
        dKH: ca 3 grader
        pH: 7,0

        Köpte järntest av märket SERA också:
        Fe: i det närmaste 0 mg/l (trodde det var nåt fel på testet men jag slog i ett par droppar TMG i testbehållaren, då blev det färg på det minsann! Testade även på kranvattnet, även detta gav i stort sett 0 mg/l).

        Fosforhalten vet jag tyvärr inget om.

        Temperaturen är 27-28 grader i vattnet om det spelar någon roll.

        Senaste vattenbytet var i måndags, idag är det fredag.

        På akvarieaffären tyckte killen att jag skulle stoppa i lite natriumkarbonat vid vattenbytena också. För att höja dKH då antar jag.

        Ska jag vräka i mer TMG för att få upp järnet? Hur mycket ska man då dra på med? Eller ska jag köra samma mängd TMG som nu och tillsätta mer bara järn?

        Ska jag trycka ner såna där små näringskulor vid plantorna?

        Nitraten är låg också antar jag. Konstigt tycker jag med tanke på att det är en hel del fisk där och att jag matar en del ju. Vart kan kvävet ha tagit vägen? Jag kanske byter för mycket vatten som sagt och är för ordningsam (känns konstigt med tanke på hur det ser ut i klädkammaren)?
        Vart får man tag i KNO3 om det nu är det jag ska tillsätta?
        Kan man tillsätta "vanlig" blomgödning och i så fall vilket märke och hur mycket?

        Vad växer algerna av om det är ont om gödningsmedel? Dom kanske inte kräver så mycket.

        Har något klarnat?? // Fredrik
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #5
          Hej. Din NO3 nivå är lite hög, 10 mg/l är lagom, men Fe borde du försöka få upp till 0.1 mg/l. Om du har i 10 ml TMG och sen mäter efter ett tag och kollar vart det hamnar, så kan du tillsätta mer om du behöver senare.

          M.W
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jäklar vad spännande =)) Kul att du fick svart på vitt att nitratet ligger inom hyffsade gränser. Runt 5 ppm ska man sikta på.

            Om järntestet inte gör utslag tror jag du har hittat problemet med att det växer så sakta. Det absolut vanligaste bristproblemet i akvarier. Jag själv måste dosera ca 2-4 ggr mer än vad det står på TMG-förpackningen, och då har jag ca 0.1 ppm Fe dagen efter (vilket är den rekommenderade nivån).

            Vad växer algerna av om det är ont om gödningsmedel? Dom kanske inte kräver så mycket.
            Exakt. Dom är mer opportunistiska och kräver inte närmelsevis lika mycket gödning som växter, men dom har framförallt bättre kolkoncentreringsmekanism (CCM) än växter. Får man fjutt på växterna så minskar dock algerna markant. Förutsättning är dock bra gödningsnivåer där växterna har allt dom behöver paradoxalt nog.

            Nitraten är låg också antar jag.
            Nej den verkar ganska bra, kanske en gnutta för hög. Dock ligger du på en mycket rimlig nivå med all din fisk. Nu när du råder bot på mikrobristen så tror jag dina växter kommer suga upp både nitrat och fosfat ganska snabbt, och då borde du dels kunna trimma av algangripna gamla blad och dels så sätter sig inte alger på friska välväxande blad.

            Kan man tillsätta "vanlig" blomgödning och i så fall vilket märke och hur mycket?
            Nej. Akvatiska växter vill ha ett N-P-K-förhållande på 5-1-20, vilket få krukväxtgödningar har - och framförallt innehåller krukväxtgödning det förrädiska ammoniet (NH4) som är den största boven vid elaka algangrepp.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • fs_fs
              • June 2002
              • 73

              #7
              Tack så mycket!

              Nu ska justera upp järnet då så får vi se hur det blir. Återkommer senare med hur det blev. Dom där vattentesterna var ingen dum investering uppenbarligen.

              // Fredrik
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Dom där vattentesterna var ingen dum investering uppenbarligen.
                Stämmer bra.

