Törs jag tillsätta Co2?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

Törs jag tillsätta Co2?

Jag har flyttat ett av mina 70-liters akvarier till min syster som har helt andra vattenvärden än jag.

Värdena i mitt vatten: pH=7.4 (höjer till 6.8 -6.6 med hemma gjord Co2-anläggning), kH=2 (höjer till 4), nitrat=0 (höjer till 5), fosfat= 0 (höjer till 0.5).

Värdena i det nya vattnet: pH=6.6. kH=6, nitrat=5, fosfat=0.5-1. Det måste väl vara kanonvärden för växter. <b>Men kan man tillsätta Co2 i så surt vatten?</b> Det finns för nuvarande endast 4 kampfiskhonor och en räka i akvariet, men det ska om någon vecka utökas med tio neontetror och en extra räka.

Just det här akvariet har hittils varit mitt minst okomplicerade kar och jag vill gärna att det ska fortsätta så. Aldrig den minsta lilla alg eller snäcka och sprudlande växtlighet. Bekvämt för syrran, bara tuta och köra.:-)

Men frågan är som sagt: Kan hon tillsätta Co2

Ytterligare en fråga. Vid flytten som tog några timmar så sköljde jag inte gruset, tog med hälften av vattnet och lät filter ligga kvar i akvarievattnet. Då kan man ju se det som ett vanligt vattenbyte. Men jag tog ju upp alla växterna ock nöp av rätterna på dem, så de måste ju få tid på sig att rota sig igen.

När kan man börja med växtnäring vid en sådan flytt/ total omplantering?

• skr
    • December 2002
    • 267

Värdena i det nya vattnet: pH=6.6. kH=6, nitrat=5, fosfat=0.5-1. Det måste väl vara kanonvärden för växter. Men kan man tillsätta Co2 i så surt vatten?
    Den första frågan är väl varför värdena är som de är. Om man utgår från att CO2-karbonatbuffersystemet är dominerande skulle du ju redan från början ha en mycket hög CO2-halt direkt från kranen. Antingen det eller också finns det något annat i vattnet som försurar det. Som jag har fattat saken kommer en hög CO2-halt direkt från kranen i vart fall inte att vara bestående (CO2 kommer att luftas ut), och pH kommer att stiga efter några timmar i akvariet. Har du kollat det?
    När kan man börja med växtnäring vid en sådan flytt/ total omplantering
    Det finns väl vissa risker med "optimala" nitrat- och fosfatvärden och brist på alla andra näringsämnen. Min gissning är att övriga näringsämnen måste i rätt snart för att algerna inte skall börja festa.

Kommentar

• maliin
      • June 2003
      • 167

Som jag har fattat saken kommer en hög CO2-halt direkt från kranen i vart fall inte att vara bestående (CO2 kommer att luftas ut), och pH kommer att stiga efter några timmar i akvariet. Har du kollat det?
      Tack, det måste jag ju kolla. Jag gjorde flytten i går kväll, men jag ska åka dit i dag och då är det kanske bäst att jag mäter igen.

Min gissning är att övriga näringsämnen måste i rätt snart för att algerna inte skall börja festa.
      Tack!! Så måste det ju vara. Tack för hjälpen.:-)

Kommentar

Arbetssätt...