Växter som ruttnar, blir genomskinliga och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slanta
    • September 2014
    • 10

    Växter som ruttnar, blir genomskinliga och dör

    Hejsan!

    Där jag bor nu verkar det helt jäkla omöjligt att få någon ordning på växterna!*
    Använder pmdd, co2 samt gott med ljus.
    Men växterna blir bruna, gula, håliga, genomskinliga, hängiga osv osv.
    Upptäckte idag dock när jag läste lite mer om pmdd att jag faktiskt inte har magnesiumtillsatsen. Kan alla dessa problem ha med det att göra?
    Har Micromix, KH2PO4, K2SO4, KNO3.*
    Trodde allt skulle bli bra när jag började med co2, men icke!
    Tacksam för hjälp!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror säkert inte på brist av magnesium.
    Vad är det för växter, vad har karet för temp och fiskar? Vilka rör har du i karet, och hur många? Storlek på akvarium?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Slanta
      • September 2014
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det beror säkert inte på brist av magnesium.
      Vad är det för växter, vad har karet för temp och fiskar? Vilka rör har du i karet, och hur många? Storlek på akvarium?
      240 l. Ca 25 grader. SA-fiskar, ganska glesbefolkat.

      2x54 w lysrör med reflektorer. Rören är nya.
      Växter är svärdsplanta, vallisneria, cubamossa och allra mest polysperma. Sedan några till som jag inte vet vad de heter.
      Några som ska bladen ska vara runda och fina på men som nu istället ser ut som glesa polysperma med smala, avlånga blad istället för de där pluttiga runda bladen som den hade när jag köpte den.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        beroende på vad det nu är för växter är inte växt kunnig , kanske behöver lite växtnäring o kol ,testa med det funkar för mig har samma storlek på kar i liter och lite mer befolkat .

        Kommentar

        • Slanta
          • September 2014
          • 10

          #5
          Tack, men jag tillsätter redan koldioxid och pmdd. Men något eller några näringsämnen verkar fattas ändå.
          Har i kranvattnet ganska lågt KH och högt PH om det är till någon hjälp.
          KH ca 4, PH 8. Sänker ju dock PH i karet med koldioxiden så det ligger mellan 6.5 och 6.8 ca.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Är det Juwelakvarium du har?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Slanta
              • September 2014
              • 10

              #7
              Ja, det stämmer.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Då ligger troligen felet på lysrören, Juwels egna är inte de bästa på marknaden...
                Jag tror det finns andra tillverkare på dessa rör, kruxet är att Juwel har egna längder på rören och alla tillverkare av bra lysrör har inte dessa längderna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Slanta
                  • September 2014
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Då ligger troligen felet på lysrören, Juwels egna är inte de bästa på marknaden...
                  Jag tror det finns andra tillverkare på dessa rör, kruxet är att Juwel har egna längder på rören och alla tillverkare av bra lysrör har inte dessa längderna.
                  Oki. Men om det är för dåligt ljus känner jag spontant att jag borde märkt åtminstone någon förbättring när jag satte i reflektorer för ca 1 mån sedan. Och att min cubamossa borde växa uppåt istället för att breda ut sig?

                  Kommentar

                  • Slanta
                    • September 2014
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av Slanta
                    Oki. Men om det är för dåligt ljus känner jag spontant att jag borde märkt åtminstone någon förbättring när jag satte i reflektorer för ca 1 mån sedan. Och att min cubamossa borde växa uppåt istället för att breda ut sig?
                    Var nere i djuraffären nu. De misstänkte att det är mitt vattenberedningsmedel som slår ut pmddn, och att växterna troligtvis hade järnbrist. Låter som en rimlig teori tycker jag, ska sluta med vattenberedningsmedel och se vad som händer!

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #11
                      Ursprungligen postat av Slanta
                      Var nere i djuraffären nu. De misstänkte att det är mitt vattenberedningsmedel som slår ut pmddn, och att växterna troligtvis hade järnbrist. Låter som en rimlig teori tycker jag, ska sluta med vattenberedningsmedel och se vad som händer!
                      Intressant, vad använder du för vattenberedningsmedel?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Låter troligt.
                        Fast hur gamla blad pratar vi om, naturlig process annars att behöva plocka bort gamla blad.
                        Minskar växtmassan?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Acara
                          • August 2014
                          • 34

                          #13
                          Ursprungligen postat av Slanta
                          Var nere i djuraffären nu. De misstänkte att det är mitt vattenberedningsmedel som slår ut pmddn, och att växterna troligtvis hade järnbrist. Låter som en rimlig teori tycker jag, ska sluta med vattenberedningsmedel och se vad som händer!
                          Eller tillsätt PMDD dagen efter beredningsmedlet.

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            #14
                            Testa att sluta med vattenberedningsmedel

                            Kommentar

                            • Bobby
                              • March 2002
                              • 351

                              #15
                              PMDD och vattenberedningsmedel är big NO-NO.
                              Beredningsmedlet klipper i stort sett all mikrogödning som finns i PMDD:n.
                              Järn, mangan och även till viss del kalium försvinner i stort sett ur vattnet.
                              Så sluta med beredningsmedel eller PMDD helt enkelt.

                              Sen är inte Juwels rör så dåliga att växterna ruttnar och dör - de är inte lika bra som "riktiga växtrör" bara.
                              Jag har kört med Juwels rör och haft riktigt prunkande växtlighet.

                              Sen skadar det inte att köra lite bottengödning runt växter som svärdsplantor, cryptocoryne och vallisneria.

                              Om du kommer att köra med CO2 i fortsättningen med så kommer det inte räcka långt med en normaldos PMDD dock - du kommer minst behöva dubbla.
                              Senast redigerad av Bobby; 06 October 2014, 22:11.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...