Vilken belysning? och varför

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Jag har drygt 0,5w/L i växtburken, och tycker det är på gränsen till för klent, men här talar ju Bengt om 4x55w till ett 200L!
    Har dock ingen aning om vad "TNeon" är, men det verkar väl röra sig om någon sorts lågenergilampa...

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #17
      Skulle man kunna få se en bild på karet?
      Jag kan av erfarenhet säga att just CO2 är det som gör det lilla extra för växterna, och det spelar ingen roll vilka växter man har. Alla växter mår bättre utav onaturligt stor tillgång på CO2, naturligtvis i kombination med bra sol och balanserad kost...

      Men av det du skriver så vet vi inte vilka krav du har, och vilka krav de växter du innnehar har.. Bilder kan förlösa mycket kreativitet här på forat. Så göd oss...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det är lite många bud om olika belysningar och namn så jag vet ärligt talat inte vad som gäller. Några 55W lampor är heller inte riktigt samma sak som ett gäng bra lysrör för växter...eller?

        Personligen om det är aktuellt med co2 i det karet, så hade jag satsat först på en bra belysning som är anpassat för växternas krav. Ett par lampor MH på 70 watt räcker länge, och idag är dessa inte så dyra. Att jag frågade vilket kar han har, och även måtten kan vara bra att ha, så kan man utgå därifrån.
        Tyvärr tillverkas inte de "vanliga" ramperna längre, som har 1, 2 eller 4 rör och ligger på toppen av många aluminiumramskar. Annars hade det varit ett väldigt vettigt alternativ, lite beroende på karets mått.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #19
          Glo-ramperna är annars utmärkta, och då finns det ju mängder av bra rör att välja bland!
          Nu kan det hända att jag tar gruvligt fel, men "TNeon" som TS köpt verkar vara avsedd för odling av landväxter och kanske inte är optimalt för akvarium...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Precis, jag hänger inte riktigt med på alla dessa olika lampor och rör som TS funderar över och/eller köpt. Och vet definitivt inte vad det är för ljus i dessa, då även det har en stor inverkan på växtligheten.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #21
              Denna LED hade kanske funkat, 1 eller helst 2st:
              Der AQUASCAPING SHOP - RIESEN AUSWAHL an Wasserpflanzen und Produkten für Dein Aquarium - TOP-MARKEN - Kostenloser Versand möglich - AQUASABI


              Annars förslag på T5: http://www.aquascaping-shop.de/epage...ducts/093-0001

              Kommentar

              • Bengt Allebrink
                • November 2013
                • 35

                #22



                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                • Bengt Allebrink
                  • November 2013
                  • 35

                  #23
                  Här är några mobilbilder från karet. Det har måtten bred100cm x djup40cm x höjd50cm just nu är det inte många växter i för de flesta har tynat bort och dött.
                  Jag har just nu "två" delar i akvariet. En med sten och grus och flytväxter ovanför det. Och andra halvan har lite jordsubstrat ca 2cm och grus ovan det. Växter so sitter i botten. Jag har en Eheim 2076 pump med nerställt flöde till näst lägsta. In och utblås på var sin sida av tanken. Och just nu det nya 2x55w 9500K TNeon rör.


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bengt Allebrink
                    • November 2013
                    • 35

                    #24
                    Här är två bilder på den nya billiga armaturen.


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk

                    Kommentar

                    • Bengt Allebrink
                      • November 2013
                      • 35

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Denna LED hade kanske funkat, 1 eller helst 2st:
                      Der AQUASCAPING SHOP - RIESEN AUSWAHL an Wasserpflanzen und Produkten für Dein Aquarium - TOP-MARKEN - Kostenloser Versand möglich - AQUASABI


                      Annars förslag på T5: http://www.aquascaping-shop.de/epage...ducts/093-0001
                      Ojoj T5 armaturen verkar ju spot on ju. Jag borde inte ha så bråttom och springa iväg och handla så fort innan jag fått feedback här på "Kunskapskanalen" haha. Dåligt Bengt dåligt [emoji38]


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bengt Allebrink
                        • November 2013
                        • 35

                        #26
                        jag såg nu att mina två plantor på botten har börjat smälta. Hoppas jag får snabba resultat av den nya lampan.


                        Skickat från min iPhone med Tapatalk

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Det ser ut som cryptocoryne, och de gör så ibland vid ändrade förhållande. Men gör inget åt det, de kommer igen och blir finare än någonsin.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Du har ju en hel del flytväxter. Det är snyggt, men vänta dig inte att du skall kunna odla speciellt ljuskrävande växter på botten eftersom flytväxterna stjäl ljuset, samt att de även har fri tillgång till CO2 via luften och därmed knycker det mesta av näringen i vattnet. Lite "illojal konkurrens" liksom...

                            Kommentar

                            • Bengt Allebrink
                              • November 2013
                              • 35

                              #29
                              This is "20% vattenbyte Easycarbo, PMDD KH2PO4, KNO3, K2SO4" by Bengt Allebrink on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.


                              Jag kunde inte ladda upp en liten film direkt här men via vimeo kanske det går. Nu har jag gjort det veckliga vattenbytet på 20% och tillsatt PMDD och Easy-Carbo.


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk

                              Kommentar

                              • Bengt Allebrink
                                • November 2013
                                • 35

                                #30
                                Mr Woods, jag är som sagt väldigt okunnig om hur växter och dess "kemi" fungerar. Jag har flytväxter över den del som det inte är odlat på botten, så ljuset borde ju komma ner till de lägsta växterna. Men hur det är med näring osv ??? Haha, jag skrattar åt min okunnighet och hoppas att jag lär mig lite på resans gång ;-)


                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...