Bruna toffsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres
    • December 2004
    • 5

    Bruna toffsalger?

    Har ett 200l akvarium med BTN bakgrund som blivit helt täckt av bruna toffsalger ( vet inte om de heter så men det är så de ser ut) Har nu gjort en storstädning och tagit ur alla växter, tänker mörklägga några dagar eller en vecka så att de dör. Men hur ska jag göra för att de inte ska komma tillbaka? Jag har inte haft ljuset på mycket, men karet står mitt emot ett fönster, inget direkt solljus dock. Läste ett annat inlägg här där jag förstod det som att bruna alger kommer av för lite ljus? Kan det vara så att jag förvärrat problemet genom att inte ha tänt i akvariet?

    Kan ju tillägga att jag har ett annat lika stort kar utan några algproblem. Där har jag tänt från jag stiger upp tills jag går och lägger mig, fönster från båda kortsidorna, men inte heller direkt solljus. Men där har jag snälla fiskar och algätare, i problemkaret bara ett par monster Jack Dempsey...

    Alla tips mottages tacksamt! :-)
  • siggez
    • December 2004
    • 1

    #2
    Har haft tofsalger i alla tider... 15 år minst. Har haft både 250, 500, 50 l kar. För ett par år sedan var det hyfsat bra under en tid då jag hade några siamesiska algätare och körde med Easycarb. Siameserna dog efter ett par år och Easycarb är jobbigt att hålla på med så det blev återigen ganska tofsigt. Nu har jag sen ett tag åter igen några siameser och byter 20-30% vatten varannan vecka, och ingen EasyCarb. Tofsarna är i stort sett helt borta. Jag har också lagt om gödseltaktik, numera skippar jag Nitrat mm och kör endast ren näring typ Tropic. Fiskarna verkar fixa tillräckligt av det andra...

    Siggez
    Senast redigerad av siggez; 15 August 2014, 00:32. Anledning: Blandade ihop siameser med fox... aj aj...

    Kommentar

    Arbetssätt...