Tvätta växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janroc
    • August 2002
    • 11

    Tvätta växter

    Hej !

    Har fått någon sjukdom i mitt killi-kar.
    Tänkte sanera hela baljan.
    Tänkte koka min rot och sten.

    Men vad tvättar man växterna med ?
    Förutom vatten.

    //Janne
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Fiins inte mycket mer att göra än att skölja dem i vatten. Lite salt kanske går bra.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • janroc
      • August 2002
      • 11

      #3
      Läste något om att använda alun.
      Kommentar på det ?

      //Janne

      Kommentar

      • Pierre
        • November 2002
        • 279

        #4
        Hej!

        Frågan är väl om du nödvändigtvis MÅSTE sanera växterna?! Vad jag vet finns det inga bakterier eller parasiter (eller liknande) som kan spridas via växter. Men annars är det ju bara att skölja av dom så att det gammla akvarievattnet inte finns kvar på dom.
        Mvh// Pierre
        (check my profile)

        Kommentar

        • janroc
          • August 2002
          • 11

          #5
          Tack för det.
          behöver jag koka röten och gruset ?

          //Janne

          Kommentar

          • janroc
            • August 2002
            • 11

            #6
            Sorry roten ?

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              tror inte att de behövs de räcker me att du tvättar av dom noga men om d vill så kan du göra de.

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                Vad är det för sjuka?
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • jarinen
                  • February 2003
                  • 801

                  #9
                  Hej!

                  Läs det här om varför fiskar får sjukdomar:http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=211

                  Någonting har alltså gått fel, antingen felaktiga vattenvärden, dålig sammansättning av fisk och så vidare, saker som stressar fisken får den att bli sjuk.

                  Om den inte blir förgiftad av vattnet den vistas i så är det nästan alltid parasiter o flagellater som fisken bär på i hela sitt liv som får överhand när fisken stressas på ett eller annat sätt.

                  Det är alltså ingen konstig farsot som kommer flygandes och ner i akvariet som förpestar all inredning, om något ska kokas så är det väl själva fisken om man ska bli av med sjukdomar och det går ju naturligtvis inte.

                  Utan det gäller att hitta fram till en bra balans och miljö i akvariet så håller dom sig friska, dock så kan fiskar som har det perfekt bli sjuka bara av att man skaffar en ny fisk som bär på något som dom inte klarar av.

                  Skriver det här för det känns som det här med att koka inredning är så långt ifrån lösningen när det gäller sjukdomar.

                  Jag har aldrig kokat något och kommer aldrig att göra, har ibland haft sjukdom i mina kar men det var av andra orsaker än att jag inte kokat inredningen.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    hmm..tycker det sista inlägget va lite onödigt..såklart kommer många sjukdomar av att man inte skött sakerna..men det kan ju komma med en ny fisk med t.ex.
                    om du får plats med roten i en kastrull, koka den lite snabbt..om inte annat så känns det ju bättre för dig iallfall, att du gjort vad du kunnat.. annars går det ju att hälla lite kokande vatten på den..
                    sen när du startat om allt får du ju fundera på varför det blev fel för & inte få tillbaka det...
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • jarinen
                      • February 2003
                      • 801

                      #11
                      Ursprungligen skickat av JR
                      hmm..tycker det sista inlägget va lite onödigt..såklart kommer många sjukdomar av att man inte skött sakerna..men det kan ju komma med en ny fisk med t.ex.
                      om du får plats med roten i en kastrull, koka den lite snabbt..om inte annat så känns det ju bättre för dig iallfall, att du gjort vad du kunnat.. annars går det ju att hälla lite kokande vatten på den..
                      sen när du startat om allt får du ju fundera på varför det blev fel för & inte få tillbaka det...
                      Om kokning gör att man känner sig seriösare i sin hobby så okej jag köper väl det då.

                      Det jag påstår är att en rot eller en sten aldrig är nån smittbärare som behöver kokas hur sjukt det än varit i akvariet.

