PMDD gödning fosfat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    PMDD gödning fosfat

    Nu står jag och kliar mig i huvudet, jag har sedan jag började med PMDD konstant ökat på gödningern med KH2PO4 men inget utslag på mitt test Nutrafin/Hagen från Hjortgatan.
    Så nu började jag testa lite tog 2,5 ml akvarievatten och 2,5 ml av min stamlösning (1 tsk KH2PO4 i 2 Dl vatten)
    = inget utslag tog sedan ett kryddmått KH2PO4 och fyllde upp till 5 ml strecket i min test burk = inget utslag.

    Vad kan vara fel??
    Kan jag ha fått fel ämne från hjortgatan någon kanske vet något bra sätt att få reda på om det verkligen är fosfat ???

    Eller kan det vara fel på testet jag har ju som sagt aldrig fått något utslag med detta test.

    Jag har ganska mycket fisk i burken men min Glandulosa har efter vad jag läst mig till börjat visa tecken på fosfat brist.

    Inga tecken på cyanobakterier har någonsin synts till däremot BBA

    Och testet har inte gått ut i datum det gör det sista December 2003

    Tacksam för svar
    Michael Eklund
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Problemet med fosfat är att du bara kan mäta den fria fosfaten och den konsumeras i samma ögonblick som den blir fri. Att du inte har mätbara värden i stamlösningen tycker jag dock låter mysko.

    Jag tar mig friheten att citera hjortgatanszoo på det här:
    "Fosfor och kväve är de huvudsakliga näringsämnena i fiskmat, som via fiskarnas avföring och urin kommer ut i vattnet. Det frigörs också när döda växtdelar bryts ner. Fosfat är en mycket fast förening, som är svårlöst i vatten och därför svår att mäta och avlägsna genom vattenbyten. Den brukar finnas i bottengrus och filtermaterial."
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Att du inte har mätbara värden i stamlösningen tycker jag dock låter mysko.
      Ja det verkar helt bizzart något färgomslag borde man ju få när man gör så.

      Men jag förmodar att det är brist på den eftersom glandulosan beter sig som det gör.

      Akvariet är ganska maxat för växternas skull och det är bra ös i växtligheten. Så jag tror inte att fiskarna klarar att stå ensamma för under hållet av fosfat. Kväve tillsätter jag som kaliumnitrat och den har jag klyckats få till med bra värden hela veckan.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Problemet med fosfat är att du bara kan mäta den fria fosfaten och den konsumeras i samma ögonblick som den blir fri.
        Nej jag tror problemet ligger i att fosfat finns i olika former (biologisk/kemisk?) och att just ditt test inte mäter den kemiska varianten. Både mitt Sera och JBL-fosfattest ger utslag på KH2PO4.

        Det brukar även finnas individuella måndagsexemplar av test. Jag och en föreningskamrat hade samma syretest som inte ville fungera riktigt bra. Salifert svarade via mail att en batch av deras syretest blev felaktiga, men meddelade att dom faktiskt gick att använda om man blandade reagenserna lite annorlunda.

        Din beskrivning låter mer som ammonium som antingen genast konsumeras av växter/alger eller blir nitrit.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Akvariet är ganska maxat för växternas skull och det är bra ös i växtligheten. Så jag tror inte att fiskarna klarar att stå ensamma för under hållet av fosfat.
          Sant så sant med dina parametrar.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            http://www.plantedtank.net/forum/viewtopic.php?t=1526&start=15

            En googling visar att det verkar vara många som har probbs med sina Hagen fosfattest.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • skr
              • December 2002
              • 267

              #7
              Jag med. Körde just samma "försök" som Micke, och inget utslag. Frågan är då om det betyder att testet är värdelöst, dvs. stannar fosfaten kvar i KH2PO4-form i akvariet ända tills växterna käkar upp den, så att den faktiskt inte kommer att kunna mätas i akvariet heller?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Som jag sa. Både mitt Sera och JBL-fosfattest visar korrekta värden när jag doserar KH2PO4 enligt Thomas Elfströms PMDD-kalkylator, så det är nog Hagens testkit som är dåligt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • skr
                  • December 2002
                  • 267

                  #9
                  =( Gjorde just samma försök med Hagens NO3-test. En svag reaktion, visserligen, men det borde egentligen varit knallrött. Vilket skräp! Blir till att köpa nya tester.

                  Kommentar

                  • skr
                    • December 2002
                    • 267

                    #10
                    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200011/msg00083.html

                    Två och ett halvt år sedan. Mitt testkit har plastflaska till alla tre reagenserna.

                    Kommentar

                    • micke eklund
                      • November 2002
                      • 680

                      #11
                      Man tackar så mycket för svaren ska genast ge mig iväg och köpa ett nytt test så fort man klarat av den stundande semester resan.

                      Både mitt Sera och JBL-fosfattest visar korrekta värden när jag doserar KH2PO4 enligt Thomas Elfströms PMDD-kalkylator,
                      Vilket av dom testen bör man köpa (mest tillförlitligt)???

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Vilket av dom testen bör man köpa (mest tillförlitligt)???
                        Helt klart JBL! JBL:s tester är så klockrent duktiga på dom låga områdena vi växtakvarister är intresserade av.

                        Testen är lite dyra första gången, men man får väldigt fina glaskyvetter, skedar, doseringssprutor osv. Så tipset är att plasta in legenden direkt och sedan köpa refill-reagenser.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • micke eklund
                          • November 2002
                          • 680

                          #13
                          Testen är lite dyra första gången
                          Man tackar då blir det givetvis JBL man inhandlar.
                          Det absolut viktigaste är ju att man kan lita på testerna och nogrannheten i det läget är ju priset helt klart oviktigt.

                          Kommentar

                          • micke eklund
                            • November 2002
                            • 680

                            #14
                            Japp där satt den har äntligen fått hem det nya JBL testet.
                            Under tiden jag väntat så har jag kört extremt lite KH2PO4 gödning enligt testet så låg jag i underkant nu, ska kolla nästa gång i samband med vatten byte innan jag ändrar på gödnings nivåerna.
                            För att testa det nya Po4 testet blandade jag en rejäl lösning KH2PO4 och testade och fick en rejäl blå färg på testet.

                            Med andra ord Nutrafin/Hagen testet är kommenderat till soprummet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...