Vad är detta? Någon som vet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Veronicaho
    • August 2014
    • 2

    Vad är detta? Någon som vet?

    Hej alla!
    Jag har skaffat en rot till mitt akvarium. Lagt i blöt men efter några dar växer det slemmiga trådar från den. Vad är detta? Vad gör jag? Behöver all hjälp en nybörjare kan få!
    Mvh Veronica
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Ursprungligen postat av Veronicaho
    Hej alla!
    Jag har skaffat en rot till mitt akvarium. Lagt i blöt men efter några dar växer det slemmiga trådar från den. Vad är detta? Vad gör jag? Behöver all hjälp en nybörjare kan få!
    Mvh Veronica
    En gissning utifrån din beskrivning är att det är en vanlig fällning som kommer från vissa rötter. Detta försvinner isåfall efter några vattenbyten. Ingen fara.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Om man använder färska rötter brukar det bildas vitt mögel på grenar och rötter. Detta försvinner efter några veckor.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        har läst att man kan koka rötterna för att undvika detta dock har jag aldrig gjort detta då jag ej tycker det är större problem man kan enkelt flytta på rötterna efter 1 vecka o ta ut slemmet utan några problem tar max en 2-3 min

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #5
          Det är förmodligen mopani trä du fått tag i. Precis som sagts så slutar det efter ett tag. Kokade själv de två mopani bitar jag har (efter bästa förmåga) och der hjälpte direkt. De ställena som inte gick ner i kastrullen gillar amano räkorna att knapra på
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • Veronicaho
            • August 2014
            • 2

            #6
            Hej,
            Tack för era svar. Håller som bäst på och kokar roten så vi får väl se hur det går

            Kommentar

            Arbetssätt...