Växterna dör!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Växterna dör!!!!!

    Varför dör mina växter??? DEt är bara vissa växter som dör??? VAd kan vara fel???

    SNÄLLA HJÄLP!!!!!!
    tack på förhand
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det kan vara för lite ljus, för lite näring (gödning), fiskar som kalasar på dem eller rent av något svampangrepp som tar livet av dem. Vilka växter är det som dör, och vilka klarar sig.

    Ett tips är att läsa om växterna och se om du hittar någon gemensam nämnare som gör att de dör respektive överlever vad gäller ljus och näring.

    Swetrot

    Kommentar

    • Bubbelina
      • June 2003
      • 322

      #3
      Jag har rätt så dåligt ljus och gödning vet jag inte var det är! En av mina fiskar har just fått svamp. Beror det på detta??? Vad ska jag göra för att det ska BLI BÄTTRE?? På söndag ska jag göra i ordning hela karet och tvätta växterna kan det hjälpa??? Vad är gödning bra för och vad köper man det??
      TAck för svaret!!1
      "Allways look at the brhigt side of life.."

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        1: Det beror inte på din fisks svampangrepp, det kan vi fastslå på en gång, möjligen tvärtom då mycket döda växter och blad som skall brytas ned kan göra vattnet dåligt.

        Det finns olika näringsämnen man kan köpa, anpassade för akvarier som inte skadar fisken, som man tillsätter för att växterna skall växa bättre. Men kan man ingenting om det, så finns risken att man gör en stor tabbe. Om man, som i ditt fall, är medveten om att ljuset är lite dåligt kommer gödningtroligen bara att leda till att det blir en algexplosion i ditt kar.

        Att göra rent dem hjälper nog inte så mycket, men ta bort vissna blad och döda växter så att du inte får en massa döda växtdelar som skall brytas ned i karet, det kan orsaka dåliga vattenvärden och sjuka fiskar.

        För din del skulle jag nog snarare satsa på växter som inte behöver så mycket ljus. Valisnera, Hyugrophila Polysperma och olika javaormbunkar brukar klara sig rätt bra även om ljuset inte är det bästa. (De växer som ogräs i mitt kar, och jag har inte heller så mycket ljus).

        Swetrot

        Kommentar

        • Bubbelina
          • June 2003
          • 322

          #5
          tack så mycket!1 Men jag tror jag ska köpam ett starkare lyse och lite gödning!
          "Allways look at the brhigt side of life.."

          Kommentar

          • peber
            • May 2003
            • 141

            #6
            Om du berättar lite mer om karet kanske vi kan komma med lite tips och idéer?

            /P
            85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

            http://hav.just.nu/
            http://www.stortsett.se/

            Kommentar

            • shpend
              • August 2002
              • 2010

              #7
              hej
              oftast beror de på ljuset.
              byt ljusrör (om du inte har de så rekomenderar ja att du köper de).
              sen kan du byta vattnet med.

              Kommentar

              Arbetssätt...