                      Om man haft en algblomning eller nåt sånt så kan man ju koka grejerna för att snabbt få död på algerna.

                      Mitt råd är: Koka grejorna om det känns bättre, jag påstår dock att det är helt ovidkommande vad gäller sjukdomar tills någon påstår (bevisar)motsatsen.

                      JR: På vilket sätt var mitt inlägg onödigt?, för många är det inte alls självklart att sjukdom beror på att man inte "skött sakerna", många gånger kan det vara att man just "skött sakerna" som gör att man har sjukdomar, ex. man rengör filtret vid varje vattenbyte under kran och slamsuger gruset och helt enkelt håller för rent.




                      Mvh Jari





                      Kommentar

                      • janroc
                        • August 2002
                        • 11

                        #12
                        Hej Alla !

                        Jag blev inte stött av Jarinens inlägg.

                        Jag har killifisk Aphyosemion Australe som jag har haft nu i ett år.
                        Är medlem i SKS och varit det i 3 år.
                        Har haft fisk sedan 70 talet allt ifrån salt till sötvatten.

                        Dom senaste månader dö mina hanar, medan mina honer lever och mår bra.
                        Hanarna dör en efter en, sluter sina fener, är på ytan eller på botten. Och är ointresserad av honorna.
                        Det finns inga tecken på sjukdommar på hud gälar mm.
                        Dom slutar och ät bara.

                        Jag missköter inte mina kar.
                        Foder Artemia, torr foder och fryst mat "mygglarver" mm.
                        Byter vatten varje vecka ibland 14 dag, har lite salt i vattnet.

                        Jag "tror" inte det är vattnet, eftersom mina honer mår bra.

                        Men just nu måste jag prova något annat eftersom, har kört slut på förslag.

                        Har just nu min sista hane i scheels lösning med ectazon salt i.

                        //Janne

                        Kommentar

                        • TaNk girL
                          • July 2003
                          • 153

                          #13
                          Ok, jag kan gå med på att det räcker med att skölja av grus och sten för att bli kvitt på vattnet som bär på sjukdomar (?). Men roten har sugit åt sig vatten, och då gör det väl varken från eller till om man sköljer av den? Är det inte bättre att koka då? Trots allt är det ett stressmoment för den nyinköpta fisken att flyttas från zoo till karet, och då är det ju onödigt om det redan finns en massa elaka bakterier o.d. Jari, du skriver om balans och rätt miljö, men det kan ju ta ett tag att uppnå detta i ett nystartat akvarium?
                          ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                          Kommentar

                          • janroc
                            • August 2002
                            • 11

                            #14
                            TaNk girL:

                            Mitt senste kar tog ett halvår innan jag tyckte att jag hade rätt balans i.

                            //Janne

                            Kommentar

                            • jarinen
                              • February 2003
                              • 801

                              #15
                              Ursprungligen skickat av TaNk girL
                              Ok, jag kan gå med på att det räcker med att skölja av grus och sten för att bli kvitt på vattnet som bär på sjukdomar (?). Men roten har sugit åt sig vatten, och då gör det väl varken från eller till om man sköljer av den? Är det inte bättre att koka då? Trots allt är det ett stressmoment för den nyinköpta fisken att flyttas från zoo till karet, och då är det ju onödigt om det redan finns en massa elaka bakterier o.d. Jari, du skriver om balans och rätt miljö, men det kan ju ta ett tag att uppnå detta i ett nystartat akvarium?
                              Det kan likaväl resultera i att dina välmående fiskar stendör när du tar hem en ny förmåga från akvarieaffären, det handlar oftast om vad fiskarna själva bär på.

                              Den ena klarar inte den andres parasiter.

                              Mycket riktigt tar det ett tag innan man får igång en bra miljö i nystartat kar, det är väl oftast då man får sjukdomar ochså då man har för bråttom att skaffa mycket fisk, och sjukdom eller förgiftning i form av nitrit blir ett faktum.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...