                Jag mäter en gång i veckan Fe, NO3, PO4 och pH. Dessa 4 parametrar tycker jag ger mig tillräcklig inblick i att allt står rätt till i mitt högljus-CO2-akvarium. Egentligen behöver jag inte mäta längre då burken blivit helt stabil och förutsägbar, men jag tycker det känns lite bra och framförallt kul att mäta lite ibland. Det ser iaf snyggt ut i journalen. =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • fs_fs
                  • June 2002
                  • 73

                  #9
                  Funderar lite kring järnhalten. Har nu läst här i forumet på flera ställen att 0,1 ppm järn är perfekt. I bruksanvisningen till mitt järntest (SERA alltså) står följande:

                  0,0 mg/l Vattnet är ohälsosamt för växterna, gödsla omedelbart.
                  0,1-0,25 mg/l Näringsämnena tar snart slut, gödsla om ca tre dagar.
                  0,5-1,0 mg/l Idealsik koncentration för växter direkt efter gödning med SERA Florena(järn-helgödningskomplex)
                  Över 1,0 mg/l För hög koncentration, betendestörningar hos fiskarna. Gör ett delvattenbyte och tilsätt SERA Aquatan och SERA Nitrivec.

                  Alltså: När man läser bruksanvisningen så siktar man ju snarare på att åtminstone hålla 0,5 mg/l och inte 0,1 mg/l vilket enligt anvisningen indikerar att gödningen ligger i på gränsen i underkant. Jag har nu höjt till runt 0,5 mg/l i vattnet med hjälp av TMG spetsad med ren flytande järngödning.

                  Är den perfekta nivån 0,1 mg/l eller 0,5-1,0 mg/l? Har någon fel eller fattar jag illa? Gör jag fel?

                  Det knakväxer fortfarande inte om den ensamma vattenpesten men den har grenat sig lite och skickat ut några rötter i vattnet. De nya blad man ser på svärdsplantorna är gröna och fina nu, inga tecken på att det ska bli hål och så i dom. Lite gröna trådar finns fortfarande på kanterna på bladen men de är ej så störande. Lite bruna alger börjar dock dyka upp på kanten på crinumlökens blad, speciellt uppe vid/nära ytan, det gillar jag inte. Har det med järnhalten at göra kanske? På glaset blir det nästan inga alger alls vad man ser, bara små runda, gröna ringar vilket jag förståt är helt ok.

                  MVH // Fredrik
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

                  Kommentar

                  • Ulla
                    • April 2002
                    • 1163

                    #10
                    Vattenpesten verkar inte trivas i hög temperatur. Jag håller c:a 26 grader i karen och vattenpesten trivs inte i dem,de tynar bort efter några veckor. De andra växterna frodas.
                    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                    Kommentar

                    • AndreasN
                      • July 2003
                      • 2732

                      #11
                      Min vattenpest har växt så det knakar när tempen låg uppemot 28 grader och nu har jag konstant 26 grader och den fortsätter växa så det knakar.
                      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Är den perfekta nivån 0,1 mg/l eller 0,5-1,0 mg/l? Har någon fel eller fattar jag illa? Gör jag fel?
                        För dom som vill sälja gödning är det naturligtvis bättre med 1,0 ppm än 0,1 ppm. Då säljer dom 10 ggr mer gödning

                        Sera är väl inte det företag som är känt att gör bäst växtakvariegödning heller direkt. Sera Florena innehåller inte mycket jämfört med dom mer seriöst inriktade växtakvariegödningarna (TMG, Seachem Flourish, Kent etc).

                        Men 0,1 ppm Fe är faktiskt taget lite i underkant. Det går åt snabbt om man har mycket ljus och CO2. Jag doserar typ 0,2 ppm Fe två gånger i veckan (3 ml Micro+ två ggr i veckan).
                        Tom Barrs "Estimative Index"-metod säger "0,1 till 0,5 ppm or higher":
                        http://www.aquatic-plants.org/fert/est_index/est_index1.html
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...