Svarta prickar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsa992
    • September 2012
    • 6

    Svarta prickar

    Har fått svarta prickar på 2 av mina växter, de sitter i raka led med jämna mellanrum.. Vet inte vad växten heter, men det är långa blad..
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Även jag har råkat ut för Svarta prickar på min Anubias och en annan liknande växt. Vad kan det vara och vad kan jag göra åt det?



    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Annsa92 har gissningsvis vattenormbunkar (t.ex. kolplanta eller javaormbunke). De svarta prickarna i rader är i så fall sporgömmor - dvs ormbunkars motsvarighet till blommor. Så här kan det se ut på kolplanta.

      Anubias är däremot en blomväxt som blommar med vackra vita blommor, så de svarta fläckarna på beerzons bild är istället svarta skäggalger. Svarta skäggalger kan vara problematiska framförallt på långsamväxande växter som just Anubias. Det finns en räcka trådar om hur man kan bli av med svarta skäggalger, gör en forumsökning så hittar du dem nog.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Du säger att det är Svarta Skäggalger på mina växter. Men det finns inget "Skägg" eller utstickande trådar. Är bara platta svarta prickar.

        Kommentar

        Arbetssätt...