PMDD- Växterna mår sämre nu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    PMDD- Växterna mår sämre nu

    Jag tillsatte PMDD efter ett vattenbyte igår och visa av växterna mår betydligt sämre. Från att ha haft jätte fina växter i karet har tre olika sorter tagit stryk sen igår. ORDENTLIGT.

    Detta är första gången jag tillsatt PMDD i karet som varit startat drygt 2 veckor.

    Hur kommer detta sig och vad kan jag göra?

  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    PMDD- Växterna mår sämre nu

    Bild, tack!

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Vad är det för växter? Vissa växter smälter ner när de har flyttats mm.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Dem mådde bra från dag 1 när jag köpte dem och igår kväll. Men nu när jag kom hem så såg dem ut såhär:




        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Ok, det är en sorts cryptocoyne och dessa smälter ner oftast när man flyttar dem eller sätter dem i ett nytt kar. De kommer att komma tillbaka med extra kraft om ett tag, det är det som är så bra de är tyvärr lite tråkiga med dessa men vänta så kommer de att bli förfina
          det är inte pmdd's fel
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Den mittersta länken såg ut att vara en aannan sort men minnet sviker rejält och jag sitter med mobilen så jag orkar inte söka Nu komdet ! Anubias heter de , de smälter inte ned men är lååångsamt växande och tar sin tid på sig att bli riktigt fina.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Rubberman
              • March 2012
              • 101

              #7
              Tänk på att inte begrava rotstocken på anubias, finns risk för att den då börjar ruttna. Hade själv det problemmet. knöt fast dem på en rot istället med mångdubblad tillväxt som resultat. (framgick inte av bilden hur den var planterad)

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                cryptocoyne tycker även om gödning vid rötterna och blir resligare om man har svagt ljus.Anubias blir med mycket finare i svagt ljus

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Flera av mina Cryptocoryne började smälta vid tillsats av PMDD. Några nästan försvann. Blev slemhögar. Tror verkligen på det som flera sagt att växten ställer om sig till ändrade förutsättningar. Det börjar komma lite nya blad nu på mina tidigare slemhögar som ser helt annorlunda än från början. De är mycket mörkare och har lite annan form. Mkt snyggare.
                  Många av växterna vi köper är ju odlade under annorlunda former än hemma. När de sedan planterats så måste de ställa om. T o m mina pelargoner ändras när jag tar hem dem från växthuset. Förstår att du är bekymrad ändå. Men tror det är ingen fara.

                  PS. Jag har mina pelargoner i fönstret, inte i akvariet så ingen tror att Blåvingen blivit helt knäpp. DS
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Det beror absolut pga tillsatsen av PMDD iaf då växterna mått prima förövrigt i 10 dar. Och det är ingen anubias på bilden utan något liknande. Har 5st vanliga anubias i karet och alla dem mår prima.

                    Hoppas ni har rätt att växterna kommer att återhämta sig.

                    En sak till jag ville ta upp medans jag endå har en aktiv tråd. Att tillsätta Easy Carbo. Är detta bra enbart för växterna eller blir karet mer syrerikt för fiskarna?

                    Mvh Emil

                    Kommentar

                    • Berserken
                      • December 2005
                      • 472

                      #11
                      Crypto kan smälta bort efter 10 dar ändå utan att man tillsätter något .Hade en sort som försvann efter en månad men den har kommit tillbaka nu

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Vilken är crypto av dem växterna jag länkade bilder på?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Första och sista tycker jag ser precis ut som Cryptocoryne. Bägge typerna såg ut så innan "smältet". De nya bladen är nästan vinröda istället på ena typen. Viss skillnad Det ska bli spännande att se vad som händer med dina. Men det jan ta flera veckor innan de kickar igång igen, bara så att du vet. Tror inte PMDD är fel åtgärd. Gissar att det snabbar på processen istället.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Om det inte är någon fart på växterna och man tillsätter veckodos varje vecka kan det då bli för mycker PMDD då växterna kanske inte hinner att förbruka PMDD näringen ?

                            Det kanske då växer ännu sämre på grund av för hög andel PMDD i vattnet !

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              PMDD- Växterna mår sämre nu

                              Nej men du kan få en ordentlig algboom.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...