Hjälp!!! Trådalger tar över!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Hjälp!!! Trådalger tar över!!!

    Jag får inte bukt med mina trådalger, tog bort en massa igår och det har kommit nytt idag, köpte 3 siameser igår men dom verkar inte bry sig om dom ställena där det finns mest.
    Min fråga vad är det som gör att det kommer så mycket, har det med värmen att göra? Om det är så så kan jag stå ut nu över sommaren men inte året om. Inte så kul när man köper fina växter och dom blir trådiga på direkten.(köpte inga växte igår men för över en vecka sedan.
    MVH

    Susanne
  • furcifer dark
    • July 2003
    • 4

    #2
    Mycket sol och mycket mat kanske.
    låt fiskarna vänja sig ett tag så kanske de ger sig på trådarna så småning om.
    dom kanske aldrig har sett trådalger förr.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Trådalger brukar vara tecken på lite för mycket järn i förhållande till andra gödningsämnen. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du? Har du egen brunn? Göder du? Hur mycket fisk? Hur stort akvarium? Hur mycket matar du?

      På sommaren brukar det ambienta rumsljuset vara närvarande nästan dygnet runt. Det är fullt tillräckligt med ljus för att alger ska trivas (dom kan dessutom tillgodogöra sig 24 timmars ljus) - medans växterna bara kan ta hand om 10-12 timmas full solljusintensitet. Jag brukar täcka över akvariet med en filt när jag kommer ihåg det när lyset släcks, och grönalgerna på framrutan brukar ha gett med sig ganska mycket när jag tar av svepningen när ljuset tänts. Tänk om man hade en akvariekällare. Eller automatiskt draperi på akvariet
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...