När på dagen bör man tillsätta EasyCarbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Josie
    • November 2009
    • 36

    När på dagen bör man tillsätta EasyCarbo?

    Spelar det någon roll om man tillsätter det på kvällen någon timme innan ljuset släcks?
    Svaret på frågan beror antagligen på hur länge easycarbo stannar kvar i akvarievattnet samt när växterna tar upp mest CO2.
    Under natten respirerar växterna (alltså andas) och avger då CO2. Behovet av CO2 tillsatts borde vara högre under fotosyntes när ljuset är på. Men hinner växterna ta upp extra CO2 från Easycarbo på en timme eller går tillsatsen av kol förlorad?
    Det står ingenting på förpackningen.
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Tidigare har jag hört att enligt tillverkaren buffras EC i karet i 24 timmar. Det vanligaste (och bästa) torde ändå vara att man tillsätter EC precis i början av ljusperioden, då växterna kan ta upp den.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Josie
      • November 2009
      • 36

      #3
      Jag misstänker att du har rätt.
      Får väl försöka skärpa mig (är ingen morgonmänniska precis).
      Men om EC finns kvar upp till 24 h är det i varje fall inte helt bortslösat att tillsätta det på kvällen.

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Ursprungligen postat av Josie
        Jag misstänker att du har rätt.
        Får väl försöka skärpa mig (är ingen morgonmänniska precis).
        Men om EC finns kvar upp till 24 h är det i varje fall inte helt bortslösat att tillsätta det på kvällen.
        Helt riktigt. Men man får betänka att det är vad tillverkaren säger. Jag körde en skvätt EC varje morgon på väg till frukost (skaffade en dosspruta från Apoteket och drog upp EC på kvällen i den, så att det bara var att sprutta i det vid utblåset från pumpen varje morgon. Eftersom akvariet där jag körde EC står precis utanför sovrummet var det en enkel match att lösa det. Nyckeln för mig var att dosera på kvällen, men tillsätta på morgonen. På det sättet gick det "bara" kanske 5 timmar innan lights-on, istället för 12-13.
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Jag sätter i mitt vid lunch eftersom jag bor så nära jobbet att jag kan äta lunch hemma, men då är det fortfarande drygt två timmar till det tänds, men det verkar fungera bra trots att det blir några timmar med mörker
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Easy life carbo är troligtvis någon form av glukos som är helt oberoende av fotosyntesen. det är skillnad om detta hade varit koldioxid då ska man följa fotosyntesen.

            Kommentar

            • Josie
              • November 2009
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av viktorbj
              Easy life carbo är troligtvis någon form av glukos som är helt oberoende av fotosyntesen. det är skillnad om detta hade varit koldioxid då ska man följa fotosyntesen.
              Intressant! Men EC måste väl övergå i CO2 genom jämvikt föreställer jag mig. Jag har i varje fall aldrig hört att växter skulle ta upp sockerarter direkt från vattnet. Men jag kan förstås ha missat något?

              Kommentar

              • Josie
                • November 2009
                • 36

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Helt riktigt. Men man får betänka att det är vad tillverkaren säger. Jag körde en skvätt EC varje morgon på väg till frukost (skaffade en dosspruta från Apoteket och drog upp EC på kvällen i den, så att det bara var att sprutta i det vid utblåset från pumpen varje morgon. Eftersom akvariet där jag körde EC står precis utanför sovrummet var det en enkel match att lösa det. Nyckeln för mig var att dosera på kvällen, men tillsätta på morgonen. På det sättet gick det "bara" kanske 5 timmar innan lights-on, istället för 12-13.
                Smart! Dosering på morgonen kan nog bli farligt

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  nej det behöver faktiskt inte övergå till koldioxid. anledningen till att växterna kan ta upp sockerarter är för att dom består av samma grundämnen som koldioxid gör: kol och syre och socker oftast också av väte . växter kan teoretiskt sätt ta upp det mesta som består av kol men problemet är att dom flesta växterna inte är lika bra att ta upp organiskt bundet kol istället för koldioxid. sen så finns det faktiskt en del växter som är bättre att utvinna en del karbonater som natriumvätekarbonat än koldioxid. det brukar dock bara vara växter som naturligt lever i i vatten med högt ph värde och hög karbonathalt.
                  Senast redigerad av viktorbj; 06 December 2013, 17:37.

                  Kommentar

                  • Jens79
                    • September 2013
                    • 200

                    #10
                    När på dagen bör man tillsätta EasyCarbo?

                    Kol, syre och socker? Vad trött man kan bli på alla förstå-sig-på'are här på forumet. Grundämnet socker, var hittar man det i periodiska systemet?

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens79
                      Kol, syre och socker? Vad trött man kan bli på alla förstå-sig-på'are här på forumet. Grundämnet socker, var hittar man det i periodiska systemet?
                      Jag läste tillbaka och ser ingen som har sagt att socker skulle vara ett grundämne..

                      viktorobj är nog ganska nära sanningen här vad gäller vad EC är för något, frågar är bara hur växterna tillgodogör sig av det..

                      Googlade lite, och aktiva ämnet i Kolerättningspreparat verkar vara glutaraldehyd
                      Senast redigerad av Dopply; 07 December 2013, 08:08.

                      Kommentar

                      • viktorbj
                        • April 2013
                        • 405

                        #12
                        Dopply: ingen vet heller säkert om easy life easy carbo inehåller glutaraldehyd vad är då meningen med alla varningstecken för kemikalier om dom inte sätter det på allt som kan vara skadligt? fast egentligen har jag sätt fler kemikalier som det inte står en enda varning på och det värkar inehålla någon sorts olja. alla oljor är mer eller mindre brandfarliga förutom vissa som har fast aggregationstillstånd så varför inte skriva ut det? fast det skulle kunna vara lika brandfarligt som matolja så där kan vi ha en av förklarningarna. fast det förklarar fortfarande inte varför easy life easycarbo inte skriver ut någon varning. för det är både irriterande, hälsoskadligt(allergiframkallande), och sist och inte minst, giftigt. så för mig är detta nästan lite som ett mysterium.

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Jag är lika fundersam som du faktiskt. Men om det nu inte innehåller ämnet i fråga så skulle dom nog ha dementerat det för längesedan..

                          Om det nu är den nämnda kemikalien i så är det förmodligen ganska svag koncentration. Nog för att 1ml/50l låter ganska koncentrerat..

                          Jaja, man får ju cancer av allt nuförtiden..

                          Kommentar

                          • viktorbj
                            • April 2013
                            • 405

                            #14
                            det tänkte jag inte på att det kan innehålla en låg koncentration så det kan vara en förklarning till varför eu tillåter det. men om nu easy life easy carbo innehåller glutaraldehyd som aktivt ämne vad är då resten? tänk om detta är lika stor bluff och båg som ektozon salt om vi pratar prismässigt.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Jag tror absolut att EC kan tänkas innehålla 1-2% glutaraldehyd, det skulle ju förklara varför det verkar hämmande för tillväxt av alger och cyano!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...