Bekämpa tofsalger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    Bekämpa tofsalger.

    Jag har fått in tofsalger i ett 70-liters kar med några växter som jag köpte i en zooaffär, där det finns toffsalger i akvarierna. Det är Cryptocoryner, Javaormbunkar, Javamossa och rötter som är angripna. Jag har tvättat växterna med clorin. Då försvann de för ett tag men dök upp sen igen. Jag vill inte gärna göra om den proceduren, eftersom jag tror att växterna inte klarar det en gång till.

    Jag vill inte släppa ned några siamensis i det lilla karet.

    Jag byter 50% vatten varje vecka. Jag har 2*15W lysrör, Sunglo och Aquaglo. Jag kollar nitrit-, nitrat-, fosfat- och järnvärden konstant. Jag tillför inte Co2, eftersom jag har guppis i karet. Men jag tar ur dem imorgon och släpper ned tetror istället. Då blir det också Co2-gödning och TMG.

    Jag har hört att algmedel inte biter på tofsalger. Men jag läste annorlunda i nedanstående citat på länken längst ner. Kan det vara något att pröva eller finns det något annat alternativ att bekämpa dessa alger?

    Citat från länken nedan:

    Bekämpning: Vattenbyten var 3:e dag med samtidig tillsats av vattenberedningsmedel - efter 24 timmar tillsats av algbekämpningsmedel (ex. Algopur). Denna behandling upprepas 2 till 3 gånger. Inte förrän efter 2 - 3 månader efter behandlingen förändrar denna typ av alger sin uppbyggnad. Vad mer kan man göra ? Förbättra vattenkvalitén och filterhygienen samt se till att rätt lysrör används.
    http://www.firren.com/ALGER2.HTML
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag vill inte släppa ned några siamensis i det lilla karet.
    Det är synd, för dom verkar bra på förebyggande toffsbekämpning (dom rör inte utbildade toffsar).

    Jag kollar nitrit-, nitrat-, fosfat- och järnvärden konstant.
    Vad är värdena då? 8-)
    Jag gissar på att du har för mycket nitrat och fosfat i förhållande till ljuset och CO2-mängden, samt för hög fisklast/för mycket matning som skapar ammoniumspikar som nitrifikationen inte klarar av.

    Jag tillför inte Co2, eftersom jag har guppis i karet.
    Om du överhuvudtaget har mätbara PO4-nivåer och ligger över 5 ppm NO3 så tror jag du kommer få problem med så pass mycket ljus utan CO2.

    Men jag tar ur dem imorgon och släpper ned tetror istället. Då blir det också Co2-gödning och TMG.
    Då kommer nog toffsnybildningen bli minimal förutsatt många snabbväxare och bra syreutveckling, men gamla toffsar har jag fått för mig att det bara hjälper att mekaniskt ta bort. Även om man gör som jag visar nedan.

    Jag har hört att algmedel inte biter på tofsalger. Men jag läste annorlunda i nedanstående citat på länken längst ner. Kan det vara något att pröva eller finns det något annat alternativ att bekämpa dessa alger?
    Använd aldrig algmedel om du vill behålla fotosyntesen hos växterna. Syreutveckling + CO2 är vad du vill ha.

    Man kan använda H2O2 för att döda toffsalger:

    http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread =406

    eller

    http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=3&thread =406

    Men dom hänger trilsket kvar även om dom är döda tyvärr.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #3
      Tack så mycket för ditt utförliga svar.

      Efter att ha läst ditt inlägg så förstår jag varför jag inte blir av med tofsalgerna, när det saknas Co2. Nitrat- och fosfatvärdena är ju mätbara, vilket jag trodde att de skulle vara, eftersom jag t o m måste tillföra både nitat och fosfat i mina stora akvarier.

      Efter en vecka, när jag ska byta vatten brukar värdena bli: nitrit=knappt 0.1, nitrat=5, fosfat=0.1 och järn=0.25. Jag tillför efter vattenbyte 5mg TMG.

      Jag ska åka ut nu genast och köpa väteperoxid. Räcker det att spruta på det en gång eller måste det upprepas flera gånger?

      Jag lyder ditt råd och planterar några fler snabbväxare också.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nitrat- och fosfatvärdena är ju mätbara, vilket jag trodde att de skulle vara, eftersom jag t o m måste tillföra både nitat och fosfat i mina stora akvarier.
        Stämmer jättebra. I dina CO2-bestyckade stora akvarier med mycket ljus så blir metabolismen så snabb att det skulle bli näringsbrist om du inte tillsatte just nitrat och fosfat.

        I din lilla 70-litrare så vill växterna gärna ta upp din gödning, men kan det inte pågrund av CO2-begränsningen. Det betyder att din gödning går direkt till toffsalgerna. Dina gödningsförhållanden låter som min stora burk när jag ofrivilligt inte hade bra upplösning på min CO2 - vilket genererade toffsalger i massor (på stenar).

        Efter en vecka, när jag ska byta vatten brukar värdena bli: nitrit=knappt 0.1, nitrat=5, fosfat=0.1 och järn=0.25. Jag tillför efter vattenbyte 5mg TMG.
        Låter helt perfekt för högljusakvarie - med felfri CO2-gödning.

        Räcker det att spruta på det en gång eller måste det upprepas flera gånger?
        Jag har för mig att jag missade små partier ganska ofta. Toffsarna blev vita efter någon dag men dom satt kvar - så i slutändan så tog jag ändå ur alla stenarna till badkaret och skrubbade knogarna blodiga.
        Men det gjorde jag efter att CO2-nivån åter var perfekt, annars hade det nog inte varit någon idé.

        Om du ska ha 70-litraren till enbart guppyakvarium utan CO2 så skulle jag nog ha dragit ner på ljuset och gödningen. Man kan ju använda lite mindre kräsna växter och ändå få det riktigt snyggt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • maliin
          • June 2003
          • 167

          #5
          Tack för all hjälp. Det känns bra att ha en plan att arbeta efter istället för att göra meningslösa punktinsatser då och då.:-)


          Om du ska ha 70-litraren till enbart guppyakvarium utan CO2 så skulle jag nog ha dragit ner på ljuset och gödningen. Man kan ju använda lite mindre kräsna växter och ändå få det riktigt snyggt.
          .

          Ja det är faktiskt sant. I mitt killiakvarium tillför jag varken Co2 eller gödning. Men jag har lika mycket watt fast sämre lysrör och enbart snabbväxande. Och där prunkar växterna utan alger.:-)

          Men i det aktuella karet blir det tetror hädanefter.:-)

          Kommentar

          Arbetssätt...