Idéer om BBA? (Black Beard Algea)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Idéer om BBA? (Black Beard Algea)

    I mitt 180L så har det successivt börjat bli allt mer BBA och har funderat på varför. Jag kör ju med CO2 och controller och har därför spikrak Co2 dygnet runt. Så det är ju inte ojämna Co2 nivåer som gör detta. Testar nu med minskad belysning, men vill egentligen inte göra detta då växterna växter alldeles utmärkt. Har någon av er därute någon idé om vad man kan göra förutom algätande fiskar etc. Vill inte gärna ha Siameser. Mina Otocinclus och Ancistrus äter ju inte av dem. Sedan börjar Cladophora dyka upp igen.
    Kommer jag inte på något bättre annars så kör jag nog med EC ihop med Co2 eftersom både BBA och Cladophoran backade förut med EC i karet. Alla tips kommer att mottas tacksamt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    1, du är helt säker på att du ligger bra till i Co2 i förhållande till ljuset?
    2, Ökar co2-nivåerna i takt med att växtmassan ökar? Det är alltid bra att kolla proben, det är därför jag kollar de här basic-delarna. Grejerna behöver kalibreras ibland, mina går igenom detta var tredje månad lite drygt.

    Sen, du ser till att få bort alla döda växtdelar från botten och ytan? Du kan med fördel tandborsta inredningen vid vattenbyten, då hinner inget fästa. Detta gör jag hela tiden när jag byter vatten, då slipper jag ofta slåss på riktigt. Claddon är ett jävla elände, allt annat dödar du med kokande vatten i en spruta..

    Edit: Siameser klipper det på en gång, men om du inte vill ha dem får du bli en ninja och spöa algerna själv
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2891

      #3
      Har samma bekymmer med BBA. Har haft det i flera scapes senare år. Verkar inte finnas något sätt att bekämpa denna alg, ifall den fått fäste. Kör också med CO2/controller bytt probe, testat minskad belysning, mera CO2 t.o.m. försökt med algmedel som påstår sig fixa BBA men utan några positiva resultat. Siameser har haft en viss påverkan tidigare men dom jag har nu verkar bara knapra BBA som sitter på stenarna. Mekanisk bekämpning verka vara det enda effektiva, men det blir också rätt hopplöst till slut. Lite som att bekämpa rost på en gammal bil..

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Du får se den som nåt vackert
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2891

          #5
          Jo, det har man allt tänkt. Helt enkelt resignera, acceptera och sluta med att försöka bekämpa den. Lite åt det hållet är vad jag försöker med nu.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Åh så snyggt Pia. Har själv en BBA-boll på modiga 5 cm i diameter i mitt Diskuskar. Den vårdas ömt. Men i detta kar vill jag inte ha manchesterkanter på allt som växer. Testar med EC en månad så får vi se hur det går. Möjligen får ett par siameser funka som testpiloter innan.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              I mitt förra akvarium (250 liter) fick jag BBA på alla rötter och stenar och på vissa växter (anubias och svärdsplantor framförallt) men av någon anledning klarade sig vallisnerian...hoppas verkligen att jag slipper eländet i det nya.
              Senast redigerad av KJE; 06 December 2013, 15:42.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Åh så snyggt Pia. Har själv en BBA-boll på modiga 5 cm i diameter i mitt Diskuskar. Den vårdas ömt. Men i detta kar vill jag inte ha manchesterkanter på allt som växer. Testar med EC en månad så får vi se hur det går. Möjligen får ett par siameser funka som testpiloter innan.
                Man kan bara inte vårda BBA ömt, då får man dom ju överallt - inte så kul. Jag fick BBA, tror det var mitt första Diskuskar och det spred sig först på hela bakgrunden, sedan på växterna... Det är väl ok som Pia har - kanske bara på en endaste rot.
                Fast kanske en del av er har koll på dessa alger och vet hur dom ska "hålla sig till ett visst ställe" - vilket inte jag har .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag har dessa alger på nästn hela bakgrunden i ett kar och det är rätt snyggt faktiskt men dessa alger gör inte mig så mycket om det inte tar överhanden men det skall rätt mycket till för att jag skall tycka detta i mina kar, sen har jag full respekt och förståelse för om andra inte vill ha dem i sina kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    För mig gör det inte så mycket om dom bara är på stenar och rötter eller bakgrund men på växterna slipper jag dom gärna
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jag har dessa alger på nästn hela bakgrunden i ett kar och det är rätt snyggt faktiskt men dessa alger gör inte mig så mycket om det inte tar överhanden men det skall rätt mycket till för att jag skall tycka detta i mina kar, sen har jag full respekt och förståelse för om andra inte vill ha dem i sina kar
                      ...men har man en massa växter som dom sätter sig på är det kört. Jag gillar inte dessa BBA-alger, men som du säger Pia, så har jag också full respekt för de/dom som gillar dessa alger.

                      //Inger
                      Senast redigerad av Inger H; 06 December 2013, 17:20.
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Pga att jag har återuppväckt Cladophoran i karet har jag bestämt mig för att köra med EC samtidigt med Co2 under en månad. Så får det bli. Tack för intressant tänk.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...