Svärdplantor ihåliga HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Froggy_1983
    • June 2003
    • 140

    Svärdplantor ihåliga HJÄLP

    Vad är fel varfär är mina svärdplantor ihåliga så man ser rakt ignom dom?

    Ska jag ta bort de som är ihåliga?

    Karet är på 180 liter och lägger i 20 ml sera florena (20ml = till 100 liter) i veckan har även näringskulor i gruset vid plantorna.

    har även cabomba men har inte haft problem med dom.....

    Mvh//Froggy akvariefrälst
    180 l sällskapsakvarium
    54 l med neontetror
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Har du möjligtvis ancistrusar i karet? Dom gillar att kalasa på svärdsplantor.

    Kommentar

    • Froggy_1983
      • June 2003
      • 140

      #3
      Jag har en plecostomus eller liknande men växterna ser inte ut att vara bitna på........
      180 l sällskapsakvarium
      54 l med neontetror

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Ursprungligen skickat av Froggy_1983
        Jag har en plecostomus eller liknande men växterna ser inte ut att vara bitna på........
        Malarna gnager/skrapar på bladen så själva storleken/formen på bladet påverkas inte men bladet blir i princip genomskinligt och ser ut lite som ett nät. Annars kan det kanske vara järnbrist eller dåligt ljus.

        Kommentar

        • Carla
          • April 2003
          • 82

          #5
          Det kan vara malarna ändå, för de biter inte, och plantorna brukar inte se ut att vara bitna på, eftersom malarna liksom "suger ut det göttaste"... =0) Testa att ge malen lite ärtor eller liknande, för då brukar iaf mina låta bli växterna.

          Kommentar

          • Froggy_1983
            • June 2003
            • 140

            #6
            Peter1904 det stämmer det ser ut som nät på plantorna.
            Jag har även fem slöjstjärtar små fortfarande, fyra siamesiska algätare de också små
            Jag ser att slöjstjärtarna gärna kalasar på tabletterna jag ger malen efter att ljuset har släckts så jag tror att malen är nog "boven" på plantorna.

            <font color="red"><font size="6">Är det vanliga gröna ärtor i frysdisken man kan ge till honom???</font id="size6"></font id="red">
            180 l sällskapsakvarium
            54 l med neontetror

            Kommentar

            • Carla
              • April 2003
              • 82

              #7
              Ja, helt vanliga frysta gröna ärter! 1 kg brukar kosta 20-25:-. Tina och skala ärterna innan du lägger dem i burken. Vet att en del brukar låta bli att skala, men det verkar som att de mindre malarna får det lite halvjobbigt då, så jag brukar unna firrarna "lyxen" att få skalade ärter.
              Mina pleco och gibbiceps simmar ryggsim och tycker att jag borde hälla ärterna rätt ner i magen på dem, de pallar inte ens att vänta tills maten kommer ner på botten där jag förväntar mig att malar skall finnas ;0)

              Jag brukar ge ärter på kvällen när akvariet är släckt/precis skall släckas, för då verkar malarna ha störst chans att få kalasa själva, utan att andra fiskar kommer och snor deras käk. Om malen har ett favoritställe i karet så kan du försöka sikta på det när du lägger i ärterna.

              Bara ett tips, så att du slipper lära dig den hårda och jobbiga vägen: Ta inte för många åt gången, för då har du ett h-e att håva/suga upp överblivna ärter från de mest otillgängliga ställen... *ler*

              Kommentar

              • Froggy_1983
                • June 2003
                • 140

                #8
                Tack för svaren!!!
                180 l sällskapsakvarium
                54 l med neontetror

                Kommentar

                Arbetssätt...