Vattenpest i sjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbe Salvini
    • December 2002
    • 299

    Vattenpest i sjön!

    Hejsan!

    när jag och min kompis badade idag, då såg vi en väst som såg ut som vattenpesten, precise. kan det vara vattenpest? jag har höst att dom kan växa i sverige. jag tänkte då, om det nu är det, kan man ta någon av den västen och försöka odla i våra akvarier? isåfall, hur ska vi får bort alla sorters larver tex. mm bort från växten?
    <b>Mvh/ Nadia</b>

    [b]Älskar djur!!!
    Jag hoppas att ingen hatar dem.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det är förmodligen vattenpest och du kan ta in den. Skölj den noga, allt försvinner kanske inte. Låt den stå i ett eget akvarium ett tag om du vill vara på säkra sidan.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      hej
      de va nån som hade prövat de å de gick åt hel***e.
      dom klarar bara temperatur till kanske 25 grader eller mindre till och med.
      så nästa dag när han vaknade så luktade hela stället ruttet dom hade ruttnat pga den höga tempen och han skrev att han inte fått bort lukten än asså de e svag lukt kvar i karet.
      om du vill ta den risken så pröva i en burk fösst.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av shpend
        de va nån som hade prövat de å de gick åt hel***e.
        dom klarar bara temperatur till kanske 25 grader eller mindre till och med.
        Nej, det stämmer inte. Jag har vattenpest (och mossa, och gäddnate) från en lokal sjö i mitt yngelakvarium, och det håller 27 - 28C. Den växer som sjutton.

        Min gissning är att den killens vattenpest var död innan den kom i akvariet, t.ex. om han haft den i vatten som fått surna, eller i en plastpåse som fått ligga i solen nån timme...
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • harbard
          • July 2002
          • 1085

          #5
          Vattenpest vill ha kraftigt ljus,hårdare vatten och mycket näring.Det finns t.o.m. två arter i Sverige.Om du går in på min webbplats:
          http://svea.just.se och klickar på växter samt letar dig fram till "Elodea" så finns länkar med foton till båda arterna.Den smalbladiga sorten påstås vara den vanligaste i östra Mälarområdet(=Stockholm?).Vilken har du hittat?
          mvh/harbard
          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

          Kommentar

          Arbetssätt...